Kupujesz w internecie? Uwaga, duże zmiany!

Kupujesz w internecie? Uwaga, duże zmiany!15.01.2013 10:32
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Szykują się duże zmiany w zakresie funkcjonowania całej branży e-commerce. Dla kupujących: łatwiejsza rezygnacja z zakupu, wydłużony czas na odstąpienie od transakcji zawartej przez internet oraz maksymalnie 14 dni na otrzymanie pieniędzy od momentu zgłoszenia chęci zwrotu towaru. Dla sprzedających, również tych z platform aukcyjnych: obowiązek ujawnienia całkowitych kosztów sprzedaży produktu, a także zakaz zawyżania kosztów transakcji elektronicznych. To tylko niektóre zmiany w prawie, które w tym roku musi wprowadzić polski rząd. Takie wymagania oznaczają dla sprzedawców pracochłonne i kosztowne zmiany. Warto zawczasu przygotowywać się do ich wdrożenia.

Dyrektywa nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów, uchwalona przez Parlament i Radę Europejską, to ważny krok w standaryzacji przepisów obowiązujących na rynkach e-handlu we wszystkich państwach członkowskich. Mimo, że na pierwszy rzut oka wydaje się być restrykcyjna, w efekcie powinna stymulować rozwój rynku e-commerce zarówno w Polsce, jak i całej Unii. Przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa transakcji internetowych. Jednolite przepisy umożliwią handel w sieci we wszystkich krajach Unii Europejskiej na tych samych zasadach. Do tej pory zakupy dokonywane w polskich e-sklepach przez zagranicznych klientów, były regulowane polskim prawem, co było często powodem nieporozumień. Nowe przepisy mają zlikwidować ten problem. Również rodacy kupujący poza granicami kraju, powinni odczuć pozytywny wpływ nowych regulacji. Nie będzie już obaw, ani konieczności zapoznawania się z regulacjami obowiązującymi na danym obszarze.

Zgodnie z nowymi przepisami klient będzie miał 1. dni na zwrot towaru, który nie nosi śladów użytkowania. Do tej pory był to okres od 7 do 14 dni, a czas był liczony od momentu zawarcia umowy. Nowe prawo wprowadza jeszcze jedną istotną zmianę. – Moment, od którego będzie można odstąpić od kupna rozpocznie się dopiero z chwilą doręczenia przesyłki z zakupionym towarem, co będzie ewidentnie działało na korzyść kupującego. Możliwość zwrotu produktu bez podania przyczyn będą mieli także internauci, którzy dokonali zakupu na aukcji w drodze licytacji. Doprecyzowany będzie też termin, w jakim kupujący może zwrócić przedmioty, gdy zamówił ich kilka. Teraz ten czas będzie biegł od momentu dostarczenia ostatniego produktu – wyjaśnia Rafał Stępniewski, ekspert z RzetelnyRegulamin.pl. Skróceniu ulegnie też czas zwrotu pieniędzy za zakupiony przedmiot, dyrektywa przewiduje 14 dni od chwili zgłoszenia takiej chęci przez kupującego. Sprzedawca jednak nie będzie musiał zwracać pełnej odpłatności za koszty transportu, w
przypadku, gdy klient wybrał niestandardową, czyli droższą formę dostawy. Przedsiębiorca pokrywa tylko koszty najtańszej opcji dostawy. Sam kupujący będzie musiał natomiast zapłacić za odesłanie towaru do sprzedawcy. Nowa dyrektywa nakłada na sprzedawcę obowiązek informacyjny odnośnie ponoszenia kosztów zwrotu towaru przez klienta. W przypadku braku jego spełnienia będzie musiał pokryć również koszt odesłania towaru do sklepu.

Gotowy formularz odstąpienia od umowy

Rezygnacja z zakupu ma być teraz jeszcze łatwiejsza. Sprzedający będą musieli przygotować dodatkową informację o możliwości odstąpienia od umowy. To jednak nie koniec zmian. –. Na przedsiębiorcach będzie ciążył obowiązek udostępnienia wzoru oświadczenia o rezygnacji z zakupu. Oczywiście klient będzie mógł przygotować samodzielnie taki dokument. Ważne tylko, by jasno z niego wynikała chęć rezygnacji z zakupu. Wprowadzenie tych zmian powinno uprościć odstąpienie od zakupu – tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Pełna przejrzystość

Wraz z początkiem obowiązywania przepisów, przedsiębiorcy będą musieli ujawnić wszystkie koszty produktu lub wykonania usługi, jakie poniesie kupujący. Ponadto będą zobowiązani poinformować o wszelkich dodatkowych opłatach, innych niż podstawowe wynagrodzenie przedsiębiorcy. Sklepy, które prowadzą własne infolinie dla klientów nie będą już mogły zawyżać opłat za połączenia. Nowa stawka ma być tak sama, jak za zwykłą rozmowę telefoniczną. Zakazane będzie też zawyżanie kosztów za skorzystanie z płatności elektronicznych. Sprzedawca oczywiście będzie mógł obciążyć nimi kupującego, ale tylko do kwoty, którą sam za tę usługę zapłacił.

Kto odpowiada za transport?

Zmienia się też zakres odpowiedzialności za uszkodzenia towaru podczas transportu. Ponosi ją sprzedawca, do chwili dostarczenia go do kupującego. Koszty towarów wielkogabarytowych, gdy nie mogą być jednoznacznie określone w momencie zawierania transakcji, powinny być przedstawione w sposób pozwalający na ich wyliczenie.

Towary cyfrowe będzie można oddać

Sprzedawcy będą musieli określić także kompatybilność produktów cyfrowych ze sprzętem i oprogramowaniem. Ta zmiana ma na celu ułatwić kupującym podjęcie świadomej decyzji. Dobra cyfrowe będzie można również zwrócić, tak samo jak przedmioty istniejące w rzeczywistości. Będzie to możliwe jednak tylko do momentu pobrania pliku z serwera, po wykonaniu tej czynności klient straci już to prawo. Ostatnią ważną zmianą będzie zakaz automatycznego zaznaczania i wypełniania pól w formularzach; ten zapis dotyczy również platform aukcyjnych.

Nowe regulacje wymuszą na przedsiębiorcach zmiany nie tylko w regulaminach, ale także w mechanizmach sklepów internetowych. Choć może wydawać się, że zmodyfikowane prawo uderzy w e-sklepy, to w efekcie może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania zakupami w sieci. Nowe regulacje powinny zachęcić do częstszych zakupów w internecie, dzięki większej przejrzystości przepisów, niższym kosztom i bardziej przyjaznym kupującemu zasadom. Sprzedawcy powinni już teraz zacząć przygotowywać się do wdrożenia nowych regulaminów oraz rozwiązań technicznych, które będą zgodne z nowymi wymaganiami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.