Kierowcy nie chcą internetu w samochodach

Kierowcy nie chcą internetu w samochodach06.08.2012 16:26
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

76 proc. amerykańskich kierowców uważa że technologie uwzględniające stały dostęp sieciowy są zbyt rozpraszające i stanowią zagrożenie dla prowadzenia auta, zaś 55 proc. sądzi, że producenci samochodów za daleko poszli w stosowaniu najnowszych technologii informatycznych.

Internet w samochodach, według zgodnej opinii koncernów motoryzacyjnych, producentów sprzętu i oprogramowania komputerowego, a nawet często –. policji drogowej – jest znacznym ułatwieniem w prowadzeniu auta. Umożliwia podłączenie do systemu nawigacyjnego działającego w czasie rzeczywistym, włączenie systemu monitorującego sposób prowadzenia, systemu awaryjnego powiadamiania ratunkowego, a nawet skonstruowanie półautomatycznego systemu kierowania, chroniącego kierowców przed zmęczeniem na długich trasach.

Jak się jednak okazało, zupełnie inne zdanie mają amerykańscy kierowcy. W ramach sondaży badawczych The Harris Poll, prowadzonych przez firmę badawczą Harris Interactive, pomiędzy 7 a 1. maja przeprowadzono w USA badanie dotyczące technik IT w samochodach. Badaniem objęto 2634 dorosłych w wieku powyżej lat 18, z których 1991 było właścicielami bądź leasingobiorcami samochodów, ciężarówek, minivanów, i SUV-ów.

W trakcie badania okazało się, że 3 na 4 ankietowanych (niemal 7. proc.) oświadczyło iż technologie uwzględniające stały dostęp sieciowy są zbyt rozpraszające i stanowią zagrożenie dla kierowcy, zaś 55 proc. sądzi, że producenci samochodów za daleko poszli w stosowaniu najnowszych technologii informatycznych.

Aż 6. proc. ankietowanych uważa, że największym problemem w stosowaniu tych technologii może być zagrożenie prywatności m.in. rozpowszechnianie informacji jak prowadzą samochody i dokąd jeżdżą kierowcy aut. W przypadku 2 na 5 ankietowanych (41 proc.)jest przekonanych, że wprowadzenie technologii stałego bezprzewodowego dostępu do Internetu w samochodach i powiązanych z nią aplikacji sieciowych, spowoduje wzrost stawek ubezpieczeniowych, bowiem nowe oprogramowanie będzie badać nawyki kierowców. Najbardziej obawia się tego grupa młodych kierowców między 18 i 35 rokiem życia (46 proc.) obojga płci oraz mężczyzn należących do wszystkich grup wiekowych (46 proc.).

Jednak amerykańscy kierowcy nie są do końca zgodni w swoim potępieniu technologii internetowych. Trzech na pięciu kierowców (6. proc.) postrzega swój samochód jako „oazę” wydzieloną ze świata zewnętrznego i nie chce, aby był on zawsze połączony z Internetem, gdy prowadzą. Z kolei więcej niż połowa kierowców (51 proc) przyznaje, ze „usieciowienie” samochodu czyni prowadzenie ciekawszym (58 proc.) i daje większe poczucie bezpieczeństwa na drodze (57 proc.). Mężczyznom we wszystkich grupach wiekowych bardziej podoba się stałe łącze internetowe w samochodzie (64 proc.) niż kobietom (53 proc.). Częściej także czują się oni bezpieczniej w autach połączonych stale z siecią (61 proc.) niż kobiety (54 proc.).

Akceptacja stałej łączności bezprzewodowej z siecią w samochodach ma wyraźne odniesienia generacyjne. W przypadku najmłodszej generacji tzw. Echo Boomers czyli w wieku 18-3. lat stałe połączenie z Internetem w samochodzie za ważne uważa 58 proc. ankietowanych. Z kolei w generacji Baby Boomers czyli osób w wieku 50-66 lat za ważne uznaje to 36 proc. Ale, co ciekawe, w następnej grupie wiekowej kierowców starszych – +67 - jest to już ważne dla 45 proc. zapytywanych. W tym przypadku, uważają autorzy badania, dużą rolę zaczynają odgrywać względy bezpieczeństwa; starsi kierowcy czują się bezpieczniej wiedząc iż ich auto jest stale połączone z Internetem.

Kiedy przychodzi do decyzji o kupnie nowego samochodu 2 na 3 jego potencjalnych właścicieli w wieku między 1. a 35 rokiem życia (66 proc.), stwierdziło iż zastosowane przez producentów technologie informatyczne mają duże znaczenie dla dokonywanego przez nich wyboru. W pokolenie Baby Boomers jest to istotne tylko dla 46 proc.

Według Mike Chadseya, wiceprezesa, konsultanta ds. technologii samochodowych w Harris Interactive, konsumenci preferują informatyczne rozwiązania bezpieczeństwa oraz akceptują aplikacje multimedialne w samochodzie posiadającym stałe łącze internetowe, jednak „nie chcą naruszania swojej prywatności przez wymianę danych dotyczących sposobu prowadzenia auta z firmami, które mogłyby odnieść z takich informacji korzyść”.

„Dodatkowo strach przed rozproszeniem uwagi w trakcie prowadzenia samochodu, spowodowanym obecnością wielu różnych technologii, może przeważyć nad potencjalnymi korzyściami, jakie daje stałe połączenie samochodu z siecią. Widzą to producenci samochodów; w zależności bowiem od generacji kupujących połączenie internetowe w samochodzie ma mniejszy lub większy wpływ na decyzję o jego zakupie. Jednak instalacja dużej ilości nawet dobrych aplikacji opartych na połączeniu sieciowym , może być dla kupującego wadą. Ostatecznie bowiem konsumenci wymagają od technologii instalowanych w samochodzie ,aby dawało bezpieczeństwo i były całkowicie pod ich kontrolą”. – dodał Chadsey w opisie badań.

W innym badaniu z 201. roku Harris Poll AutoTECHCAST właściciele samochodów stwierdzili iż z 60 najnowszych technologii usprawniających samochód najważniejsze dla nich są kamery cofania, system ostrzegania przed obiektami w martwym polu widzenia oraz sensory ostrzegające przed pieszymi. Są one ważniejsze niż technologie komunikacyjne czy multimedialne; 24 proc. ankietowanych wolałoby stacje dokujące, mocujące ich smartfony w aucie, zaś tylko 14 proc. rozważyłoby kupno auta ze wbudowanymi multimedialnymi aplikacjami rozrywkowymi. W badaniu tym także kierowcy wybrali jako najważniejsze aplikacje mobilne dla samochodów, oprogramowanie nawigacji i bezpieczeństwa.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.