Interpunkcja a szczerość. Jakie wiadomości tekstowe są najbardziej wiarygodne?

Interpunkcja a szczerość. Jakie wiadomości tekstowe są najbardziej wiarygodne?09.12.2015 12:08
Źródło zdjęć: © Wonderlane / CC

Badania przeprowadzone przez zespół z Uniwersytetu Binghamton wykazały to, co wielu z nas podejrzewało już od dawna. Kończenie wiadomości tekstowej kropką bardzo negatywnie wpływa na jej odbiór. Jeżeli nie używamy emotikon, to jeżeli zależy nam na samopoczuciu odbiorcy, lepiej z kropki zrezygnować w ogóle.

Badania przeprowadzone przez zespół z Uniwersytetu Binghamton wykazały to, co wielu z nas podejrzewało już od dawna. Kończenie wiadomości tekstowej kropką bardzo negatywnie wpływa na jej odbiór. O ile nie używamy emotikonów, to jeżeli zależy nam na samopoczuciu odbiorcy, lepiej z kropki zrezygnować w ogóle.

Badania amerykańskich naukowców po raz kolejny potwierdzają to, z czego użytkownicy komórek czy internetowych komunikatorów instynktownie zdają sobie sprawę. Ta forma komunikacji rządzi się swoimi dość specyficznymi zasadami. Bardzo często są one znacząco odmienne od tych, które obowiązują podczas wymiany maili czy wypowiedzi w serwisach społecznościowych.

Przede wszystkim tekstowy czat w komunikatorze czy wymiana SMS-ów najbardziej przypomina tradycyjną rozmowę, jednocześnie nią nie będąc. Pisząc z kimś, zachowujemy sposób wymiany myśli charakterystyczny dla spotkań twarzą w twarz, ale pozbawieni jesteśmy wszystkich sygnałów niewerbalnych, którymi posługujemy się w normalnych sytuacjach. Nie jesteśmy w stanie wywnioskować intencji rozmówcy na podstawie oczu, wyrazu twarzy czy tonu głosu.

- Ludzie nie mają możliwości wykorzystywania tych mechanizmów podczas pisania wiadomości tekstowych. Jest więc całkowicie racjonalne, że posługują się dostępnymi im alternatywami – emotikonami, świadomymi literówkami naśladującymi dźwięk mowy i, jak wynika z naszych danych, interpunkcji.

Aby sprawdzić, jak faktycznie forma wiadomości tekstowej wpływa na jej odbiór, zespół z Binghamton przeprowadził badanie na 126 ochotnikach spośród studentów uczelni. Każdemu z nich dano do przeczytania 16 wymian SMS-ów. Na każdą z nich składało się przynajmniej jedno pytanie i odpowiedzi, zakończone na różne sposoby.

Jak okazało się po przeanalizowaniu wyników, odpowiedzi zakończone kropką (np. "Tak.") wydawały się dużo mniej szczere niż te, które były jej pozbawione (np. "OK"). Było tak nawet w przypadku dwóch identycznych SMS-owych wymian, które różniły się tylko tym jednym znakiem.

W swoim kolejnym badaniu Celia Klin, która przewodziła zespołowi naukowców, wykazała z kolei, że funkcję całkowicie przeciwną do kropki pełni wykrzyknik. Wypowiedzi nim zakończone są odbierane jako bardziej szczere i godne zaufania. Ma w tym sensie przewagę zarówno nad kropką jak i nad całkowitym brakiem interpunkcji.

Praca Celii Klin i jej zespołu opublikowana została w ostatnim numerze magazynu "Computers in Human Behavior".

_ Dominik Gąska _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.