Kto dziś korzysta z e-podpisu?

Kto dziś korzysta z e-podpisu?06.03.2013 13:36
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Choć może nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, podpis elektroniczny działa w Polsce od 12 lat

Dane zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki mówią, że w sierpniu 2012 liczba kwalifikowanych certyfikatów, które umożliwiają składanie e-podpisu wyniosła 260 tysięcy. To mniej więcej tyle i ile mieszkańców ma miasto wielkości Częstochowy. Koszt umożliwiający korzystanie z elektronicznego podpisu kształtuje się w granicach 300 złotych. Zdaje się, że nie przekonują nas nawet korzyści płynące z posiadania e-podpisu. Na pierwszym miejscu należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, ponieważ znacznie trudniej jest podrobić podpis elektroniczny niż jego pisemny odpowiednik. - _ Warto też zauważyć, że dzięki e-podpisowi procesowanie dokumentów w przestrzeni wirtualnej jest efektywniejsze _ - komentuje Dariusz Jarczyński dyrektor operacyjny PrimeSoft Polska - _ Co ważne, podpis elektroniczny umożliwia jednoznaczną identyfikację podmiotu/osoby zatwierdzającej dokument _ - dodaje Jarczyński. Rozwiązanie to ułatwia codzienne zarządzanie przedsiębiorstwem, zwłaszcza jeżeli chodzi o przyspieszenie obiegu
informacji. Oznacza to, że koniec końców, stosowanie e-podpisu powinno pozytywnie wpłynąć na wynik finansowy przedsiębiorstw.

Kluczą na dwa sposoby
Biorąc pod uwagę powyższe informacje, może warto sprawdzić, co trzeba zrobić, aby posługiwać się e-podpisem? Przed poznaniem procedur trzeba pamiętać, że ściśle rzecz biorąc istnieją dwa podpisy elektroniczne: „zwykły”. oraz „bezpieczny podpis elektroniczny”. Zwykły e-podpis służy do potwierdzenia tożsamości autora dokumentu przesyłanego drogą elektroniczną. Występuje np. w systemach bankowych czy wnioskach typu e-government. Z kolei bezpieczny podpis elektroniczny, to taki rodzaj podpisu, który jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej podpis. Sporządza się go przy pomocy tylko tej osobie dostępnych urządzeń i danych. Co rożni oba rodzaje podpisów? Bezpieczny podpis musi mieć odpowiednią strukturę i powstać z użyciem właściwych algorytmów typograficznych - czyli tzw. kluczy prywatnych i publicznych o których jeszcze będzie mowa.

Na początku: osobiście
Pierwszym krokiem w stronę e-podpisu jest otrzymanie odpowiedniego certyfikatu. Certyfikat kwalifikowany przysługuje tylko osobom fizycznym i przypisany jest do bezpiecznego podpisu elektronicznego. Zawiera on dane pozwalające jednoznacznie wskazać użytkownika bezpiecznego podpisu. Certyfikat kwalifikowany mogą wydać tylko te podmioty, które zostały wpisane do specjalnego rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki. Obecnie są to: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies, MobiCert, Enigma S.O.I. Z kolei certyfikat niekwalifikowany łączy się ze zwykłym podpisem elektronicznym i mogą oferować go różne podmioty. Oczywiście, w celu otrzymania certyfikatu kwalifikowanego należy osobiście potwierdzić swoją tożsamość oraz podpisać odpowiednią umowę dotyczącą świadczenia usług certyfikacyjnych. Zwykle trwa ona rok lub dwa i można ją potem odnawiać.

Zestaw, który poszerza e-horyzotny
Sama konstrukcja e-podpisu opiera się na algorytmach szyfrowania, które zawierają w sobie klucz prywatny i klucz publiczny. Służą one bezpiecznemu elektronicznemu podpisywaniu dokumentów. Klucz prywatny znajduje się w pieczy użytkownika-właściciela, który powinien zatroszczyć się o jego bezpieczeństwo. Klucz publiczny zawiera informacje o właścicielu udostępniany jest zainteresowanym, tak aby można było zweryfikować prawdziwość podpisu. Można powiedzieć zatem, ze klucz prywatny służy do składania podpisu a klucz publiczny pozwala go szybko zweryfikować. Typowy zestaw umożliwiający skorzystanie z e-podpisu składa się z karty kryptograficznej z czytnikiem lub tokenem, certyfikatu, oprogramowania, instrukcji obsługi.

Gdzie i w jakich sytuacjach e-podpis może okazać się przydatny?

- kiedy podpisujemy umowy w formie elektronicznej,
- kiedy chcemy złożyć podania do organów administracji publicznej (przynajmniej niektóre z nich),
- kiedy podpisujemy faktury elektroniczne,
- kiedy składamy deklaracje podatkowe,
- kiedy dokonujemy zgłoszeń ubezpieczenia społecznego,
- kiedy składamy wnioski do Krajowego Rejestru Sądowego,
- kiedy chcemy rejestrować działalność gospodarczą.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.