Jak język, którego używamy, zmienia sposób naszego myślenia?

Jak język, którego używamy, zmienia sposób naszego myślenia?28.04.2015 13:24
Źródło zdjęć: © william87 - Fotolia.com

Badanie, przeprowadzone na Uniwersytecie w Lancaster, wykazało ciekawy związek między tym, jakiego języka używamy, a sposobem, w jaki myślimy. W bardzo realny i konkretny sposób używanie jednego bądź innego zestawu słów i reguł gramatycznych zmienia funkcjonowanie ludzkiego mózgu. Efekt ten można szczególnie zaobserwować u osób dwujęzycznych.

Opisane badanie koncentrowało się na użytkownikach niemieckiego, angielskiego i osobach biegłych w obu tych językach. Wyniki, opublikowane w magazynie "Psychological Science", pokazują znaczące różnice w sposobie postrzegania świata u tych grup w zależności od tego jak komunikują się w codziennym życiu.

Przede wszystkim pomiędzy użytkownikami niemieckiego i angielskiego zaobserwowano różnicę w postrzeganiu celowości i zamiarów. Biorącym udział w badaniu pokazano krótkie filmy, na których widać było przemieszczających się ludzi. Później musieli oni opisać to, co widzieli.

Okazało się, że niemieckojęzyczni badani dużo częściej opisywali nie tylko czynność, ale również jej cel. Mówili więc, że "kobieta idzie do samochodu" albo "rowerzysta jedzie do sklepu", podczas gdy użytkownicy angielskiego koncentrowali się przede wszystkim na opisaniu samej aktywności. W opisie wyników badania autorzy przypisują tę różnicę gramatycznym konstrukcjom obu języków. Obecna w angielskim forma czynna z końcówką –ing wymusza wyraźne zaznaczanie czynności, które trwają, sprawiając, że mówiący koncentruje się na fakcie ich ciągłości, mniejszą wagę przykładając do ich celu.

Co ciekawe, taki sam efekt zaobserwowano, gdy zbadano osoby dwujęzyczne. A więc Niemcy biegle władający angielskim, gdy dano im podobne zadanie w tym języku, stawali się równie mocno skoncentrowani na samych czynnościach jak rodowici Anglicy. I w drugą stronę, Anglicy pytani po niemiecku zyskiwali nagle szersze spojrzenie na cel działać i ich potencjalne konsekwencje.

Badacze spróbowali jeszcze jednego ciekawego zabiegu – podczas zadawania pytań kazali biorącym udział powtarzać w myślach serię liczb w danym języku. W tym przypadku okazało się, że Anglicy zaczynali myśleć "jak Niemcy" i na odwrót niezależnie od tego, w jakim języku zadano im pytanie. Ważne tylko, że w tym momencie skoncentrowani byli na operowaniu innym zestawem słów i inną gramatyką.

Warto również podkreślić, że ten efekt obserwowany był nawet wtedy, gdy nie oczekiwano od badanych wprost opisywania tego, co widzą. Nawet gdy musieli oni jedynie skategoryzować widziane czynności jako mające lub niemające jasnego celu, użytkownicy niemieckiego częściej wybierali to pierwsze, angielskiego – to drugie.

Badania te pokazują nie tylko, jak rzeczywiście różni są mieszkańcy różnych krajów i jak faktycznie istotny wpływ ma na to używany przez nich język. Dowodzą również, a może przede wszystkim, jak korzystne dla rozwoju umysłowego jest uczenie się komunikacji w inny od rodzimego sposób. Już dwa lata temu wykazano, że znajomość więcej niż jednego języka może opóźnić Alzheimera nawet o pięć lat, a u osób władających kilkoma procesy degeneracyjne zachodzą dużo wolniej.

_ DG _

Zobacz także: Nowy rekord układania kostki Rubika. Niesamowity nastolatek!

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.