Kilka głośników czy jedna "belka"? Kino domowe do każdego salonu

Kilka głośników czy jedna "belka"? Kino domowe do każdego salonu06.04.2018 13:02
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Doskonała jakość dźwięku i obrazu to podstawa udanego domowego seansu. By to osiągnąć, nie wystarczy dobry telewizor, warto jeszcze pomyśleć o dodatkowym nagłośnieniu. Trzeba więc zdecydować: soundbar czy kino domowe.

Żaden z tych sprzętów nie sprawdzi się w każdych warunkach, na szczęście wzajemnie się uzupełniają. Tam gdzie soundbar nie zda egzaminu, przyda się kino domowe i odwrotnie. Sprawdź, co będzie dla ciebie lepszym rozwiązaniem.

Jeden moduł czy kilka głośników?

Różnica między soundbarem a kinem domowym tkwi w ich budowie. Standardowy zestaw, który znamy chociażby ze sklepowych półek, składa się z pięciu głośników – trzech przednich i dwóch tylnych, oraz jednostki centralnej. Soundbar to sposób na dobrą jakość dźwięku bez dodatkowych kabli. Niewielka "belka" dopasuje się do małego pomieszczenia, a dźwięk wypływający z kilku skierowanych w różne strony głośników daje wrażenie przestrzenności.

Źródło zdjęć: © flickr.com
Źródło zdjęć: © flickr.com

Jakość dźwięku

Największe zestawy kina domowego, które zapewniają jakość dźwięku porównywalną z prawdziwą salą kinową, kosztują nawet kilkanaście tysięcy złotych. Sprzęty w bardziej przystępnych cenach są nieco łatwiejsze w montażu, a również oferują bardzo dobrą jakość dźwięku. Dwa głośniki umieszczone za kanapą sprawiają, że dźwięk jest bardziej przestrzenny, odpowiadają bowiem za wszystkie efekty tła, podczas gdy te przednie i centralny skupiają się głównie na dialogach. Dodatkowy subwoofer odpowiada za "ciężkie" dźwięki, czyli na przykład uderzenia i odgłosy bębnów. Tym samym nadaje ścieżce dźwiękowej więcej głębi.

Soundbar posiada głośniki ustawione w jednej linii, ich kąt nachylenia sprawia, że dźwięk odbija się od ścian, otaczając widzów. Tylko w zamkniętych pomieszczeniach jesteśmy w stanie wyciągnąć z niego pełnię możliwości. Podobnie jak w przypadku kina domowego głośniki centralne odpowiadają za dialogi, podczas gdy te boczne, skierowane na ścianę emitują głównie dźwięki otoczenia.

Wielkość mieszkania

To pierwszy aspekt, na który należy zwrócić uwagę przy wyborze swojego kina domowego. Posiadacze niewielkich salonów często są "skazani" na zakup kompaktowego soundbara. Daje on o wiele większe możliwości rozmieszczenia, a przy tym jest bardzo dyskretny. Możesz ustawić go nad lub pod telewizorem, a nawet zawiesić na ścianie. Najlepiej sprawdzi się w pokojach, których powierzchnia nie przekracza 15 m kw., a więc sypialniach i niewielkich salonach. Musisz jednak zadbać o to, by dźwięk rozchodził się równomiernie. Profesjonalne kino domowe zajmuje o wiele więcej miejsca, a także sprawia większą trudność w montażu, ze względu na dodatkowe kable. Aby je zatuszować, trzeba przygotować się na mały remont.

Cena

Kina domowe to zdecydowanie większy wydatek. Ich koszt sięga kilku tysięcy złotych. W zamian otrzymujesz profesjonalne nagłośnienie i efekt rodem z kinowej sali. Dobrej jakości soundbar można natomiast kupić za połowę tej ceny. Jeśli więc nie chcesz wydawać mnóstwa pieniędzy na nagłośnienie, lepiej zainwestować kilkaset złotych w przydatną "belkę".

Źródło zdjęć: © iStock.com
Źródło zdjęć: © iStock.com

Telewizor to tylko część kina domowego. Liczy się również doskonała oprawa dźwiękowa. Odpowiedź na pytanie "soundbar czy kino domowe" nie jest prosta, warto mieć na uwadze kilka czynników.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.