Ludzie i boty

Ludzie i boty10.06.2020 14:29
Źródło zdjęć: © materiał klienta
Artykuł sponsorowany

Bot to zautomatyzowana usługa przesyłania informacji, oparta na regułach lub sztucznej inteligencji, z którą użytkownik może wchodzić w interakcje za pośrednictwem platformy przesyłania wiadomości. Potrafi on również symulować rozmowę z człowiekiem.

Artykuł sponsorowany

Boty mogą przyczynić się do zlikwidowania luki personalizacyjnej w kanałach internetowych. Dotyczy to zwłaszcza stron internetowych poczty e-mail, mediów społecznościowych oraz w coraz szerszym zakresie e-commerce. Jednak ciągle daleko im do w pełni „naturalnej” komunikacji, odpowiadającej indywidualnym potrzebom użytkowników.

Wiem co czujesz

Niektóre firmy wykorzystują już boty jako automatyczny kanał komunikacyjny z klientami. W założeniu mają one zapewnić spersonalizowane treści, sugerować pożądane działanie lub rekomendować zakupy określonych towarów lub usług. Mogą one na przykład telefonować do klientów, zwracać się do nich po imieniu, pamiętać ulubione produkty lub miejsca podróży. Powstał nawet bot, który nie skupia się na informacjach demograficznych klienta (wiek, płeć itp.), lecz koncentruje się na potrzebach psychologicznych i osobowości klienta[1]. Dzięki temu boty przypominają człowieka i brzmią bardziej naturalnie. Mają charakterystyczne, indywidualne cechy takie, jak emocje – są empatyczne w stosunku do ludzkich potrzeb.

Projektowanie konwersacyjne

Celem powstania tego modelu była pomoc projektantom w tworzeniu takich właściwości bota, które mają rzeczywisty wpływ na użytkowników. Projektowanie konwersacyjne opiera się na wielu zasadach interakcji człowiek-komputer. Twórcy botów korzystają również z psychologii. Posługują się pięcioczynnikowym modelem osobowości – „Wielką piątkę” (ang. Big Five) – Paula Costy i Roberta McCrae. „Big Five” charakteryzuje osobowość według następujących czynników: neurotyczność, ekstrawersję, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność.

Renesans botów

Choć boty mają już grubo ponad 60 lat, to prawdziwa rewolucja w ich rozwoju trwa od 2016 roku. Przełomem było udostępnienie interfejsów programowania API (ang. Application Programming Interface – Interfejs Programistyczny Aplikacji) głównych platform społecznościowych. Pozwoliło to łączyć dane oraz urządzenia użytkowników w aplikację i tworzyć jedną wielką sieć powiązań. Dzięki temu, boty mogły stać się „botami społecznościowymi”. Entuzjazm użytkowników do komunikatorów internetowych bez wątpienia stwarza prawdziwą szansę biznesową dla wielu marek. Komunikatory używa się jako prawdziwej platformy usługowej służącej na przykład do zamówienia taksówki, wysyłki bukietu kwiatów oraz płatności.

Rozmowa ze znajomym

Zaletą aplikacji do komunikacji błyskawicznej jest to, że miliardy użytkowników już ją zainstalowało i używa jej na co dzień, np. Messenger. Tak więc marka, która chce uruchomić konkretną usługę na nowych platformach nie będzie musiała już skłaniać klientów do pobierania dodatkowych aplikacji. Klienci po prostu wyszukują pożądaną markę w taki sam sposób, jak szukają znajomego, z którym chcą porozmawiać. Rozmawiając „naturalnie” z botem, podobnie jak z przyjaciółmi, konsumenci angażują się w interakcję z marką. Z czasem bot tworzy prawdziwą intymność z klientem i lepiej go poznaje. Dialog ten prowadzony jest w interfejsie spójnym dla wszystkich kanałów – komputerów, tabletów i urządzeń mobilnych, w którym można zachować zarówno kontekst, jak i historię czatów.

Mądre komunikatory

Dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu interfejsów konwersacyjnych, komunikatory internetowe stają się inkubatorem nowych, interaktywnych usług dla marek i konsumentów. Tam, gdzie kiedyś byliśmy przyzwyczajeni do szukania aplikacji – w sklepach z aplikacjami – wkrótce będziemy mogli znaleźć boty społecznościowe odpowiednie dla każdej usługi. Otwarcie interfejsów API i stworzenie społeczności programistów wokół komunikatorów internetowych wspiera bogaty i bardzo dynamicznie rozwijający się ekosystem.

Niezawodny asystent

Postęp technologiczny w dziedzinie sztucznej inteligencji jest kolejnym ważnym czynnikiem, który tłumaczy rosnące zainteresowanie botami. Przetwarzanie i generowanie języka naturalnego to dziedziny sztucznej inteligencji, które są teraz w stanie zaoferować bardzo atrakcyjną paletę wysokiej jakości usług. Boty mają specyficzne cechy związane z natychmiastowością i dostępnością. Są pomocne i bezpłatne. Mogą obejmować wiele przypadków użycia – od obsługi klienta do handlu konwersacyjnego. Są również niezawodnym asystentem, gdy dokonujemy operacji finansowych poprzez internetowe konto bankowe.

Bez kolejki

Boty społecznościowe są postrzegane jako nowy, nieprzerwany kanał relacji z klientami. Wolny od ograniczeń czasowych i konieczności oczekiwania. Naturalne dialogi z robotami pozwolą markom być bardziej dostępnymi, wzmocnić intymność konwersacji i doskonalić wiedzę klientów. Pomimo rozwoju możliwości technologicznych w przypadku botów społecznościowych preferowane jest obecnie nauczanie wspomagane, a nie uczenie maszynowe. Innymi słowy, bot nie uczy się całkowicie sam. Konieczna jest interwencja człowieka, aby pomóc botowi zidentyfikować, co jest błędem, a co nie.

Na końcu jest człowiek

Musimy postrzegać bota społecznościowego jako narzędzie uzupełniające. Taki bot, który może odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczące wszelkich tematów jeszcze nie istnieje. Ludzie nie prędko zostaną zastąpieni tego rodzaju rozwiązaniami. Bot wita się z nami w przyjazny i spersonalizowany sposób. Jest to pierwszy zautomatyzowany poziom relacji. Z reguły po tym „wstępie”, klient kontaktowany jest (wciąż jeszcze) z człowiekiem – realnym konsultantem.
Autor: Dr Janusz Grobicki

[1] https://chatbotslife.com/how-to-personalize-chatbots-3-step-personalization-model-3385c803580 (21.05.3020)

Artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.