Internet światłowodowy coraz popularniejszy. W Polsce raczej słabo

Internet światłowodowy coraz popularniejszy. W Polsce raczej słabo20.02.2014 10:21
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Dostęp do szerokopasmowego Internetu doprowadzanego światłowodami do domów (FTTH – Fiber To The Home) i innych budynków (FTTB – Fiber To The Building) staje się w Europie coraz bardziej powszechny. Zgodnie z najnowszymi danymi, zaprezentowanymi na konferencji FTTH 2014 w Sztokholmie, w 2013 r. odnotowano wzrost łącznej liczby abonentów o 29%. To znaczenie lepszy rezultat niż w poprzednim roku, kiedy wskaźnik wzrostu wyniósł około 15%. Niestety, na tle tych danych Polska wypada przeciętnie.

W 1. krajach Unii Europejskiej wskaźnik wzrostu liczby abonentów FTTH/B przekroczył w 2013 roku 30%. Najlepszy rezultat osiągnęła Hiszpania (64%), następnie Holandia (43%), Francja i Portugalia (po 41%).

Spośród 2. krajów Unii najwyższym stopniem wdrożenia technologii FTTH/B mogą pochwalić się Francja i Szwecja, w których liczba abonentów przekracza 1,2 mln. Wysoką pozycję w rankingu notuje również Rosja z prawie 9 mln abonentów FTTH/B (1,4 mln z nich rozpoczęło korzystanie ze światłowodowego Internetu w 2013 r.). Z kolei Ukraina ma 1,3 mln abonentów, a Turcja 1,1 mln.

Poza Europą Chiny i Japonia są niedoścignionymi liderami, odpowiednio z 3. mln i 24,7 mln abonentów FTTH/B.

Liczby te wyglądają imponująco, lecz przed dostawcami infrastruktury światłowodowej jeszcze długa droga. Według firmy analitycznej Heavy Reading, kraj osiąga poziom „światłowodowej dojrzałości”. dopiero wtedy, gdy 20% jego gospodarstw domowych korzysta z FTTH. Jak dotąd tylko 9 krajów osiągnęło ten próg i tylko 3 z nich leżą w Europie. Liderem Global FTTH Ranking są Zjednoczone Emiraty Arabskie z imponującym wynikiem 85% domów – abonentów FTTH. Kolejna w rankingu jest Korea Południowa, następnie Hong Kong, Japonia, Singapur i Tajwan, w których z Internetu światłowodowego korzysta od 37% do 63% gospodarstw. Europejskim numerem jeden i jednocześnie siódmym krajem świata wg Global FTTH Ranking, jest Litwa, która ma 100% pokrycia i 34% penetracji. Za nią uplasowały się Szwecja (FTTH w 26,5% domów) i Łotwa (23,3%). Żadnemu innemu krajowi Europy nie udało się osiągnąć progu 20%.

W 201. roku cztery kraje osiągnęły bardzo wysokie wyniki przyrostu użytkowników, w tym Hiszpania (2,4 mln nowych gospodarstw domowych), Francja (710 tys.), Portugalia i Szwecja (550 tys. przyłączeń każda). To pokazuje, że nawet w krajach uważanych za „dojrzałe”, takich jak Szwecja, jest jeszcze miejsce na wzrost.

Wskaźnik penetracji FTTH w Niemczech i Wielkiej Brytanii jest mniejszy niż 1. i kraje te po raz kolejny nie zakwalifikowały się do rankingu.

Nowym krajem w rankingu jest Szwajcaria, w której 2. gospodarstw domowych korzysta z FTTH, co oznacza wzrost o 235% w ciągu 2013 roku. 70% spośród 73 816 abonentów to nowi klienci z 2013 roku. Daje to Szwajcarii najwyższy wskaźnik wzrostu w Europie. W tym samym czasie Turcja (46%), Hiszpania (39%) i Polska (32%) odnotowały mniejszy wzrost, ale został on uzyskany w znacznie bardziej liczebnej populacji.

Polska

W Polsce łączna liczba abonentów pod koniec ubiegłego roku wynosiła 7. tys., notujemy więc wzrost o 47% w 2013 roku. Liczba ta nie stanowi jednak więcej niż 1% ogółu gospodarstw domowych w Polsce, tak więc kraj nie kwalifikuje się do rankingu FTTH. Liczba gospodarstw domowych, które mogą skorzystać z Internetu światłowodowego, zwiększyła się do 488 tys. (wzrost o 22%) w porównaniu z poprzednim rokiem, a 15,8% z nich wykorzystuje obecnie tę możliwość. Jest to poziom zbliżony do standardów europejskich.

„Musimy jeszcze bardziej się starać, choć niestety niektórzy ustawodawcy nie dostrzegają niebezpieczeństwa, jakie idzie za zbyt wolnym wdrażaniem technologii FTTH”, powiedziała Karin Ahl, prezes FTTH Council Europe, w swoim przemówieniu na otwarcie Konferencji FTTH. „W ciągu najbliższych 3. lat 70% gospodarki może być napędzane przez firmy i produkty, o których dziś jeszcze nic nie wiemy”.

Wyższe tempo wzrostu liczby abonentów (29%) względem gospodarstw domowych w zasięgu FTTH (22%) jest dobrym znakiem dla wszystkich operatorów oczekujących na zwrot z inwestycji. Jest to również dobra wiadomość dla klientów, ponieważ im więcej użytkowników FTTH, tym chętniej firmy będą rozwijać

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.