Który operator jest najlepszy? Wyniki badań

Który operator jest najlepszy? Wyniki badań14.04.2014 09:59
Źródło zdjęć: © © Sundikova - Fotolia.com

Jak wskazują wyniki badania "Zadowolenie z jakości usług telekomunikacyjnych", przeprowadzonego przez agencję interaktywną LeadR oraz agencję badawczą IRCenter, w Polsce 95 proc. internautów deklaruje korzystanie z sieci komórkowej. Ponad połowa z nich wykupiło ofertę abonamentową. To tylko niektóre wnioski z ankiety. Agencje zapytały również internautów czy korzystają z internetu stacjonarnego i płatnej telewizji oraz jak oceniają te usługi.

- Realizując ten projekt badawczy mieliśmy na celu zalezienie odpowiedzi na trzy pytania. Po pierwsze –. w jakim stopniu internauci są zadowoleni z jakości usług świadczonych przez dostawców telekomunikacyjnych. Po drugie – starliśmy się nakreślić postawy respondentów wobec różnych form reklamowych wykorzystywanych przez branżę. Po trzecie – wskazać czynniki determinujące decyzję o zmianie dostawcy usług – mówi Beata Magdziarz, Account and Affiliate Manager LeadR Sp. z o. o.

Jak pokazują wyniki polscy internauci, którzy wzięli udział w ankiecie, korzystają zasadniczo z czterech usług telekomunikacyjnych –. sieci komórkowej (95 proc.), internetu stacjonarnego (79 proc.) oraz płatnej telewizji w domu (72 proc.). Zaskoczeniem może być informacja, że jedynie 49 proc. respondentów jest użytkownikami internetu mobilnego.

Sieci komórkowe

Największą grupę respondentów stanowili klienci Orange (3. proc.), którzy jednakowoż nie są do końca zadowoleni z jakości połączeń, jaką zapewnia operator. Doceniają jednak prędkość internetu. 27 proc. przebadanych osób dzwoni ze swojego telefonu komórkowego za sprawą sieci Play, 24 proc. Plus GSM, a 18 proc. T-Mobile.

O wyborze konkretnego operatora decydują różnorodne czynniki. Play zapewnia bardzo atrakcyjne cenowo oferty, Orange i Plus GSM cieszą się dużym zaufaniem klientów. T-Mobile wybierany jest z uwagi na dużą liczbę znajomych, którzy już są zarejestrowani w sieci.

Obecnie użytkownicy są najbardziej zadowoleni z usług sieci Play –. nie tylko z powodu jakości usług, ale i cen. Najgorzej ocenianym dostawcą usług telefonii komórkowej jest Plus GSM – według autorów raportu wybierany obecnie głównie z przyzwyczajenia.

Gdyby użytkownicy mieli zmieniać operatora sieci komórkowej, zwracali by uwagę głównie na nielimitowane rozmowy i niską cenę abonamentu. Szeroki pakiet internetowy nie jest jeszcze istotnym czynnikiem determinującym zmianę operatora. Najmniej istotne są dla użytkowników ceny SMSów.

Internet stacjonarny

  1. proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu posiada dostęp do internetu stacjonarnego. Rynek dostawców wydaje się jednak być bardzo rozdrobniony. Najważniejszymi graczami są: Orange (24 proc.), UPC (14 proc.) i Netia (11 proc.). Blisko połowa respondentów – 48 proc. korzysta z internetu wolniejszego niż 21 Mb/s.

- Ankieta przeprowadzona została wśród polskich internautów, którzy z łatwością mogą zapoznać się z opiniami na temat usług świadczonych przez konkretnego przedstawiciela branży telekomunikacyjnej. Pomimo tego, na opinie w sieci, jako czynnik determinujący dostawcę internetu stacjonarnego wskazało jedynie 5 proc. respondentów. Nawet zdanie znajomych nie mają większego znaczenia –. liczą się one jedynie na 9 proc. przebadanych – mówi Albert Hupa, Prezes Zarządu IRCenter.

Cały czas najważniejszym czynnikiem determinującym skorzystanie z oferty konkretnego dostawcy internetu stacjonarnego jest jego dostępność w konkretnej lokalizacji. Wskazuje na nią blisko połowa (4. proc.) respondentów. Ważna jest także cena usługi (38 proc.) oraz prędkość łącza (29 proc.).

Chociaż Orange jest najpopularniejszym dostawcą internetu stacjonarnego, to jest równocześnie bardzo słabo oceniany (5. proc. zadowolonych). Najlepszymi opiniami cieszy się UPC (80 proc. zadowolonych), będąc jednocześnie drugim wśród najpopularniejszych dostawców, wybieranym głównie z powodu dostępności i ceny. Ten operator jest jednocześnie najczęściej wybierany ze względu na prędkość dostarczanego internetu.

Płatna telewizja

Płatną telewizję do domów polskich internautów dostarcza przede wszystkim Cyfrowy Polsat. Wybrało go, głównie ze względu na opinie innych klientów oraz przyzwyczajenie, aż 3. proc. osób. Wydaje się, że największym przegranym w bitwie o nowego telewidza jest Orange, które być może w bardzo niewielkim stopniu wykorzystuje swój potencjał sprzedażowy. Płatną telewizję ogląda dzięki niemu jedynie 5 proc. respondentów. Na drugim miejscu w rankingu popularności uplasowało się NC+ (23 proc.), na trzecim UPC (15 proc.), a na czwartym Vectra z wynikiem 9 proc.

Wśród polskich internautów proporcja użytkowników korzystających z telewizji satelitarnej (5. proc.) i kablowej jest zbliżona (42 proc.). W przeciwieństwie do internetu stacjonarnego główną determinantą skorzystania z oferty konkretnego operatora nie jest dostępność usługi w danej lokalizacji (31 proc.), ale cena (41 proc.). Liczba kanałów (32 proc.) oraz przyzwyczajenie (24 proc.) to kolejne najczęściej wskazywane powody.

Postawy wobec reklamy

Internauci najczęściej szukają informacji o danej usłudze telekomunikacyjnej na stronie internetowej operatora (6. proc.). Zapytani o ten aspekt wskazywali również opinie w sieci (47 proc.) oraz standardowe salony sprzedaży (40 proc.). Najmniej istotnym źródłem informacji są oficjalne kanały dostawców w mediach społecznościowych.

Według respondentów najlepszym kanałem do reklamowania branży telekomunikacyjnej jest oczywiście Internet (4. proc.). Niewiele mniej osób wybrało telewizję (36 proc.). Trzecią przestrzenią jest skrzynka mailingowa, za którą opowiedziało się 26 proc. ankietowanych. Co ważne ponad połowa (52 proc.) wszystkich internautów chce otrzymywać ofertę operatorów telekomunikacyjnych na swojego maila i prawie tyle samo z nich świadomie otworzyła wiadomość (51 proc.). Motywowało ich do tego m.in. zainteresowanie propozycją (30 proc.), jak również znajomość konkretnej marki (29 proc.).

Najgorzej ocenianym kanałem reklamowym są media społecznościowe (1. proc.). Być może wynika to z przesytu komunikacji komercyjnej w tych przestrzeniach i powolnej przemianie ich funkcji.

Badanie przeprowadzono w styczniu 201. roku, na losowej próbie n=1796 internautów. Wykorzystano metodę RTS (real time sampling), która wyklucza udział tzw. „zawodowych respondentów”.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.