Katastrofy lotnicze - jak działają czarne skrzynki?

Katastrofy lotnicze - jak działają czarne skrzynki?23.06.2009 16:00
Źródło zdjęć: © Howstuffworks.com via IDG

W prasie pojawiają się sprzeczne informacje dotyczące akcji poszukiwania czarnych skrzynek z pokładu Airbusa linii Air France, który rozbił się 1 czerwca nad Atlantykiem. Znalezienie urządzeń może ostatecznie rozwiązać tajemnicę tragedii, w której zginęło 228 osób. Sprawdzamy, na jakiej zasadzie działają czarne skrzynki i który element odpowiada za lokalizację urządzenia w głębinach morskich.

Na stronie internetowej francuskiego dziennika "Le Monde" pojawiła się informacja o przechwyceniu słabych sygnałów, które mogły pochodzić z czarnych skrzynek rozbitego Airbusa Air France. Według dziennikarzy urządzenia znajdują się na głębokości około 5 tys. metrów pod wodą.

Niestety, wiadomość została kilka godzin później zdementowana przez rzecznika prasowego francuskiego Biura Śledztw i Analiz (BEA). Z oficjalnego komunikatu wynika, że faktycznie przechwycono pewne sygnały, ale nie ma pewności czy zostały one wyemitowane przez rejestratory parametrów lotu.

Warto odnotować, że wśród licznych komentarzy na forach internetowych często pojawia się opinia o tym, że dane z czarnych skrzynek - nawet jeśli zostaną w końcu odzyskane - nie trafią w pełnej treści do mediów. Wielu internautów twierdzi, że zaszkodziłoby to interesom Francji oraz Airbusowi, który prowadzi konkurencję z amerykańskim Boeingiem.

Niezależnie od opinii w tej sprawie, warto przed lekturą podobnych wiadomości zapoznać się z podstawowymi zasadami działania czarnych skrzynek.

Czarna skrzynka - jak to działa?

Czarna skrzynka to określenie odpowiednie właściwie dla dwóch urządzeń znajdujących się w samolocie: FDR ( ang. _ flight data recorder _ - rejestrator parametrów lotu ) oraz CVR ( ang. _ cockpit voice recorder _ - pokładowy rejestrator dźwięku ). Oba zasilane są z generatorów pracujących w oparciu o silnik samolotu. Dane z czujników wcześniej wysyłane są do bloku FDAU (flight-data acquisition unit), tam przetwarzane i przesyłane do czarnych skrzynek.

FDR zbiera dane z kilkunastu czujników umieszczonych w różnych częściach samolotu. Dzięki temu urządzenie może zapisać nawet 70. różnych parametrów związanych z lotem, w tym m.in. przyspieszenie samolotu, prędkość, temperaturę wewnątrz i na zewnątrz, ciśnienie, działanie silnika, ustawienia steru i klap, wysokość lotu, kurs, czas i wiele innych.

Źródło zdjęć: © (fot. Howstuffworks.com via IDG)
Źródło zdjęć: © (fot. Howstuffworks.com via IDG)

CVR to urządzenie, które służy do nagrywania dźwięków z kilku mikrofonów umieszczonych w kabinie pilotów. Źródłem nagrań są zestawy do komunikacji pilotów oraz trzeciego członka załogi, a także dźwięki pochodzące z okolicy kokpitu (np. alarmowe). Warto zauważyć, że w ten sposób nagrywane są również prywatne rozmowy pilotów.

Źródło zdjęć: © (fot. Howstuffworks.com via IDG)
Źródło zdjęć: © (fot. Howstuffworks.com via IDG)

Podstawą działania większości czarnych skrzynek była od początku lat '6. umieszczona w nich taśma magnetyczna, na której urządzenie zapisywało dane z około czterech godzin lotu.

Od lat '9. inżynierowie zmienili tę formę zapisu i zaczęli zastępować ją nowszą metodą opartą o półprzewodnikowe układy scalone. Dzięki temu wyeliminowano z urządzeń elementy ruchome i w ten sposób zwiększono ich wydajność i wytrzymałość na uszkodzenia fizyczne. Obecne rozwiązania umożliwiają zapisanie dwóch godzin zapisu audio z CVR i 25 godzin danych z FDR.

Obie "czarne skrzynki" przechodzą podczas produkcji testy odporności. Według obecnych standardów urządzenia powinny przetrwać minimum przeciążenia rzędu 340. G ( 33 km/s² ), przez czas 6,5 milisekundy, uderzenie masy 226 kg spadającej z wysokości 3 metrów na powierzchnię o średnicy 6 milimetrów, wystawienie na działanie płomienia gazowego do 1100 stopni Celsjusza przez 30 minut oraz do 260 stopni przez 10 godzin, zanurzenie na głębokości 6 tysięcy metrów przez 30 dni oraz zanurzenie w płynach eksploatacyjnych (paliwo, olej, itd.) na okres 48 godzin.

ULB, czyli nadzieja na rozwiązanie tajemnicy katastrofy Airbusa

Czarne skrzynki wyposażone są w dodatkowy sygnalizator ultradźwięków, tzw. ULB (ang. underwater locator beacon). Jeśli urządzenie odnotuje kontakt z wodą, zaczyna wysyłać sygnał, który umożliwia zlokalizowanie czarnej skrzynki (typowo 37,5 kHz).

Rozwiązanie to pozwala namierzyć skrzynkę znajdującą się nawet do 4,2 tysięcy metrów pod powierzchnią wody. Sygnał wysyłany jest raz na sekundę przez 3. dni. Niestety, zespołowi poszukującemu urządzeń pozostało już niewiele czasu...
Źródła:
Howstuffworks.com: How Black Boxes Work - http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/other-gadgets/black-box.htm
Jacek Tomczak - Janowski: Lotnicze systemy nawigacyjne (i okolice) - http://www.heading.pansa.pl

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.