Jeden czynnik decyduje o tym, co ściągamy z sieci

Jeden czynnik decyduje o tym, co ściągamy z sieci04.06.2012 16:11
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Naukowcy z USA opracowali matematyczne modele ściągania utworów muzycznych, z których wynika, że o ich popularności na portalach internetowych i liczbie ściągnięć decyduje wysoka jakość ich fragmentów, dostępnych do odsłuchania

Zespół naukowców z Media Laboratory Massachusetts Institute of Technology (MIT) pod kierownictwem prof. Alexa Pentlanda postanowił sprawdzić wynik eksperymentu z 200. roku, uchodzącego za kanoniczny w socjologii mediów elektronicznych.

Wówczas zespół z Columbia University umieścił na 8 wykonanych przez siebie portalach muzycznych utwory nagrane w różnej jakości, pochodzące od "garażowych", nieznanych szerszej publiczności wykonawców rozmaitych gatunków muzycznych - do hip-hopu i rocka do jazzu, opatrując 7 portali we wskaźniki liczby ściągnięć utworów, zaś w ósmym zestawiając je tylko alfabetycznie.

Jak się okazało, na żadnym z portali nie można było przewidzieć, ile i jakich utworów zostanie ściągniętych - wyniki z każdego portalu różniły się na tyle od innych, iż nie można było ustalić żadnej zależności. Naukowcy z Columbia University wysnuli tylko jeden wniosek - że internauci z lenistwa wybierają tylko te utwory, które były już ściągane, innych nie chcą nawet słuchać. Zasada ta zdominowała na dekadę sposób budowy portali muzycznych i zawierających treści do ściągnięcia, jak e-booki, zdjęcia, dokumenty, a nawet materiały naukowe.

Badania naukowców z MIT zakwestionowały obecnie wyniki tego eksperymentu. Naukowcy podeszli bowiem do jego wyników w sposób matematyczny, budując dwa modele. Podzielili proces ściągania utworów na dwa podprocesy. Pierwszy to ściągnięcie i odsłuchanie fragmentu tzw. sample utworu. Drugim jest podjęcie decyzji o ściągnięciu utworu na podstawie odsłuchania jego fragmentu.

Jak się okazało, liczba internautów, którzy zdecydowali się na ściągnięcie całego utworu po odsłuchaniu jego próbki jest stała i wynosi ok. 5. proc. z drobnymi odchyleniami dla każdego z portali.

Jednak nietypowe było samo odsłuchanie fragmentu. Naukowcy z MIT stwierdzili, że nie decyduje o tym sama popularność utworu według rankingu umieszczonego na stronie. Internauci wybierali bowiem sample o najwyższej jakości, nie zaś te, które były najpopularniejsze, ale nagrane w jakości gorszej.

Co więcej, wybór internautów zaczynał przekładać się na wyniki rankingu popularności. Pliki próbek gorszej jakości zajmowały mniej miejsca, więc łatwiej było je odsłuchać. Pliki sampli lepszej jakości były większe, więc trudniej je było odsłuchać, co paradoksalnie powodowało, że liczba ich wyborów była większa (liczyły się bowiem nawet nieudane odsłuchania plików).

W efekcie wybierano do ściągania utwory lepszej jakości, które zaczynały piąć się w górę w rankingach popularności na portalach i były częściej widziane przez internautów, podczas gdy te w jakości gorszej - spadały w dół tabeli liczby pobrań.

Jak powiedział "The New York Times" prof. socjologii z Princeton University, Matthew Sagalnik, współautor badań z 200. roku, prace uczonych z MIT są "świetnym wyjaśnieniem eksperymentu z 2004 roku" i "mogą całkowicie zmienić sposób projektowania portali internetowych".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.