Koniec tradycyjnych zakupów, świątecznych prezentów szukamy w internecie

Koniec tradycyjnych zakupów, świątecznych prezentów szukamy w internecie14.12.2010 13:12
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

69 proc. ankietowanych Polaków planuje w tym roku zakup prezentów świątecznych przez internet - wynika z badania zrealizowanego na zlecenie firmy Symantec. Zakupy online są dla nas przede wszystkim szybsze i tańsze. Polacy chętnie wydają pieniądze w sieci, jednak co piąty przyznaje, że został okradziony podczas zakupów w internecie

Wśród celów zakupowych przed świętami ankietowani najczęściej wymieniają: kosmetyki (6. proc.), książki (54 proc.) oraz zabawki (49 proc.). Jednak niemal co trzeci z badanych zadeklarował, że planuje kupić elektronikę użytkową (telefon, komputer osobisty, tablet lub czytnik e-booków).

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Plany zakupowe różnią się w zależności od płci respondentów, np. zakup elektroniki deklaruje 3. proc. mężczyzn i tylko 22 proc. kobiet. W przypadku mężczyzn znaczenie ma również wiek - panowie po 34. roku życia są mniej zainteresowani prezentami "gadżetowymi". Wśród kobiet znaczenie ma także stan cywilny - osoby w związkach częściej planują tego typu zakupy, prawdopodobnie dla swoich partnerów.

Jak wynika z badania, internet stał się w Polsce podstawowym źródłem poszukiwania świątecznych prezentów. W sposób tradycyjny chętniej kupujemy jedynie: biżuterię, kosmetyki, odzież i obuwie oraz artykuły spożywcze. Ankietowani uważają, że zakupy online to przede wszystkim oszczędność czasu (9. proc.), pieniędzy (94 proc.) i większa dostępność produktów (90 proc.). Zdecydowanie najchętniej kupujemy na portalach aukcyjnych (47 proc.). Przewagą zakupów tradycyjnych jest za to według respondentów lepsze doradztwo (83 proc.) i większa ekskluzywność produktów (51 proc.).

Wśród powodów, które powstrzymałyby ich przed zakupami w sieci, respondenci zwracają uwagę na chęć obejrzenia i wypróbowania produktu (4. proc.) oraz obawy o proces dostarczenia produktu pocztą lub firmą kurierską (42 proc.). Co trzeci z nich boi się, że może stać się ofiarą cyberprzestępców, a jego dane mogą zostać wykradzione.

Obawy mają swoje pokrycie w faktach, bowiem 2. proc. ankietowanych przyznaje, że doświadczyło działalności przestępczej podczas zakupów online. Najczęściej zdarza się, że kupujący nie otrzymuje produktów, za które już zapłacił. - "Polacy chętnie kupują online, ale zapominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Na przykład podają dane kart kredytowych w niezaszyfrowanych formularzach sklepów internetowych lub przesyłają je poprzez e-mail" - podkreśla Paweł Reszczyński. Z drugiej strony, aż 30 proc. badanych przyznało, że zostało okradzionych w czasie tradycyjnych zakupów.

W tym roku ankietowani planują wydać na prezenty świątecznie średnio 523 zł. Suma wzrasta do 850 zł, jeżeli weźmiemy pod uwagę osoby planujące zakup elektroniki użytkowej. Badani, którzy nie zadeklarowali takich planów, wydadzą przeciętnie 408 zł.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.