Koniec wysokich rachunków za telefon

Koniec wysokich rachunków za telefon18.10.2011 10:56
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Telefony komórkowe i inne bezprzewodowe środki łączności w USA będą alarmowały użytkowników o przekroczeniu miesięcznego limitu usług, żeby nie narażać ich na dodatkowe, często wysokie opłaty. Podobne przepisy są też w UE

Operatorzy komórek i innych podobnych urządzeń zgodzili się na zainstalowanie tego rodzaju alarmów na podstawie ogłoszonej w poniedziałek umowy zawartej z Federalną Komisją ds. Łączności (FCC).

Umowa jest wynikiem licznych skarg użytkowników na dodatkowe i nieoczekiwane przez nich opłaty za łączność poza głównym obszarem obsługi klienta (roaming)
i za przekraczanie limitu usług w zakresie łączności głosowej i przesyłania danych. FCC przez półtora roku badała te zażalenia.

Firmy świadczące usługi komunikacyjne za pośrednictwem komórek, smartfonów, tabletów, kart do łączności internetowej w laptopach i innych podobnych urządzeń broniły się przed regulacjami określającymi zasady kontaktów z klientami, ale ostatecznie zgodziły się im podporządkować.

Umowa dotyczy wszystkich operatorów telefonów i innych urządzeń bezprzewodowych, co oznacza, że skorzystają z niej wszyscy ich użytkownicy, których w USA jest ponad 30. milionów.

Obywateli UE, wracających z zagranicy ma chronić limit miesięcznego rachunku za ściąganie danych. Został on ustalony przez KE na 5. euro (bez VAT-u), o ile klient nie dokonał innego wyboru. Po wykorzystaniu 80 proc. ustalonego limitu odbioru danych do odbiorcy telefonu jest wysyłana informacja ostrzegająca, że niebawem przekroczy ustalony limit. Po osiągnięciu 100 proc. - klient otrzymuje instrukcję, co zrobić, by nadal korzystać z przesyłu danych w roamingu. Jeśli klient nie odpowie, usługa zostanie zawieszona.

W Polsce na mocy podpisanej w tym miesiącu przez prezydenta Bronisława Komorowskiego noweli ustawy o prawie telekomunikacyjnym, dostawca usług ma bezpłatnie oferować klientowi określenie kwotowego limitu, w przypadku jego przekroczenia abonent będzie o tym informowany. Według noweli, dostawca usług będzie musiał zaoferować klientowi co najmniej trzy progi kwotowe: 35. 100 i 200 złotych. Przepisy m.in. o limitach wchodzą w życie za pół roku od dnia ogłoszenia ustawy.

PAP/GB/GB

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.