Kobiety nie lubią kupować w sieci, bo nie ma tam przyjaciółki, która doradzi

Kobiety nie lubią kupować w sieci, bo nie ma tam przyjaciółki, która doradzi25.06.2012 10:03
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Dla pań dokonywane w samotności internetowe zakupy okazują się nudne, panowie
łatwiej
akceptują opóźnienie przesyłki, a wszyscy doceniają rabat czy dostawę gratis - takie wnioski płyną
z naukowej rozprawy, obronionej w Szkole Głównej Handlowej.

Przedmiotem pracy doktorskiej były zachowania młodych kobiet i mężczyzn w internetowych sklepach. Jak się okazało, panów i panie różnią niemal wszystkie etapy e-zakupu: od sposobu, w jaki trafiają na stronę sklepu, przez metodę przeglądania oferty, po reakcje, gdy "coś idzie nie tak".

Autorką rozprawy jest doktor Marzena Feldy, która jako przedmiot swych badań wybrała klientów w wieku 18-3. lata. Jak wyjaśniła, to grupa tych, którzy z e-zakupów korzystają najczęściej.

Z jej ustaleń wynika, że kobiety konkretny sklep zwykle znajdują przez internetową wyszukiwarkę, natomiast mężczyźni trafiają tam z porównywarki cen. Badaczka zaakcentowała różnicę pomiędzy sposobem przeglądania witryn sklepowych: kobiety koncentrują się na zakupach i przeglądają strony kolejno, mężczyźni zaś otwierają wiele z nich równocześnie, często jeszcze wykonując przy tym inne czynności.

- Panie uznają natomiast, że strony sklepowe często są zbyt przeładowane, w wyniku czego odczuwają stres informacyjny - powiedziała PAP badaczka. Jak podkreśliła, ankietowane kobiety wskazywały, że e-zakupy wydają im się wręcz nudne i brakuje im udziału przyjaciółek, które można zapytać o radę.

Według ustaleń dr Feldy, mężczyźni zwykle kupują wszystko to, co umieścili w wirtualnym koszyku. Panie natomiast wkładają tam więcej towarów, ale na ostatnim etapie jego zawartość ograniczają. Im też częściej zdarza się w ogóle porzucić zakupy i zrezygnować z transakcji.

Wśród zabiegów marketingowych wszystkich najskuteczniej do zakupu przekonuje oferta darmowej dostawy, jednak to panowie są bardziej na nią łakomi. Innym skutecznym "wabikiem" są rabaty, cenione szczególnie przez panie, które w ogóle lubią być mile zaskakiwane przy finalizowaniu zamówienia.

Z opracowania wynika, że mężczyznom łatwiej przychodzi pogodzić się z sytuacją, gdy przesyłka się spóźnia, albo gdy towar nieco odbiega od oczekiwań. Kobiety są dumne ze swych dokonań, gdy przesyłka dotrze i towar jest dokładnie taki, jak się spodziewały.

Często jednak zdarza im się brak takiej satysfakcji. - _ Bo na przykład odcień przedmiotu jest nieco inny niż na zdjęciu _ - wskazała dr Feldy. Dodała przy tym, że panie swoją frustrację częściej wyrażają w negatywnych komentarzach na temat sklepu i towaru.

Badania dr Feldy pokazały też, że oprócz najczęściej w polskim internecie kupowanych odzieży i książek kobiety częściej nabywają artykuły dla zdrowia i urody, biżuterię i zegarki oraz rękodzieło, natomiast mężczyźni sięgają po produkty z kategorii RTV i AGD, telefony i akcesoria oraz komputery.

Tę obserwację potwierdziła Agata Cupriak, rzeczniczka Merlin.pl - jednego z największych polskich e-sklepów. -_ Oprócz książek panie u nas kupują najchętniej kosmetyki, a panowie multimedia i elektronikę _ - powiedziała PAP. Sklep nie analizuje różnic między sposobami dokonywania zakupów przez panie i panów. - _ Jesteśmy dumni, że 60 proc. naszych klientów to kobiety _ - podkreśliła rzeczniczka.

Podział zainteresowań asortymentem widać jeszcze wyraźniej na największym polskim portalu aukcyjnym - Allegro.pl. Według przekazanych PAP danych, w działach zdrowie i uroda, dla dzieci, czy biżuteria i zegarki, kobiety stanowią ponad 6. proc. kupujących. Mężczyźni zaś mają zdecydowaną przewagę (70-80 proc.) w kategoriach takich jak kolekcje, komputery, czy motoryzacja.

Jak zauważyła Anna Tokarek z Allegro.pl, w ciągu ostatnich dziesięciu lat udział kobiet wśród kupujących radykalnie się zwiększył: z 1. proc. w 2001 roku do 42 proc. obecnie.

Interesujące zjawisko dotyczące rozmów z biurem obsługi zaobserwowano w sklepie Agito.pl: jeśli telefon zostanie odebrany przez konsultanta tej samej płci, to rozmowa zwykle ma dużo bardziej emocjonalny charakter. - _ Klientki w przypadku kontaktu z pracownikiem-mężczyzną są łagodniejsze i rozmawiają bardziej konkretnie. Także klienci - jeśli trafią na pracownika-mężczyznę, - pozwalają sobie na więcej emocji, niż w rozmowach z pracownicami BOK _- relacjonowała PAP rzeczniczka Agito.pl Zuzanna Rydzyńska.

W jej opinii komentarze wpisywane po zakupach przez panów są znacznie bardziej "specjalistyczne" i opisują oni zakupiony produkt w szczegółach, analizując np. poszczególne funkcje urządzenia. - _ Natomiast panie opisują produkt bardziej ogólnie, postrzegając je jako całość - niekoniecznie rozkładając na czynniki pierwsze _ - stwierdziła Rydzyńska. Dodała też, że to klientki szczególnie lubią brać udział w konkursach organizowanych przez ten sklep.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.