Jak czytać kody kreskowe

Jak czytać kody kreskowe26.01.2010 15:47
Źródło zdjęć: © www.Pro-Test.pl

Pionowe, czarne kreski widniejące na opakowaniach intrygują wielu kupujących. Jak rozszyfrować charakterystyczne linie i wydrukowane pod nimi cyfry? Tajemnicze kreski i zestawy cyfr to nic innego, jak zakodowane informacje o produkcie. Na Zachodzie kod kreskowy stosowany jest już od wielu lat – w tym roku stuknęły mu 35. urodziny. W Polsce z czarnymi kreskami mamy do czynienia dopiero od 1990 r. Wtedy właśnie nasz kraj przystąpił do Międzynarodowego Stowarzyszenia Kodowania Towarów (IANA – International Article Numbering Association).

Pionowe, czarne kreski widniejące na opakowaniach intrygują wielu kupujących. Jak rozszyfrować charakterystyczne linie i wydrukowane pod nimi cyfry?

Tajemnicze kreski i zestawy cyfr to nic innego, jak zakodowane informacje o produkcie. Na Zachodzie kod kreskowy stosowany jest już od wielu lat –. w tym roku stuknęły mu 35. urodziny. W Polsce z czarnymi kreskami mamy do czynienia dopiero od 1990 r. Wtedy właśnie nasz kraj przystąpił do Międzynarodowego Stowarzyszenia Kodowania Towarów (IANA – International Article Numbering Association).

Źródło zdjęć: © (fot. www.Pro-Test.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. www.Pro-Test.pl)

Strach przed nieznanym

Jak wszystko, co nowe, tak i pierwsze kody kreskowe wzbudzały zaniepokojenie nieufnych konsumentów. Niektórzy obawiali się, że maszyna skanująca zagadkowe linie będzie się mylić, podając błędne ceny. Pojawiały się także głosy, że trudno nadążyć za urządzeniem skanującym i kontrolować nabijane ceny.

Jeżeli już dojdzie do podania błędnej ceny, nie ma co winić skanera odszyfrowującego kod kreskowy. Winny jest zazwyczaj człowiek. 5. czarno-białych linii, które potrafi odczytać komputer oraz 13 cyfr czytelnych dla człowieka nie zawiera informacji o cenie produktu. Zarówno linie, jak i cyfry kryją tę samą informację: identyfikują konkretny produkt i jego wytwórcę. Kod kreskowy zawiera indywidualny numer. Numer ten przekazuje głównemu komputerowi w sklepie informację, z jakim produktem mamy do czynienia. W komputerze zapisane są wszystkie dostępne produkty wraz z cenami, które są przekazywane do poszczególnych kas. Jeżeli ceny podane przy półkach sklepowych nie są, w przypadku zmiany, aktualizowane w komputerze, konsument płaci niewłaściwą kwotę. Co ciekawe, częściej mamy do czynienia z ceną zawyżoną. Odwrotne przypadki zdarzają się niezmiernie rzadko. Pamiętajmy jednak, że zgodnie z prawem cena, którą powinniśmy zapłacić przy kasie to ta, która jest uwidoczniona przy półce sklepowej lub na produkcie, a nie
ta, którą wskaże komputer.

Kreski i cyfry

Dziś kody kreskowe znajdziemy na każdym niemal produkcie. Stały się tak powszechne, że mało kto zwraca na nie jeszcze uwagę.

Choć wiele jest metod kodowania informacji za pomocą pasków i cyfr, w Polsce najbardziej znany i najczęściej używany jest system Europejskich Kodów Towarowych (EAN). Symbol kodu składa się z różnej grubości kresek (grubszych –. ciemniejszych i cieńszych – jaśniejszych) oraz grup cyfr. Na opakowaniach produktów występują symbole w pełnej wersji (trzynastocyfrowej, EAN-13) lub skróconej (ośmiocyfrowej, EAN-8).

Pierwsze trzy cyfry (tzw. prefiks) oznaczają kraj producenta wyrobu. Polska otrzymała liczbę 590. a zatem od niej rozpoczynają się kody wszystkich towarów wyprodukowanych w naszym kraju, przez rodzimych wytwórców. Kolejne cztery cyfry – to numer producenta lub dystrybutora, następnych pięć symbolizuje konkretny asortyment. Muszą one być wybierane tak, aby nie dublowały się z innymi asortymentami.

Na niektórych opakowaniach, zamiast trzynastu, widnieje tylko osiem cyfr. Kod taki (EAN-8. nie zawiera numeru producenta bądź dystrybutora, uwzględnia natomiast – oprócz prefiksu – numer określonego wyrobu.

Zarówno w kodzie EAN-13. jak i EAN-8 ostatnia cyfra (tzw. kontrolna, ustalana na podstawie algorytmu z pozostałych cyfr) umożliwia sprzedawcom poprawne odczytywanie symbolu za pomocą skanerów połączonych z elektronicznymi kasami. Kod kreskowy znacznie usprawnia identyfikację danych dotyczących danego towaru, zapisanych w pamięci kasy lub komputera (np. nazwę wytwórcy i produktu, gramaturę, cenę itp.).

_ Więcej na: www.Pro-Test.pl _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.