Kupon 500 zł do Starbucksa? Nie daj się oszukać

Kupon 500 zł do Starbucksa? Nie daj się oszukać24.08.2015 13:42
Źródło zdjęć: © flickr / Faye / CC

Kupon o wartości 500 zł do Starbucksa? Kto by nie chciał? Problem w tym, że znana sieć kawiarni nie ma z tym nic wspólnego. To kolejne działanie cyberoszustów wykorzystujących znane marki.

Pod pozorem szansy otrzymania kuponu na 50. dolarów (występują także wersje z innymi walutami) oszuści nakłaniają miłośników kawy do wypełnienia ankiety i przesłania jej do kolejnych osób. Odnośnik do ankiety może prowadzić do sfałszowanej strony informującej użytkownika o wykryciu zagrożeń na jego komputerze.

Wiadomości o rzekomej możliwości uzyskania kuponu są rozsyłane głównie poprzez komunikatory mobilne (m.in. WhatsApp). Zawierają odnośnik prowadzący do ankiety. Jeżeli użytkownik zdecyduje się ją wypełnić, otrzyma informację, że aby uzyskać kupon, musi rozesłać odnośnik do 1. swoich znajomych. W ten sposób oszustwo rozprzestrzenia się bez udziału cyberprzestępców.

Atakujący przygotowali skrypt, który wykrywa język wykorzystywany przez przeglądarkę internetową i na jego podstawie zamienia walutę dla kwoty, którą użytkownik ma otrzymać. Amerykanie będą zatem kuszeni kuponem na 50. dolarów, Argentyńczycy na 500 peso itd. Istnieje wiele opcji, a cyberprzestępcy dodają waluty kolejnych krajów, w których dostępne są kawiarnie Starbucks. Możemy się zatem również doczekać wersji oszustwa, które będzie wabiło kuponem na 500 zł.

Oszuści poszli o krok dalej i badają także, z jakiego urządzenia użytkownik wchodzi na stronę z ankietą. Jeżeli jest to urządzenie mobilne, wszystko działa zgodnie z mechanizmem opisanym powyżej. Jeżeli jednak strona zostanie otwarta z użyciem przeglądarki na komputerze stacjonarnym lub laptopie, użytkownik jest przekierowywany na witrynę ze sfałszowanym komunikatem o wykryciu szkodliwych programów oraz nieautoryzowanego dostępu do komputera. Cyberprzestępcy oferują „pomoc”. pod warunkiem zezwolenia przez użytkownika na zdalny dostęp do jego komputera. Komunikat o wykrytych zagrożeniach ma za zadanie przestraszyć potencjalną ofiarę, a użytkownicy, którzy zdecydują na skorzystanie z tej ”pomocy” otworzą swoje maszyny na prawdziwe cyberataki.

- Cyberoszuści wykorzystali wizerunek popularnej sieci kawiarni i przygotowali schemat ataku, który ma duże szanse na powodzenie. Nie muszą nawet martwić się rozprzestrzenianiem oszustwa – zajmują się tym atakowane osoby. Bardzo ważne jest zatem, by przerwać ten łańcuch, unikać otwierania podejrzanych odnośników oraz wypełniania podobnych ankiet, szczególnie jeżeli nakłaniają one do rozsyłania jakichkolwiek wiadomości do innych osób –. powiedział Dmitrij Bestużew, dyrektor Globalnego Zespołu ds. Badań i Analiz (GReAT) na obszar Ameryki Łacińskiej, Kaspersky Lab.

Podkreślamy, że sieć kawiarni Starbucks nie ma nic wspólnego z wysyłaniem wspomnianych wiadomości i odnośników. Mamy do czynienia z cyberatakiem, w którym nielegalnie wykorzystano wizerunek znanej firmy.

to jest ciekawe! Darmowa kawa od Starbucksa przez 30 lat:

Źródło artykułu:Kaspersky Lab
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.