M2 Research: ile kosztuje wyprodukowanie gry?

M2 Research: ile kosztuje wyprodukowanie gry?13.01.2010 14:00
Źródło zdjęć: © IDG

M2 Research opublikowała raport podsumowujący kilka istotnych trendów na rynku rozrywki elektronicznej, które dominowały w 2009 roku. W artykule można dowiedzieć się m.in. ile szacunkowo kosztuje obecnie wyprodukowanie gry komputerowej na różne platformy.

Wanda Meloni, analityk rynku rozrywki elektronicznej i mediów z firmy M2 Research, opublikowała raport, w którym przedstawiła szereg ciekawych danych oraz spostrzeżeń charakteryzujących trendy w branży gier.

Rok 2009 na rynku gier w pigułce

W 2009-2009 roku branża gier doczekała się pierwszych od wielu lat poważnych zwolnień. M2 Research oszacowała, że pracę straciło łącznie ponad 11 tys. osób, z czego większość w 2009 roku. Cięcia nie ominęły największych firm w branży, m.in. Electronic Arts, THQ, Activision, Sega, SCEA, Midway, Disney, Eidos czy Lucas Arts. Zwolnień dokonano głównie w Stanach Zjednoczonych (71%), następnie w Europie (13%), Azji (12%), Kanadzie (2%) i Australii (2%). Tego czarnego krajobrazu dopełnia fakt, że zamknięto takie studia jak 3D REALMS, ACES, Midway, Disney's Avalanche Studios czy Pandemic Studios.

Z drugiej strony widać, że rynek wciąż jest otwarty na nowe pomysły i przedsięwzięcia. W 2009 powstały nowe studia produkcyjne takich firm jak Big Fish Games, Zynga, Ubisoft, Longtail Studios czy Funcom.

Ile kosztuje wyprodukowanie gry?

W raporcie czytamy m.in. że poprzednie generacje konsol wymagały od producenta zainwestowanie od 3 do 5 mln dolarów w celu wyprodukowania jednej gry. Meloni szacuje, że obecnie ten sam średni koszt wynosi 10 mln dolarów dla gry przeznaczonej na jedną platformę oraz od 1. do nawet 28 mln dolarów w przypadku gry przeznaczonej na wiele platform.

Źródło zdjęć: © Screenshot z postapokaliptycznej gry "Fallout 3. (fot. Bethesda Softworks)
Źródło zdjęć: © Screenshot z postapokaliptycznej gry "Fallout 3. (fot. Bethesda Softworks)

Znacznie tańsze są gry przeznaczone do wykorzystania w strukturach serwisów społecznościowych typu Facebook czy na platformach mobilnych jak iPhone. Meloni twierdzi, ze koszt wyprodukowania gry "socjalnej"/"casual" kształtuje się na poziomie od 30 do 300 tys. dolarów przy założeniu półrocznego cyklu produkcyjnego. Warto jednak zaznaczyć, że wspomniane tytuły oferowane są online. Dzięki temu kwota nie zawiera kosztów procesu wydawniczego.

Koszt wyprodukowania gry na platformę mobilną szacuje na poziomie 5-20 tys. dolarów przy czteromiesięcznym cyklu produkcyjnym (gra pokroju Zombie Pizza na iPhone).

Meloni zapowiedziała, że w 201. roku większość producentów gier będzie eksperymentowała oferując klientom mikrotransakcje oraz niewielkie dodatki do większych produkcji.
Więcej na ten temat: THE BRIEF - 2009 Ups and Downs

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.