Jak ugryźć HTML w programie pocztowym?

Jak ugryźć HTML w programie pocztowym?06.09.2010 14:45
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

Wraz z dynamicznym rozwojem internetu rośnie liczba programów i serwisów służących do obsługi poczty elektronicznej. O ile różnorodność sprzyja przy wyborze oferty, o tyle skomplikowane zasady rządzące wysyłką wiadomości HTML to nieraz ciężki orzech do zgryzienia dla użytkowników i przedsiębiorców zgłębiających tajniki tego języka.

Tomasz Pakulski z firmy Vercom, dostawcy platformy Redlink.pl do efektywnej komunikacji bezpośredniej podpowiada, jak przygotować szablon HTML dla wiadomości e-mail, aby zagwarantować jej prawidłowe wyświetlenie we wszystkich programach pocztowych.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiter Images)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiter Images)

W czym tkwi problem?

Producenci prześcigają się oferując całe mnóstwo aplikacji desktopowych. Mamy takie programy, jak: Windows Live, Microsoft Outlook, Outlook Express, The Bat, Thunderbird, Lotus Notes, a także aplikacje webowe (tzw. Webmaile), czyli: Gmail, Onet, WP, Interia, O2. AOL, YAHOO i wiele innych.

Dość często bywa, że ta sama wiadomość zostaje w różny sposób wyświetlona w zależności od używanej aplikacji do odbioru poczty. Fakt ten wynika z odmiennej interpretacji kodu HTML, XHTML oraz CSS. Co więcej, na tym polu zawodzą nawet najbardziej znane marki, jak: Gmail, Lotus czy rodzina programów Outlook (w tym najpopularniejsze wersje 200. i 2007). Warto podkreślić, że dyskusja na temat standardów sieciowych jest jednym z najczęściej poruszanych tematów w świecie biznesu internetowego, jednak optymalnych rozwiązań wciąż nie widać.

Po pierwsze - kodowanie

Rozpoczynając projektowanie szablonu HTML dla wiadomości e-mail najlepiej zastosować standard HTML 4.0. zamiast, coraz popularniejszego, XHTML.

Generalnie polskie znaki diakrytyczne mogą być kodowane w jednym z trzech standardów - Windows-1250, ISO-8859-2 (tzw. Latin-2) lub UTF-8. Na obecną chwilę najlepsze możliwości daje kodowanie w standardzie ISO-8859-2. Dlaczego? Ponieważ bezproblemowo interpretuje go największa liczba klientów pocztowych dostępnych na rynku. Dla porównania - starsze aplikacje nie obsłużą nowego UTF-8, a Windows-1250 poprawnie wyświetli się wyłącznie w programach z rodziny Microsoft. Po drugie - postaw na klasykę

Wspomniana na początku różnorodność aplikacji pocztowych nie sprzyja stosowaniu nowoczesnych rozwiązań przy projektowaniu szablonów e-mail. Dlatego do określenia wyglądu wiadomości najlepiej zamiast stylów czy warstw zastosować tabele, choć te pierwsze stają się coraz bardziej popularne przy projektowaniu stron internetowych. Choć przestarzałe, tabele pozwolą na poprawne wyświetlanie treści e-maila w wielu programach pocztowych - a o to właśnie chodzi.

Tabele oraz komórki powinny mieć stałą, określoną szerokość - optymalna to 500-60. pikseli dla całej wiadomości. Większa szerokość sprawi, że w niektórych programach desktopowych lub Webmailach e-maile będą niewidoczne w całości, co w przypadku przewijania poziomego negatywnie wpłynie na czytelność danego e-maila. Wysokość wiadomości nie musi być limitowana, ponieważ wększość Internautów i tak przyzwyczajona jest do paska przesuwania pionowego.

Do wyśrodkowania kreacji zaleca się stosowanie atrybutu align=”center”. w tabeli. Z kolei marginesy można określić przy zastosowaniu znaczników cellMargin. Należy wiedzieć, że niektóre programy do odbioru poczty nie obsługują atrybutów cellpadding i cellspacing, stąd bezpieczniej jest zrezygnować z ich stosowania. Absolutnie niedozwolone jest pozycjonowanie tekstu przy pomocy funkcji position: absolute. Odradza się również używanie atrybutu rowspan dla znacznika td służącego łączeniu wierszy w kolumnie. Wiele programów nie poradzi sobie z tak przygotowanym kodem, co spowoduje błędne wyświetlenie wiadomości e-mail - alternatywą będzie tworzenie tabel wewnętrznych.

Stosowanie styli jest jednym z najbardziej zawodnych elementów przy przygotowywaniu szablonu HTML. Dzieje się to dlatego, że niemal każda aplikacja, czy to desktopowa, czy webowa, interpretuje je na swój własny sposób - zazwyczaj odmienny od zamierzonego. Warto wspomnieć tu chociażby o Webmailu Interia, który ich w ogóle nie obsługuje.

Należy też pamiętać o unikaniu definiowania stylów w sekcji HEAD, gdyż większość Webmaili pomija bądź usuwa tę część kodu wraz ze znacznikiem BODY.

W przygotowywanym projekcie e-maila najlepiej stosować standardowe czcionki, takie jak np.: Verdana, Tahoma, Arial lub Times New Roman z określeniem ich wielkości np.:

Przykładowy tekst.

Takie rozwiązanie zapewni prawidłowe wyświetlanie tekstu w większości programów pocztowych.

Po trzecie - backup plan

Bardzo często osoby, które na co dzień wysyłają newslettery i wiadomości promocyjne nie zdają sobie sprawy, że nadal spora część odbiorców poczty elektronicznej świadomie lub z braku możliwości technicznych nie odbiera wiadomości w formacie HTML.

Co to oznacza? Jeżeli odbiorca otworzy wiadomość w trybie tekstowym nie zobaczy ani obrazów, ani formatowania tekstu. Dlatego jeśli do przygotowywanej przez nas kreacji szablonu HTML nie dołączymy tekstu zastępczego, wiadomość może okazać się nieczytelna lub nie wyświetlić się w ogóle. Przygotowując wysyłkę reklamową warto zatem skorzystać z funkcji dołączania do treści e-maila tekstu zastępczego, co dostępne jest np. w platformie komunikacyjnej Redlink.pl. Po czwarte - blokujemy obrazki

Ze względów bezpieczeństwa większość obecnych na rynku programów pocztowych automatycznie blokuje wyświetlanie obrazków w korespondencji e-mail. Warto o tym pamiętać projektując szablon HTML. Obrazki mogą podkreślać treść, wzbogacać ją graficznie, ale nie mogą być niezbędne do odczytania wiadomości. Wiele firm, skuszonych atrakcyjnym efektem wizualnym, zapomina o tej zasadzie.

Jednocześnie istnieje spora szansa, że odpowiednio zaimplementowana grafika w szablonie e-mail zostanie pobrana przez odbiorców. Dopuszczalne rozszerzenia obrazków w wiadomości to jpg, gif oraz png. Powinny być one umieszczane w kodzie HTML przy użyciu znacznika img src i uzupełniane atrybutem alt, który pozwala na wstawienie tekstu zamiennego (wyświetlanego w momencie blokady obrazków). Jeżeli obrazek jest podlinkowany należy dodatkowo zdefiniować atrybut border="0". Przykład prawidłowego osadzenia obrazka w e-mailu przedstawia się następująco: ”Zobacz.

Poleca się także załączanie grafik do treści e-maila zamiast umieszczania ich na zewnętrznym serwerze WWW. Pamiętajmy jednak, aby załączane obrazki nie były zbyt duże. Wskazane jest bowiem, aby wiadomości e-mail były jak najmniejsze.

Po piąte - zrezygnuj z tła

Spora część Webmaili, w tym także bardzo popularny Outlook 2007. nie wyświetla obrazków umieszczanych jako tło. Warto więc zastanowić się czy nie lepiej zrezygnować z obrazkowego tła na rzecz jednolitego (znacznik bgcolor). W ostateczności można użyć atrybutu background dla znacznika td, który pozwoli wyświetlić tekst na jednolitym tle, jeśli zablokowane zostało tło obrazkowe.

Kilka słów na zakończenie

Projektując mailing warto zrezygnować z użycia elementów takich, jak: JavaScript czy Flash –. są one pomijane przez większość popularnych programów pocztowych. Warto natomiast wesprzeć się o opensourcowy projekt Alex’a Dunae o nazwie „PREMAILER” – narzędzie to pozwala na sprawdzenie stworzonego kodu HTML pod kątem kompatybilności z najpopularniejszymi programami pocztowymi. Narzędzie poprawia również kod eliminując podstawowe błędy (np. zmianę adresów - linków, odwołania do plików - z względnych na bezwzględne). Na podstawie wprowadzonego kodu program generuje dodatkowo wersję tekstową wiadomości.

Powyższe rozważania oczywiście nie wyczerpują tematu prawidłowego projektowania szablonu HTML dla korespondencji e-mail. Wskazują jednak na te elementy, które mają kluczowy wpływ na skuteczność prowadzonej kampanii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.