Kto w Polsce ma najlepszy Internet mobilny?

Kto w Polsce ma najlepszy Internet mobilny?23.01.2009 11:10
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus, uzyskał najwyższą ocenę moblilnego internetu. Na kolejnym miejscu uplasowała się bezprzewodowa sieć PTK Centertel, operatora sieci Orange - wynika z raportu firmy analitycznej Audytel. Audytel podczas środowej konferencji przedstawił wnioski z raportu dot. mobilnego internetu, przygotowanego na podstawie 2,5 tys. pomiarów. Firma przeprowadziła je w 4 sieciach komórkowych oferujących usługę - P4, Polkomtel, PTC, PTK Centertel. Najwyższą ocenę uzyskał Polkomtel.

Jak podkreślono w raporcie, usługi Polkomtela cechowały się największą stabilnością pracy oraz maksymalnymi osiągami prędkości pobierania danych, przekraczającymi 5,5 Mbit/s. Nieznacznie ustępuje mu PTK Centertel. Satysfakcjonujące wyniki - zdaniem analityków - odnotowały także PTC i P4.

"Badano nie tyle rozmieszczenie masztów czy parametry infrastruktury, ale mierzono rzeczywiste wartości połączeń w typowych lokalizacjach. Ocena końcowa, przyznawana każdemu operatorowi, była sumą ocen punktowych dla kategorii prędkości pobierania i wysyłania danych, opóźnień oraz stabilności połączenia - maksimum to 10. pkt. Najlepszy okazał się Polkomtel (95,7 pkt), nieznacznie zwyciężając z PTK Centertel (93,7 pkt)" - poinformował prowadzący konferencję Krzysztof Król, wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Źródło zdjęć: © Samsung NC10 to jedna z ciekawszych propozycji w ofercie iPlusa
Źródło zdjęć: © Samsung NC10 to jedna z ciekawszych propozycji w ofercie iPlusa

Niżej uplasowało się dwóch pozostałych operatorów - PTC (76,3 pkt) i P4 (72,4 pkt). Polkomtel uzyskał maksymalną punktację za prędkość pobierania danych i za stabilność połączenia. Z kolei PTK Centertel został oceniony najwyżej w kategorii "opóźnienie przesyłania danych". Sieć osiągnęła też dużo punktów w kategorii prędkość pobierania danych.

Średnia prędkość pobierania danych dla wszystkich operatorów wyniosła nieco ponad 70. kbit/s. Pierwsze miejsce zajął Polkomtel (822 kbit/s) przed PTK Centertel (803 kbit/s). Poniżej średniej mierzonej dla wszystkich operatorów znalazły się PTC (645 kbit/s) i P4 (553 kbit/s).

Z kolei w przypadku średniej prędkości wysyłania danych liderem okazał się P4 (25. kbit/s). Za nim uplasowali się: PTK Centertel (230 kbit/s), PTC (207 kbit/s) i na ostatniej pozycji Polkomtel (165 kbit/s).

Pod względem opóźnienia przesyłania danych najmniejsze zanotował PTK Centertel (25. ms - milisekund; jednostka równa jednej tysięcznej sekundy). Zaraz za nim znalazł się Polkomtel (282 ms), a na dalszych miejscach - P4 (380 ms) i PTC (390 ms).

Liderem, jeśli chodzi o średnią stabilność przesyłania danych, okazał się Polkomtel z 76-proc. stabilnością. Pozostali operatorzy zanotowali niemal wyrównane wyniki - PTK Centertel (6. proc.), P4 (58 proc.), PTC (55 proc.).

Autorzy opracowania porównali poszczególne kategorie także ze względu na wielkość miast, w których prowadzono badania. Najlepszą średnią prędkość przesyłania danych w miastach do 5. tys. mieszkańców odnotował PTK Centertel (729 kbit/s), ale w większych miastach wygrywał Polkomtel (766 kbit/s w miastach 50-250 tys. mieszk., 898 kbit/s w miastach zamieszkiwanych przez ponad 250 tys. osób).

Z kolei najlepszą średnią prędkością pobierania danych na zewnątrz pomieszczeń może pochwalić się PTK Centertel (79. kbit/s), a wewnątrz - Polkomtel (890 kbit/s).

W opracowaniu znalazło się zestawienie 2. badanych miejsc w Polsce, gdzie odnotowano największe szybkości pobierania danych - 18 przypada na Warszawę. Pierwsza ósemka to miejsca, gdzie najszybszy okazał się Polkomtel, m.in. gmach główny Politechniki Warszawskiej (ze średnią prędkością 5 644 i 5 580 kbit/s) i biurowiec przy ul. Wspólnej (3 790 kbit/s).

We wnioskach z przeprowadzonych badań znalazło się stwierdzenie, że codzienne korzystanie z mobilnego internetu nie ustępuje dostępowi stacjonarnemu.

"Strony www oraz pliki multimedialne pobierają się w zasadzie równie szybko, niekiedy tylko można odczuć nieco większe opóźniania przy przeglądaniu skomplikowanych stron www. Omawianych opóźnień nie odczuwa się natomiast w znaczącym stopniu w aplikacjach VoIP typu Skype" - czytamy w raporcie.

Audytel to firma doradcza zajmująca się m.in. audytem sektora teleinformatycznego.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.