Jak się zmieniło oglądanie Mistrzostw Świata na przestrzeni lat?

Jak się zmieniło oglądanie Mistrzostw Świata na przestrzeni lat?05.07.2014 10:42
Źródło zdjęć: © robotpolisher / CC

3D, 4K - te skróty towarzyszą nam zaledwie od 4 lat w kontekście Mistrzostw Świata w piłce nożnej. Niewiele starsze jest High Definition. Co się jednak działo wcześniej? Czy w barbarzyńskich czasach telewizji analogowej piłkę nożną oglądało mniej osób?

Każdy fan piłki nożnej, spytany kiedy i gdzie odbyły się pierwsze Mistrzostwa Świata, nawet w środku nocy odpowie, że w 1930 roku w Urugwaju, a także doda, że mistrzem została Argentyna. Czego jednak pewnie nie będzie wiedział? Tego, że Mistrzostwa obejrzało 590 000 widzów, ale tylko i wyłącznie na stadionach.

Pierwszy raz Mistrzostwa Świata mogliśmy obejrzeć w telewizji dopiero w roku 1954. Dzięki sieci European Broadcasting Union część meczów można było oglądać na żywo.

W roku 1962, w wyniku awarii sieci satelitarnej Telstar, mecze były oglądane z 2-dniowym opóźnieniem, ze względu na to, że nagrania trzeba było przewieźć samolotem.

1966 był rokiem pierwszej transmisji Mistrzostw Świata przez polską telewizję, gdzie właśnie zdobywały popularność odbiorniki o pięknych nazwach pochodzących od kamieni szlachetnych: Beryl, Ametyst, Turkus, Szmaragd, Nefryt, Topaz, Koral. Wtedy też po raz pierwszy pojawiły się odtwarzane w zwolnionym tempie sporne sytuacje.

W 1970 roku Mundial po raz pierwszy pojawił się na odbiornikach telewizyjnych w kolorze. Mistrzostwa w Meksyku obejrzało prawie 60 milionów osób. Było co oglądać, gdyż średnia bramek na mecz wyniosła 2,97 - rekord, który nie został pobity do dnia dzisiejszego. Gwoli przypomnienia - Polska jako jeden z dwóch europejskich krajów nie zdecydowała się na zakup transmisji.

Kolorowa telewizja w Polsce zawitała w 1971 roku. Pierwszym programem nadawanym w kolorze był, a jakże, VI zjazd PZPR.

Pierwszymi Mistrzostwami Świata oglądanymi w High Definition były te odbywające się w 1990 roku we Włoszech. Dzięki współpracy włoskiego operatora RAI z japońskim NHK, włoscy kibice mogli podziwiać obraz HD w ośmiu kinach we Włoszech oraz dwóch w Hiszpanii.

Do publicznej telewizji Mundial w High Definition trafił dopiero w *2006 *roku. W parze z HD mecze były nadawane wraz z dźwiękiem przestrzennym - również po raz pierwszy. Finał obejrzało 715 milionów osób.

Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w 2010 roku są określane jako pierwsze i ostatnie nagrywane w 3D. Mimo nagrywania stereoskopowego obrazu, na żywo można było go obejrzeć jedynie w wybranych miejscach. W Polsce były to kina należące do sieci Multikino. Reszta klientów zafascynowanych obrazem rodem z Avatara musiała zadowolić się powtórkami.

W Polsce trwał wtedy najlepsze boom sprzedaży telewizorów Full HD obsługujących technologię 3D. Ich popularność wynikała jednak przede wszystkim z tego, że tradycyjne odbiorniki z lampami kineskopowymi odeszły już dawno do lamusa, a cienkie LCD osiągnęły akceptowalne ceny. 3D, Full HD, WiFi, Smart TV okazały się być tylko dodatkami.

Mimo, że MŚ w 2010 przynajmniej przez chwilę oglądało 46% populacji naszej planety, liczba ta okazała się niewystarczająca, aby transmisja meczów w 3D odniosła sukces.

Również w 2010 roku Mundial po raz pierwszy był streamowany przez Internet.

W 2014 roku technologia obrazu rozwija się w kierunku Ultra High Definition, znanego również jako 4K. Szczegółowość obrazu w tym formacie jest czterokrotnie wyższa niż Full HD nadawane przez polską telewizję publiczną. Jednak jakością 4K mogą cieszyć się nieliczne osoby posiadające odpowiedni sprzęt i mieszkające na terenie Brazylii lub Japonii.

Szybciej niż Ultra HD rozwija się streamowanie prosto z Internetu. MŚ w Brazylii można oglądać na urządzeniach wyposażonych w systemy mobilne (iOS, Android, Windows Phone).

A teraz... wersja obrazkowa:

Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: KitKat nie tylko dla najbogatszych

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.