Jak bezpiecznie korzystać ze smartfona z Androidem?

Jak bezpiecznie korzystać ze smartfona z Androidem?28.03.2014 09:40
Źródło zdjęć: © JD Hancock / flickr.com / CC

Smartfony podbiły serca milionów ludzi na całym świecie i to nie tylko z uwagi na nowoczesny design i dotykowy ekran. Wielu użytkownikom urządzenia te zastępują komputery – pozwalają na przeglądanie Internetu, odbieranie poczty, kontakt ze znajomymi, czy też umożliwiają zlecanie przelewów ze swojego rachunku bankowego. Kamil Sadkowski z Eset podkreśla, że smartfon, podobnie jak komputer, może zostać zainfekowany złośliwym wirusem, a konsekwencją takiej infekcji może być np. podwyższony rachunek za telefon.

Infekcja złośliwym programem to nie jedyne zagrożenie dla posiadaczy smartfonów. Bardziej bolesna jest kradzież lub zgubienie urządzenia. W takiej sytuacji, prócz utraty telefonu, który nierzadko sporo kosztuje, użytkownik smartfona traci w jednej chwili wszystkie prywatne dane zapisane w pamięci lub na kartach zainstalowanych w urządzeniu.

Czy korzystanie z banku przez telefon jest bezpieczne?

Wśród takich danych znajdują się listy kontaktów, mniej lub bardziej oficjalne wiadomości SMS i MMS, wiadomości e-mail (często z załącznikami) oraz zdjęcia użytkownika. To właśnie z uwagi na dotkliwe konsekwencje utraty prywatnych danych eksperci z Eset przypominają posiadaczom smartfonów kilka zasad, które pozwalają zminimalizować ryzyko infekcji i ewentualne straty związane z utratą, czy kradzieżą telefonu.

5 rad dla posiadaczy urządzeń z systemem Android

1. Instaluj aplikacje z Google Play lub innych sprawdzonych źródeł Korzystanie z tych miejsc minimalizuje prawdopodobieństwo zainfekowania telefonu niechcianym wirusem. Pobranie programu spoza wskazanych serwisów zwiększa ryzyko infekcji, w wyniku której smartfon może zacząć rozsyłać bez wiedzy i zgody użytkownika wiadomości SMS na numery premium (o podwyższonej płatności) lub wykonywać zdjęcia właścicielowi urządzenia.

*2. Zawsze sprawdzaj uprawnienia aplikacji *przed jej zainstalowaniem Każdą instalację aplikacji poprzedza akceptacja jej uprawnień –. zawsze uważnie czytaj czego żąda od ciebie dany program. Jeśli prosta aplikacja wymaga dostępu do GPS, Twojej skrzynki mailowej, książki kontaktów i możliwości komunikacji z internetem, rozważ czy taki program warto instalować na swoim telefonie.

3. Korzystaj z ekranu blokady

To najprostsze, a równocześnie dość skuteczne rozwiązanie zabezpieczające smartfon przed dostępem do ustawień urządzenia, a także do danych użytkownika, przechowywanych w pamięci urządzenia.

4. Wykonuj kopie zapasowe danych i książki kontaktów Zgubienie lub kradzież smartfona oznaczają utratę wielu prywatnych danych. Niektóre programy antywirusowe pozwalają na zdalne wykasowanie danych przechowywanych na utraconym urządzeniu –. sprawdź czy Twoja aplikacja antywirusowa daje taką możliwość. W odzyskaniu utraconych danych pomoże skorzystanie z zapasowej kopii danych (tzw. backup). Eksperci przypominają, aby taką kopię sporządzać regularnie. Warto w tym celu posłużyć się jedną z wielu dostępnych w Google Play aplikacji.

5. Zwiększ szanse na odzyskanie smartfona w wypadku jego utraty lub kradzieży Niektóre z aplikacji antywirusowych pozwalają nie tylko zabezpieczyć telefon przed złośliwymi wirusami, ale również dają możliwość namierzenia zgubionego lub skradzionego smartfona. Wystarczy jeden SMS z odpowiednią komendą, a rozwiązanie prześle na zdefiniowany wcześniej numer telefonu odnośnik z pozycją urządzenia oznaczoną na mapach Google.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.