Jak Polak wybiera telewizor?

Jak Polak wybiera telewizor?11.07.2013 14:55
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Jakie telewizory mają Polacy, kiedy zamierzają kupić nowe i jakie czynniki wpłyną na ich decyzje zakupowe?

Ocenia się, że w ubiegłym roku sprzedano w Polsce około 2,2 mln nowych telewizorów (wg. GfK Polonia). Oczywiście największy wpływ na tak dobre wyniki miały dwa duże wydarzenia sportowe - organizowane w naszym kraju Euro 201. oraz letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Według różnych szacunków w 2013 roku, w dużej mierze dzięki procesowi cyfryzacji telewizji naziemnej, sprzeda się od 1,9 do 2,4 mln odbiorników. Co zadecyduje, jakie modele wybierać będą konsumenci?

Cena pierwszym kryterium wyboru

Dla Polaków podstawowym kryterium wyboru nowego odbiornika jest wciąż jego cena. Aż 6. proc. badanych deklaruje, że jeśli w tej chwili zdecydowałoby się kupić telewizor, kosztowałby on od 1500 do 3000 złotych. Droższe modele wybrałoby tylko około 23 proc. badanych.

Co ciekawe, połowa badanych kobiet na nowe urządzenie przeznaczyłaby maksymalnie 200. złotych, podczas gdy większość mężczyzn może wydać więcej, a aż 9 proc. z nich deklaruje, że interesują ich telewizory kosztujące powyżej 5000 złotych (na taką cenę zdecydowałaby się jedynie co setna kobieta).

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Rozmiar ma znaczenie

Ilość pieniędzy, jakie konsumenci mogą przeznaczyć na zakup, łączy się z preferowanymi przekątnymi ekranu. Najczęściej deklarowana wielkość to 40-4. cale. Tego typu telewizor idealnie wkomponuje się w niemal każde wnętrze, nie będzie sprawiał wrażenia zbyt dużego lub za małego. Dodatkowo, po zakupie kolejnego odbiornika - telewizor o takiej przekątnej ekranu łatwo znajdzie swoje zastosowanie w innych pomieszczeniach, takich jak sypialnia, pokój dziecięcy czy kuchnia.

Przy zakupie telewizora to panowie większą uwagę przywiązują do rozmiaru. Mniejsze telewizory chętniej wybierają kobiety - prawie połowa (4. proc.) z nich wybrałaby ekran o przekątnej poniżej 40 cali. Taką wielkość wybrałby tylko co trzeci badany mężczyzna. Aż 30 proc. z nich woli ekran co najmniej o przekątnej 43 cale (panie - tylko 18 proc.).

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Marka wciąż bardzo ważna

Jeśli chodzi o zakup telewizora, wciąż jednym z kluczowych elementów decyzyjnych jest marka. Podobnie jak w grudniu 201. roku, ponad dwie trzecie (68 proc.) respondentów deklaruje, że jest ona dla nich ważna lub bardzo ważna. Zdecydowanie wzrosła natomiast liczba osób mocno oddanych aktualnie posiadanej marce. W poprzednim badaniu ich odsetek wynosił zaledwie 3 proc. Obecnie aż 49 proc. badanych nie widzi powodów, by zmienić ulubioną markę telewizorów na inną.

Konsumenci w większym stopniu przywiązują się więc do wybranych producentów TV, stosowanych przez nich rozwiązań czy designu. Także sami wytwórcy zdają się dostrzegać ten trend, w większym niż dotychczas stopniu stawiając na unifikację wyglądu produktów czy usług. Przywiązanie klientów do firmy z dużym prawdopodobieństwem zaprocentuje wynikami sprzedażowymi, które po chwilowym osłabieniu mają szansę wrócić do zeszłorocznych poziomów - przede wszystkim dzięki końcowej fazie przechodzenia w Polsce na telewizję cyfrową.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Rynek wciąż nienasycony

Podobnie jak pod koniec 201. roku, blisko jedna trzecia respondentów (30 proc.) jest zainteresowana kupnem nowego telewizora w nadchodzącym roku, a 32 proc. chciałoby to zrobić w perspektywie 2-3 lat. Są to częściej osoby o wyższych dochodach. Aż 44 proc. badanych, których deklarowany dochód na gospodarstwo domowe przekracza 5000 złotych, deklaruje chęć zmiany w ciągu najbliższego roku, ponad jedna czwarta z nich (28 proc.) chciałaby to zrobić w ciągu 2-3 lat. W poprzednim badaniu zmiany w najbliższej przyszłości deklarowała niecała jedna trzecia lepiej zarabiających, a w przeciągu 3 lat - 69 proc. osób z wysokimi dochodami.

W najbliższym roku telewizor kupić chce też co trzeci badany o dochodzie na gospodarstwo domowe od 3 do 5 tys. złotych - to niemal taki sam odsetek jak w grudniu 201. roku.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Głównym typem telewizorów posiadanych przez Polaków są wciąż urządzenia z ekranami LCD (ciekło-krystalicznymi). Widać jednak wyraźnie, że konsumenci wybierają przede wszystkim modele z podświetlaniem diodowym LED. Odsetek takich urządzeń, wykorzystywanych jako główne telewizory w domu, jest obecnie prawie dwa razy wyższy niż w 201. roku (odpowiednio 23 i 12 proc.).

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Widać wyraźnie, że telewizory kineskopowe są wymieniane niemal wyłącznie na modele z podświetleniem LED. Także przyglądając się ofertom producentów można stwierdzić, że obecnie jest to najbardziej perspektywiczna kategoria sprzętu.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Wspomniane telewizory kineskopowe stopniowo znikają z domów Polaków. W 201. taki telewizor znajdował się w domu dwóch na pięciu badanych, obecnie już tylko niespełna jedna trzecia (31 proc.) deklaruje posiadanie telewizora CRT.

Większa rozwaga zakupowa

Wybierając telewizor Polacy działają na ogół szybko, ale badanie TNS pokazuje, że w porównaniu do grudnia 201. roku czas podjęcia decyzji zakupowej wydłużył się. Co czwarty badany deklarował wówczas, że nowy telewizor kupiłby tego samego dnia, którego zdecydował o konieczności zakupu. Obecnie tego samego dnia telewizor kupuje już tylko 18 proc. respondentów. Większa liczba konsumentów, a konkretnie co piąty, z zakupem wstrzymuje się około tygodnia (w 2011 roku - 15 proc.). Czas ten przeznaczany jest najczęściej na analizę oferty modeli, rozmiarów, funkcji, konsultacje ze znajomymi.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Podczas przygotowywania się do zakupu badani najczęściej korzystają z informacji udzielonych podczas rozmowy z doradcą (5. proc.) i zamieszczanych na stronach producentów (42 proc.). Stosunkowo niewielu bierze natomiast pod uwagę informacje przedstawiane w tradycyjnych mediach (informacje z telewizji - 11 proc., z prasy drukowanej - tylko 9 proc.), większą uwagę przywiązując do danych znalezionych na blogach internetowych i forach (31 proc.). Prawie co trzeci badany zasięga też rady znajomych lub rodziny albo informacje o sprzęcie pozyskuje za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Interesujące jest także to, że Polacy wciąż najchętniej kupują telewizory w specjalistycznych sklepach ze sprzętem RTV. W porównaniu do 201. roku odsetek konsumentów, którzy nowy model TV kupili właśnie w takim punkcie sprzedaży wzrósł o 3 pkt. proc.

Co decyduje o zakupie konkretnego modelu

Jak pokazano wcześniej, głównymi czynnikami wyboru są wielkość ekranu i cena telewizora. Spadło przy tym znaczenie opinii znajomych i publikowanych testów. Jako kolejne ważne dla nich czynniki wyboru konsumenci wymieniają rodzaj ekranu, parametry techniczne telewizora, poziom zużycia energii i markę urządzenia.

Nie zawsze jednak deklarowane czynniki wpływające na decyzję o zakupie pokrywają się z rzeczywistymi wyborami Polaków. W warstwie deklaracji najważniejsze są wysoka jakość obrazu oraz tzw. value for money (stosunek oferowanej jakości produktu do ceny). W rzeczywistości kluczową rolę w ocenie produktu odgrywa szeroko rozumiana jakość, także wynikająca z samej marki urządzenia. Pomimo deklaracji dotyczącej energooszczędności, ma ona w warstwie utajonej relatywnie niską ważność. Warto też zauważyć, że w porównaniu do poprzedniego pomiaru wzrosło znaczenie tego, jak nasz wymarzony telewizor widziany jest przez innych oraz poczucie, że z daną marką konsumenci czują się po prostu komfortowo.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.