Internet szerokopasmowy ma 13,5 proc. Polaków

Internet szerokopasmowy ma 13,5 proc. Polaków26.05.2010 10:09

Tylko 13,5 proc. Polaków ma dostęp do stałego szerokopasmowego łącza internetowego; gorszy wskaźnik jest tylko w Rumunii i Bułgarii - wynika z opublikowanego we wtorek raportu Komisji Europejskiej

Polski wynik jest o wiele niższy od średniej unijnej w wysokości 24,8 proc. Tylko w niewielkim stopniu rekompensuje go mobilny dostęp do sieci, z jakiego korzysta 4,3. proc. Polaków, co jest wyższym odsetkiem niż w wielu innych krajach UE, ale i tak poniżej unijnej średniej 5,2 proc.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

W poniedziałek pełniący obowiązki prezydenta, marszałek Sejmu Bronisław Komorowski podpisał ustawę o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych w Polsce. Ma ona pozwolić nadrobić dystans dzielący Polskę od innych krajów UE, przede wszystkim dzięki usprawnieniu inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną. Usuwa m.in. bariery prawne i administracyjne w zakresie dostępu do gruntów i budynków. Szansą na rozwój internetu są fundusze unijne: w marcu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zakończyło prace przygotowawcze do wdrożenia programu rozwoju sieci szerokopasmowego internetu w pięciu regionach Polski Wschodniej, wartości w sumie 30. mln euro (w tym 255 mln euro funduszy strukturalnych).

Komisja Europejska w ambitnej, przyjętej w ub. tygodniu Agendzie Cyfrowej zapowiada, że do 201. r. każdy Europejczyk ma mieć dostęp do szerokopasmowego internetu, a do 2015 r. połowa będzie robić internetowe zakupy.

Do tego jednak potrzeba natychmiastowych inwestycji, które zahamował kryzys gospodarczy, choć i tak branża telekomunikacyjna okazała się być względnie odporna, bowiem w 200. r. nie zanotowała spadku mimo ogólnej recesji w UE w wysokości 4,2 proc. PKB. KE apeluje także, by kraje członkowskie rygorystycznie wdrażały unijne przepisy z zakresu telekomunikacji.

"Ograniczony postęp w kierunku prawdziwie jednolitego rynku jest rozczarowujący. Kraje członkowskie muszą zrobić więcej, by zasady były przestrzegane i miały miejsce konieczne inwestycje w innowacyjne usługi z korzyścią dla 50. mln europejskich konsumentów" - powiedziała unijna komisarz ds. agendy cyfrowej Neelie Kroes.

Michał Kot (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.