Kiedy kupić dziecku pierwszy telefon komórkowy?

Kiedy kupić dziecku pierwszy telefon komórkowy?22.11.2016 10:24
Źródło zdjęć: © Fotolia | ldprod

Dziś pytanie nie brzmi już „czy”, tylko „kiedy”. Wiadomo, że prędzej czy później trzeba będzie telefon małemu człowiekowi kupić. Tylko jak znaleźć ten dobry moment? Zapytaliśmy rodziców i psychologa.

Wiadomo, że ta chwila nastąpi. Trzeba będzie pójść do sklepu i kupić dziecku pierwszy telefon. Dorośli biją się tu jednak z wątpliwościami:

- Jak smartfon wpłynie na rozwój dziecka?

- Czy nie wsiąknie w gry?

- Czy jeśli nie kupimy telefonu, dziecko nie będzie wyśmiewane przez kolegów z klasy?

Na pierwszy rzut oka nie ma jednego, dobrego momentu na podjęcie takiej decyzji.

Piotr Gnyp, dyrektor kreatywny w firmie Whitedot.ooo pierwszy smartfon podarował swojemu synowi, gdy ten miał 7 lat. Dlaczego?

- _Przede wszystkim chodziło o utrzymywanie kontaktu. Chciałem, żeby Kuba mógł do mnie w każdej chwili zadzwonić, jeśli będzie miał taką potrzebę. I vice versa – sam chciałem móc do niego dzwonić. _

Chłopiec ma telefon już od ponad roku. Ale Gnyp nie uważa, żeby podjęta przez niego decyzja była pochopna.

_- Mój syn nie jest pochłonięty smartfonem tak bardzo, jak bywają dorośli. Jeśli poświęcam mu wystarczająco dużo uwagi, jego urządzenie leży gdzieś obok, nieużywane. _

Dużo bardziej sceptyczny jest Juliusz Szalek, redaktor naczelny serwisu WP Moto i ojciec ośmiolatka. Uważa on, że kupno pierwszego smartfonu należy jak najbardziej odwlec w czasie.

_- Czy już czas na własny telefon? Na wakacyjnym obozie z pewnością tak, w życiu codziennym z pewnością nie - stwierdza Szalek. - Myślę, że w tym wieku nie ma potrzeby posiadania własnego telefonu. Tym bardziej że w szkole jest wyraźny zakaz jego używania i posiadania. Do kogo ma dzwonić? Kolegów ma w szkole, a jeśli jest taka potrzeba po szkole, może korzystać z telefonu w domu. A w czasie wolnym? Z obserwacji wiem, że telefon ośmiolatkowi służy wyłącznie do grania. Pamiętam czasy, kiedy na obiad dziecko bawiące się na trzepaku wołało się przez okno. Dzisiaj nie ma trzepaków, a na podwórkach obowiązuje „zakaz gry w piłkę”. Na szczęście są hulajnogi. Zabawa toczy się w najlepsze do czasu, kiedy któryś z kolegów wyciągnie telefon. Wiem, wiem, nie uciekniemy od nowych technologii, a dziecko niech się „edukuje” od małego. Wcale nie uciekam. Moje dziecko, mimo że nie ma własnego telefonu, wie, co to jest smartfon, potrafi go obsługiwać i w razie potrzeby zadzwonić. Pewnie zmieniłbym zdanie, gdyby syn chodził do szkoły sam. Ale w trzeciej klasie to raczej rzadkość. W przyszłym roku? Jeszcze za wcześnie. Przecież w tym wszystkim nie o telefon chodzi, a o smartfon. _

A co na to psycholog? O opinię poprosiłam dr Julię Barlińską z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Uważa ona, że ważniejsze od poszukiwania jakiejś magicznej granicy wieku jest skupienie się na dojrzałości dziecka.

Psycholog sugeruje, żeby rozważyć następujące zagadnienia:

- Po pierwsze, jaka jest motywacja i cel zakupu telefonu. Czy wynika z potrzeb dziecka, rodzica czy wspólnych. Czy chodzi o pozostanie z rodzicem w kontakcie ze względów bezpieczeństwa, gdy np. dziecko samo chodzi do szkoły, czy np. o zapewnienie łatwiejszego dostępu do znajomych ze względu na rozwój rówieśniczych relacji społecznych, czy o zakup bez wyraźnego celu, pod wpływem presji grupy rówieśniczej, gdyż wszyscy inni mają telefon. Często refleksja na ten temat wskazuje jasno, czy jest to odpowiedni moment na otrzymanie pierwszego telefonu. Czy dziecko i rodzic rzeczywiście mają taką potrzebę.

Czy dziecko rozumie, jak potężne narzędzie dostaje do ręki.

- Po drugie warto zastanowić czy dziecko posiada odpowiednie kompetencje i wiedzę do prawidłowego, bezpiecznego i etycznego wykorzystywania telefonu – mówi Barańska. - Brak odpowiedniego przygotowania, rozmów o etycznym wykorzystywaniu technologii czy ustalenia z dzieckiem zasad np. dotyczących czasu korzystania z gier i innych aplikacji służących rozrywce może sprawić, że dziecko będzie korzystało z telefonu w sposób szkodliwy dla siebie lub innych. Rzadko się zdarza, aby własny telefon dziecka był pierwszym tego typu sprzętem, z którego kilkulatek korzysta. Zazwyczaj wześniej korzystał z telefonu rodzica. Na podstawie tych doświadczeń rodzic może zaobserwować, czy dziecko przestrzega ustalonych zasad i korzysta z różnych funkcji w sposób rozsądny i odpowiedzialny, np. wysyłając filmy i zdjęcia, które nie godzą w poszanowanie wizerunku innych czy nie zagrażają bezpieczeństwu własnemu (np. zdjęcia roznegliżowane).

Kiedy więc kupić dziecku pierwszy telefon? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Obserwujcie swoje dzieci, rozmawiajcie z nimi. Jeśli są w wieku szkolnym, prawdopodobnie obsługują już wasze urządzeniach lepiej od was.

A jeśli jesteście już na granicy podjęcia decyzji o zakupie pierwszego telefonu, to za tydzień przedstawimy wam najlepsze propozycje urządzeń dla dzieci.

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.