Koszty druku: czarno na białym

Koszty druku: czarno na białym10.05.2017 10:41
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Właściciel biura projektowego, grafik komputerowy, fotograf, właściciel agencji reklamowej czy pasjonat fotografii. Niezależnie od tego, czy potrzeba korzystania z drukarki wynika z czyjejś pasji, czy dotyczy prowadzonej przez daną osobę działalności, pociąga to za sobą koszty w miesięcznym budżecie mikrofirmy lub gospodarstwa domowego.

W przypadku eksploatacji drukarek rzeczywiste koszty ponoszone przez użytkownika określa wskaźnik TCO (Total Cost of Ownership), który zawiera dane dotyczące nie tylko wydatków poniesionych na zakup urządzenia i materiałów eksploatacyjnych, ale także wydajności druku, opłat związanych z serwisem oraz naprawą urządzenia. Wartość TCO będzie zależna również od tego, jak wykorzystywana jest drukarka. Chodzi tu zarówno o częstotliwość drukowania, jak też liczbę wydruków i ich rodzaj. Jeżeli zakupione urządzenie nie jest przystosowane do reżimu pracy w danym środowisku, np. ze względu na zbyt duże obciążenie, TCO będzie wyższe z uwagi na koszty serwisu. Dla każdego użytkownika intensywnie korzystającego z urządzenia drukującego oznacza to dodatkowe straty.

Jak drukuje firma?

Kilka lat temu amerykańska firma doradczo-analityczna Gartner zaprezentowała szeroko cytowaną publikację pt. „Greenprint”, której autorzy przyjrzeli się zagadnieniom kosztów druku ponoszonych przez przedsiębiorstwa na całym świecie. Na podstawie zebranych danych specjaliści z Gartnera oszacowali, że koszty druku stanowiły od 1 do 3 proc. wszystkich wydatków w firmie. Autorzy ocenili również, że ponad jedna piąta firm nie miała na ten temat danych, a tylko jedna na dziesięć przyznała, że zna i monitoruje na bieżąco wydatki ponoszone w związku z drukiem.
Eksperci oszacowali, że kompleksowa optymalizacja procesu druku pozwoliłaby zarówno mikroprzedsiębiorstwom, jak i większym firmom uzyskać oszczędności na poziomie nawet do 30 proc.
Policzyć koszty

Skoro wiemy już, jakie jest zapotrzebowanie na wydruk w naszej firmie, warto zastanowić się nad wyborem optymalnego urządzenia. Tutaj kluczowe jest zwrócenie uwagi na informacje dotyczące wydajności materiałów eksploatacyjnych. Metodologię pomiaru wydajności w urządzeniach laserowych określa norma ISO/IEC 19 752, a atramentowych: ISO/IEC 24 711. To na ich podstawie producenci obliczają, jaką liczbę stron można wydrukować z jednego zasobnika. Istotne jest to, że wartość tę wylicza się na podstawie standardowego pokrycia tuszem w typowym wydruku tekstowym, który wynosi 5 proc. (100 proc. pokrycia oznacza kartkę w całości pokrytą atramentem). Aby obliczyć koszt wydruku jednej strony (CPP – Cost Per Page), należy podzielić cenę zasobnika przez liczbę stron, jakie można wydrukować.

Producenci urządzeń drukujących stale pracują nad wyśrubowaniem tych wyników, dostarczając urządzenia wyposażone w coraz bardziej wydajne technologie. Dzięki nowoczesnym systemom zarządzania materiałami eksploatacyjnymi dolna granica CPP wciąż się przesuwa. W listopadzie ubiegłego roku firma HP zaprezentowała linię drukarek atramentowych DeskJet GT (5820/5810), które – dzięki zastosowaniu innowacyjnego systemu wysokonakładowego druku z wykorzystaniem zbiorników atramentowych o dużej pojemności – pracują przy CPP na poziomie 0,007 grosza w wydruku czarno-białym (to wartość wg ceny brutto czarnego zasobnika, podanej na stronie producenta).

Obniżenie kosztów druku nie polega wyłącznie na zakupie wydajnego urządzenia czy ograniczeniu liczby drukowanych stron. Na wydajność wpływa m.in. jakość zastosowanych materiałów eksploatacyjnych. Jak pokazały przeprowadzone kilka lat temu analizy firm Quality Logic i Buyers Laboratory, średnia różnica wydajności pomiędzy produktami OEM, a nieoryginalnymi wkładami regenerowanymi wyniosła 50 proc. na korzyść tych pierwszych.

Artykuł sponsorowany

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.