Kupujesz nowy smartfon? Bądź ostrożny – sprawdź sprzedawcę

Kupujesz nowy smartfon? Bądź ostrożny – sprawdź sprzedawcę13.11.2019 16:57
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Artykuł sponsorowany

Kupno smartfonu nie wydaje się być trudnym zadaniem. Z pozoru wystarczy zdecydować się na konkretny model i skorzystać z dowolnego sklepu, na przykład internetowego. Warto jednak zrobić to z głową i wcześniej odpowiedzialnie wybrać sprzedającego.

Zakupy w internecie stają się coraz łatwiejsze, ale w sieci nie brakuje wątpliwych okazji i podejrzanych sprzedających. Przed ruszeniem do sklepu warto zwrócić uwagę na kilka kwestii.

Upewnij się, że zawierasz umowę sprzedaży

W pierwszej kolejności istotne jest sprawdzenie, czy kupujący na pewno ma do czynienia z ofertą skutkującą zawarciem umowy sprzedaży. Tylko taka umowa zagwarantuje mu, że stanie się właścicielem wymarzonego smartfonu.

Warto zdawać sobie sprawę, że w przypadku zawarcia umowy najmu, zainteresowany stanie się tylko posiadaczem nowego urządzenia.

Tylko właściciel może swobodnie rozporządzać smartfonem, w tym zdecydować o jego sprzedaży lub podarowaniu innej osobie, co będzie kluczowe, jeśli urządzenie jest kupowane jako prezent. W przypadku zniszczenia urządzenia, można także wówczas samemu zdecydować o jego dalszym losie. Będąc tylko posiadaczem, trzeba się liczyć z koniecznością poniesienia kosztów naprawienia szkody właścicielowi.

Aby uniknąć problemów, przed zakupem należy więc dokładnie przestudiować regulamin. Pomocne może się okazać skorzystanie z wyszukiwarki (uruchamianej najczęściej skrótem Ctrl+F) i wyszukanie w niej słów takich jak najem, umowa czy cena.

Warto pamiętać, że zaznaczenie opcji „Zapoznałem się z regulaminem sklepu” jest jednoznaczne ze zgodzeniem się na jego warunki. W przypadku wątpliwości co do interpretacji jego zapisów, pomocny może się okazać kontakt z obsługą sklepu i zadanie konkretnych pytań odnośnie rodzaju zawieranej umowy.

Przypilnuj, by otrzymać właściwy dowód zakupu

Kolejna istotna kwestia to dowód zakupu. Mowa oczywiście o paragonie fiskalnym lub fakturze. To niezbędny element sprzedaży stanowiący potwierdzenie zawartej umowy, a jednocześnie dokument który może okazać się niezbędny w przypadku realizacji gwarancji. Bez dowodu zakupu może okazać się, że właściciel urządzenia będzie musiał naprawiać je we własnym zakresie, ponosząc dodatkowe koszty.

Źródło zdjęć: © Pixabay.com
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

Kupujący powinien móc samodzielnie zdecydować, czy jako potwierdzenie zakupu wystawiona zostanie faktura, czy paragon. Ten drugi wydaje się klientowi bez jego żądania najpóźniej w momencie otrzymania zapłaty.

Jeśli sklep nie oferuje opcji wyboru pomiędzy paragonem a fakturą, warto skontaktować się ze sprzedawcą, by wskazać interesujący kupującego dokument. Kontakt będzie także niezbędny, jeśli zakupy zostały już zakończone, a dowód zakupu (na przykład przez przypadek) nie został dostarczony.

W kontekście dowodu zakupu warto także zwrócić uwagę na opis towaru lub usługi. Sprzęt powinien być opisany w taki sposób, by umożliwiał on jednoznaczną identyfikację w przyszłości. Określenia takie jak produkt elektroniczny lub sprzęt RTV są więc niewystarczające.

Sprawdź wiarygodność sprzedawcy

Aby mieć pewność, że po dokonaniu zakupu nowego urządzenia ze sprzedawcą będzie się dało skontaktować przed ostateczną decyzją należy upewnić się, że na stronie nie brakuje obowiązkowych informacji kontaktowych, w tym adresów elektronicznych umożliwiających bezpośredni kontakt.

Sprzedawca zobowiązany jest także do udostępnienia NIP-u oraz numeru wpisu do KRS, jeśli podlega takiemu obowiązkowi. NIP lub KRS wystarczą, by sprawdzić dodatkowe informacje o firmie i potwierdzić jej wiarygodność we własnym zakresie. Można się w tym celu posłużyć darmowym narzędziem udostępnianym przez CEIDG lub wyszukiwarką KRS.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Aby sprawdzić, czy sprzedający jest czynnym płatnikiem VAT i zweryfikować status jego NIP-u, warto skorzystać z wyszukiwarek na stronie podatki.gov.pl. Powinny one zainteresować przede wszystkim kupujących, którzy prowadzą działalność gospodarczą i interesuje ich zakup „na firmę” oraz otrzymanie faktury.

Kupuj „z głową”!

Powyższe zasady pomogą upewnić się, że wybrany sprzedawca jest godny zaufania i warto zawrzeć z nim umowę. Ich przestrzeganie wymaga poświęcenia tylko kilku dodatkowych chwil, a może uchronić kupującego przed nieprzyjemnościami.

Materiał powstał we współpracy z firmą Samsung.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.