Internet zamiast noża, ale nie jako swatka - Polacy w badaniu Google

Internet zamiast noża, ale nie jako swatka - Polacy w badaniu Google13.05.2014 15:55
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Google przeprowadził w pięciu krajach naszego regionu badanie, mające określić, jak używamy internetu w codziennym życiu. I chociaż wielu z nas nie wyobraża sobie bez niego życia, to są takie jego obszary, co do których wciąż odczuwamy nieufność. Internet jako źródło informacji – tak. Internetowe zakupy – pewnie. Na bezludną wyspę? Tylko z internetem. Relacje uczuciowe? O nie, tutaj pozostajemy tradycjonalistami. Dużo większymi niż chociażby Węgrzy.

Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie firmy Google przeprowadził w pięciu krajach naszego regionu badanie, mające określić, jak używamy internetu w codziennym życiu. I chociaż wielu z nas nie wyobraża sobie bez niego życia, to są takie jego obszary, do których wciąż odczuwamy nieufność. Internet jako źródło informacji – tak. Internetowe zakupy – pewnie. Na bezludną wyspę? Tylko z internetem. Relacje uczuciowe? O nie, tutaj pozostajemy tradycjonalistami. Dużo większymi niż chociażby Węgrzy.

W każdym z krajów badaniem objęto grupę 1000 osób w wieku powyżej 15 lat, które określiły się jako regularni użytkownicy sieci. W Polsce codzienne korzystanie z internetu zadeklarowało 47% badanych – pod tym względem wyprzedzili nas Węgrzy (62%) i Słowacy (61%). „Codzienne korzystanie” nie jest jednak równoznaczne z poziomem entuzjazmu – jako zdecydowani zwolennicy tego medium zadeklarowało się zaledwie 26% odpowiadających, którzy nie wyobrażają sobie bez niego życia. 34% scharakteryzowało się zaś jako użytkownicy „umiarkowani”, a pozostałe 40% jako „zdezorientowani”. W tym ostatnim przypadku być może właściwszym przymiotnikiem byłoby „zmęczeni”, bo aż 76% tej grupy odczuwa potrzebę odstawienia sieci. Stała się ona jednak tak ważną częścią ich życia, że nie decydują się na ten krok w obawie przed straceniem kontaktu z bliskimi i dostępu do informacji (odpowiedziała tak ok. 1/3 badanych).

Internet nową telewizją

Utrzymywanie relacji z ludźmi i poszerzanie własnej wiedzy o świecie pojawia się więc jako argument _ przeciwko rezygnacji z używania internetu _, ale kiedy spytać Polaków o to, do czego go _ tak naprawdę używają _, rzeczywistość okazuje się nieco inna. Owszem, dla aż 60% ważna jest rola komunikacyjna i informacyjna, ale znacznie więcej, bo aż 80% przyznaje, że globalna dla sieć jest dla nich źródłem szeroko pojętej rozrywki. Do tego stopnia, że już prawie połowa szuka sposobów na spędzenie wolnego czasu przed komputerem chętniej niż przed telewizorem. Za zmianą medium nie poszła jednak zmiana jakościowa – polscy internauci szukają w sieci głównie muzyki (78% wskazuje konkretnie na „teledyski”), treści komediowych (69%) i seriali (48%). Internet nie tyle więc zastępuje telewizję, co wydaje się stawać dla nas _ nową telewizją _. Poszerzanie horyzontów? To już mniej chętnie. Czasopisma czy książki czyta w sieci zaledwie 15% ankietowanych.

Podobnie jak w przypadku Rumunii, najaktywniejszymi użytkownikami są u nas ludzie młodzi i w średnim wieku (przedział 25-49 lat). Starsze pokolenie pozostaje u nas nieufne w stosunku do globalnej sieci, inaczej niż w Czechach i na Słowacji, gdzie osoby powyżej 50 roku życia stanowią aż 1/3 najaktywniejszych użytkowników. Na tle innych krajów prowadzimy za to jako najwięksi sympatycy internetowych zakupów – 21% badanych odpowiedziało, że lubi korzystanie z sieciowych sklepów, co stawia nas przed Rumunią (15%) i Słowacją oraz Węgrami (14%). Co ciekawe, do kupowania w ten sposób przyznało się w sumie 70% ankietowanych, co sugeruje, że duża część z nas robi to, chociaż niespecjalnie chce. Zapewne pragmatyczne argumenty ekonomiczne wygrywają tu z sympatiami i preferencjami?

Nóż? Po co, mam internet

Autorzy badania pozwolili sobie również na popuszczenie wodzy fantazji i spytanie respondentów o to, co przede wszystkim zabraliby na bezludną wyspę. Okazuje się, że Polacy wybraliby w takiej sytuacji urządzenie z internetem chętniej niż nóż czy zapałki. Zapewne dlatego, że urządzenie z dostępem do sieci może najzwyczajniej w świecie zapewnić szybki ratunek czego nie można powiedzieć o tych skądinąd pożytecznych, konkurencyjnych w typ wypadku urządzeniach.

I chociaż wolimy internet od telewizji i ufamy mu bardziej od noża, to wciąż nie jesteśmy skłonni powierzyć mu swojego życia uczuciowego. Wprawdzie ponad połowa badanych uważa, że wirtualne przyjaźnie są możliwe, ale nie wierzymy w skuteczność i trwałość poważniejszych relacji zaczynanych za pośrednictwem tego medium. Tylko 12. przyznało, że wirtualna znajomość przerodziła się w trwały związek.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.