Jak zarobić na rejestracji domen internetowych?

Jak zarobić na rejestracji domen internetowych?10.06.2014 11:40
Źródło zdjęć: © © kreizihorse - Fotolia.com

Jednym ze sposobów osiągnięcia zarobku w sieci jest rejestracja domeny internetowej, którą w niedalekiej przyszłości będziemy mogli sprzedać z dużym zyskiem. Aby to zrobić należy wyczuć rynek, czyli przewidzieć zapotrzebowanie na daną domenę. Nazwa witryny powinna na przykład nawiązywać do wydarzeń, które mogą mieć miejsce w niedalekiej przyszłości czy odnosić się do konkretnego rynku usług.

W 201. r. Internet huczał od spekulacji, jak dużą kwotę PLAY wydał na odkupienie prawa do posługiwania się nazwą witryny internetowej. Oficjalnie mówi się, że było to 2 miliony złotych, jednak cena ta nie robi większego wrażenia, gdy prześledzimy ceny domen na zachodzie. Nations Luxury Transportation, prywatna firma z USA, zajmująca się wypożyczaniem oraz pośrednictwem w sprzedaży prywatnych odrzutowców, odkupiła domenę PrivateJet.com za 30 milionów dolarów. Ceny niektórych domen wydają się wręcz niewyobrażalnie duże. W zestawieniu najdroższych witryn od lat przoduje google.com – jego wartość jest obecnie nie do oszacowania. Jedną z najdroższych witryn jest Insurance.com – jej wartość to prawie 36 milionów dolarów. W czołówce najdroższych znajduje się także parę firm z branży erotycznej czy pornograficznej – dla przykładu Sex.com odkupione zostało za 14 milionów dolarów, a Porn.com za 9,5 miliona.

Warto pamiętać, że rejestracja domeny to kwota bardzo niska, zaś przebicie w późniejszej cenie odsprzedaży może być wielokrotnie większe. Zarobić na dobrym adresie można sporo, a zasada działania rynku handlu domenami ociera się momentami o hazard - jeśli uda nam się przewidzieć podaż na odpowiedni adres możemy szybko zarobić duże pieniądze. Idealnym przykładem jest tutaj potencjalna organizacja Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Krakowie. Gdy miasto zgłosiło chęć kandydowania do organizacji IO, domena krakow2022.com szybko została wykupiona. Igrzysk prawdopodobnie nie będzie, jednak gdyby miały się odbyć, właściciel domeny mógłby liczyć na zysk rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych –. komentuje Filip Tomasik, specjalista ds. Marketingu w firmie SuperHost.pl.

Dobry adres internetowy ma strategiczne znaczenie, ponieważ stanowi podstawę przy działaniach marketingowych, mających na celu uczynienie marki szerzej rozpoznawalną. Dobrym przykładem może być tutaj rebranding marki Idea, która w 200. r. zmieniając nazwę na Orange, wykupiła witrynę internetową Orange.pl za 10 tysięcy euro.

Znaczenie domen internetowych dla rozwoju biznesu sukcesywnie rośnie. Szacuje się, że rynek polskiego e-handlu oscyluje w granicach 25-3. miliardów złotych. Jeszcze kilka lat temu, handel internetowy odgrywał małą rolę całości przychodów firmy, jednak teraz jest to praktycznie podstawa nowoczesnego biznesu. Warto zwrócić uwagę, że Internet jako kanał sprzedaży jest najszybciej rosnącym kanałem, a co za tym idzie, dobra domena staje się podstawą rozwoju firmy – dodaje Filip Tomasik.

Jak inwestować w domeny zgodnie z prawem? Trzeba pamiętać, że w domenach internetowych wykorzystywane są chronione znaki towarowe oraz nazwy marek. Rejestrując adres warto zachować szczególną ostrożność, by nie umieszczać znaku towarowego w nazwie, gdyż może to pociągnąć ze sobą duże kary finansowe. Rejestracja znaku towarowego daje właścicielowi zapewnienie, że inna osoba nie będzie mogła zarejestrować domeny o tej samej nazwie.

Aby inwestowanie w domenę miało sens, nie należy skupiać się jedynie na rejestracji. Choć jej koszty są stosunkowo tanie, odnowienie domeny kosztuje znacznie więcej. Najlepszą inwestycją jest kupowanie domen z rynku wtórnego czyli aukcji.

W przypadku handlu domenami ewentualnym błędem może być odkupienie od kogoś adresu bez potencjału, czyli błędne założenie dotyczące jej wartości. Niemniej jednak najważniejsi gracze na rynku handlu domenami skupiają się przede wszystkim na "przechwytywaniu" tych, które nie zostały opłacone przez dotychczasowych właścicieli, przez co trafiają z powrotem do puli „domen wolnych”.

Uzyskanie prawa do domeny następuje poprzez zawarcie umowy z firmą telekomunikacyjną, która po uiszczeniu opłat rejestruje ją dla nabywcy. Warto pamiętać, że domeny to nie rzeczy materialne, a więc ich sprzedaż następuje poprzez cesję, a nie umowę cywilno - prawną. Konsekwencje handlowania domenami zawierającymi komercyjne słowa kluczowe nie są związane z brakiem praw do posiadania domeny, a bardziej z aspektami podatkowymi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.