Jak bezpiecznie kupować online podczas Black Friday i Cyber Monday? 5 przedświątecznych wskazówek

Jak bezpiecznie kupować online podczas Black Friday i Cyber Monday? 5 przedświątecznych wskazówek25.11.2019 08:32
Źródło zdjęć: © iStock.com

Robisz zakupy w sieci? Już za chwilę Black Friday, Cyber Monday, a potem szał świątecznych zakupów. To wymarzony czas nie tylko dla klientów i sklepów, ale też... oszustów. Przygotowaliśmy 5 prostych wskazówek, które zwiększają bezpieczeństwo w sieci.

14 września w ramach nowych europejskich regulacji o usługach płatniczych wszedł w życie mechanizm silnego uwierzytelniania użytkownika (SCA). Jego celem jest zwiększenie wiarygodności i odporności na oszustwa dzięki wykorzystaniu co najmniej dwóch niezależnych od siebie elementów uwierzytelnienia, (np. przy potwierdzaniu transakcji online). Czy to oznacza, że na zakupach gwiazdkowych w Internecie można już poczuć się w pełni swobodnie i bezpiecznie?

Mechanizm silnego uwierzytelnienia (jak tak naprawdę każdy system bezpieczeństwa) nie jest niestety w 100 proc. odporny na błędy popełnione przez użytkownika. Oszuści zaś nieustannie opracowują nowe metody, by wykorzystać nieuwagę w sieci. Już za chwilę Black Friday, Cyber Monday i szczyt świątecznych zakupów. Wspólnie z brytyjskim fintechem Revolut - z którego korzysta już ponad osiem milionów Europejczyków i osiemset tysięcy Polaków - przygotowaliśmy 5 wskazówek zwiększających bezpieczeństwo w sieci.

1. Konta i hasła: bądź jak 007

Nigdy, nigdzie i nikomu nie udostępniaj swojego PIN-u czy hasła do bankowości internetowej bądź mobilnej. Nawet Twój własny bank nigdy cię o to nie poprosi! Zawsze upewnij się też, że korzystasz z oficjalnych kanałów kontaktu - aplikacji, strony www lub innych - by dostać się do swojego konta lub udostępnić dane. Jeśli nie masz pewności, czy możesz w sposób bezpieczny podać jakąś informację, skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub dostawcą usług finansowych i poproś o dodatkowe szczegóły lub wyjaśnienie.

2. Kontrola: im więcej, tym lepiej

Zwiększ swoje bezpieczeństwo, prosząc bank lub dostawcę usług finansowych, by dostarczał ci szczegóły odnośnie każdej zrealizowanej transakcji co najmniej dwoma kanałami. Na przykład poprzez powiadomienie SMS i jednocześnie mailowo. Utwórz osobny adres, który będzie służył wyłącznie do przechowywania notyfikacji z bankowości mobilnej i potwierdzeń transakcji z platform społecznościowych.

3. Udostępniaj: im mniej, tym lepiej

Trzymaj swoje dane osobowe - takie jak numer telefonu komórkowego, datę urodzenia, informacje szczególne (jak imię pierwszego psa lub kota) z daleka od mediów społecznościowych. Kompletując z różnych źródeł skrawki danych osobowych, cyberprzestępcy są w stanie podać się za ciebie i dokonać oszustwa typu SIM swap - polegającego na przejęciu kontroli nad telefonem i pozyskaniu wszelkich informacji potrzebnych, aby dostać się do konta mailowego i bankowego.

4. Bądź na bieżąco

Zawsze aktualizuj aplikacje i urządzenia do najnowszej wersji. Unikniesz usterek i będziesz korzystać z najwyższego poziomu bezpieczeństwa. W międzyczasie staraj się zachować czujność i zwracaj uwagę na to, jak zachowują się twoje urządzenia mobilne. Jeśli nagle przestaniesz odbierać połączenia lub SMS-y, sprawdź to niezwłocznie bezpośrednio u operatora komórkowego. Wszystko po to, by wykluczyć poza wszelką wątpliwość, że padłeś właśnie ofiarą oszustwa typu SIM swap.

5. Jednorazówki rządzą

Popraw bezpieczeństwo i opłacalność zakupów dzięki kartom wirtualnym ze zmiennym numerem - zwłaszcza kupując online na zagranicznych platformach i serwisach. Taki rodzaj wirtualnej karty może służyć do płatności tylko raz, następnie ulega zniszczeniu, a w jego miejsce pojawiają się nowe. To sprawia, że dane są bezużyteczne dla oszustów, którzy mogliby je przejąć. Revolut oferuje nielimitowane karty wirtualne ze zmiennym numerem w ramach subskrypcji Premium i Metal.

Revolut wysyła też błyskawiczne powiadomienia za każdym razem, gdy transakcja dochodzi do skutku, co pozwala użytkownikom mieć podgląd w czasie rzeczywistym na to, co dzieje się na ich koncie. I szybko reagować w razie wystąpienia jakiejś anomalii. Użytkownicy mają też do dyspozycji system 3D Secure, który przy płatnościach ecommerce (na platformie usługodawcy) przesyła mobilną notyfikację, prosząc o zalogowanie się do aplikacji i zweryfikowanie płatności.

Na koniec porada ogólna: gdy cokolwiek wyda nam się niepokojące, warto zawsze, na wszelki wypadek, dać znać supportowi (w przypadku Revolut: poprzez czat w aplikacji).

Źródło zdjęć: © flickr.com
Źródło zdjęć: © flickr.com

Jak założyć konto Revolut?

By założyć konto Revolut, wystarczy wejść na stronę internetową. Tam wystarczy podać swój numer telefonu i kliknąć "Przyjmij zaproszenie". Po chwili na podany numer telefonu otrzymamy wiadomość SMS z linkiem do pobrania aplikacji ze sklepu Play albo AppStore.

Kiedy przejdziemy weryfikację, konto zostanie utworzone. Wtedy można przejść do bezpłatnego zamawiania karty. W tym celu trzeba doładować konto kwotą 20 zł (które można od razu wykorzystać na zakupy) za pomocą karty płatniczej bądź przelewu bankowego.

Ważnym krokiem podczas rejestracji jest weryfikacja tożsamości, której dokonać możemy dokumentem ze zdjęciem: dowodem bądź paszportem. Revolut nie podpisuje żadnych papierowych umów ani nie wysyła kurierów. Cały proces zakładania konta odbywa się w aplikacji mobilnej i wymaga weryfikacji tożsamości na podstawie zdjęć. Dla tych, którzy zechcą dołączyć do społeczności właśnie teraz firma przygotowała przedświąteczną promocję. Dzięki niej nowi użytkownicy mogą, zamówić kartę z bezpłatną dostawą (zamiast standardowej opłaty 10 zł).

Partnerem materiału jest Revolut

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.