Internet mobilny w Polsce

Internet mobilny w Polsce14.04.2016 13:25
Źródło zdjęć: © Fotolia | armada1985

Wiele osób twierdzi, że Polska jest technologicznym zaściankiem Europy. W przypadku usług związane z mobilnym Internetem, tego typu twierdzenia można podsumować jednym słowem: bzdura.

Negatywne opinie o dostępie i jakości mobilnego Internetu w Polsce mają niewiele wspólnego z faktyczną kondycją tej części technologicznej infrastruktury w naszym kraju. Jak dowodzi opublikowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej szczegółowy "Raport z badania porównawczego wartości wskaźników jakości usług w sieciach ruchomych przedsiębiorców telekomunikacyjnych w Polsce", nie tylko nie mamy się czego wstydzić, ale wręcz jesteśmy jednym z technologicznych liderów Starego Kontynentu, przynajmniej jeżeli chodzi o internet mobilny.

Badanie

Wyniki analiz przeprowadzonych na zlecenie UKE przez wybraną na drodze przetargu firmę Systemics-PAB Sp. z o.o. są dla konsumenta istotnym źródłem danych z kilku powodów. Przede wszystkim badanie miało charakter porównawczy, co ułatwia konsumentom dokonywanie rozsądnego wyboru interesującej ich usługi.

W porównaniu uwzględniono tylko czterech największych operatorów telefonii komórkowej w Polsce - Orange, Play, Plus i T-Mobile. W badaniu analizowano obiektywne dane pomiarowe (np. skuteczność połączeń telefonicznych, wskaźnik połączeń przerwanych, szybkość transmisji danych w obu kierunkach, czas ustanowienia połączenia TCP/IP, współczynnik utraty pakietów, opóźnienia przesyłu pakietów itp.), a nie subiektywne odczucia (np. opinie klientów o jakości usług świadczonych przez operatorów). Dzięki temu możemy uzyskane wyniki przekładać również na ofertę operatorów wirtualnych, opierających swoją działalność na infrastrukturze jednej z czterech badanych firm.

Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)

Wyniki

Rezultaty badań przeprowadzanych niemal w całym kraju jednoznacznie potwierdziły wysoką jakość cyfrowych usług telekomunikacyjnych i transmisji danych. Różnice pomiędzy poszczególnymi firmami w wielu testach były minimalne, ale w kilku kategoriach dało się wyróżnić zdecydowanego lidera. Pod względem jakości realizacji połączeń głosowych wszystkie badane firmy reprezentowały równy, wysoki poziom. Procentowy wskaźnik skuteczności połączeń telefonicznych (próba nawiązania połączenia zakończona sukcesem) wynosił od 99,4. proc. w przypadku Play do 98,98 proc. w przypadku Plusa. Wskaźnik ten dla Orange wyniósł 99,28 proc., a dla T-Mobile 99,37 proc.

Absolutnie nie mamy powodów do narzekań, jeżeli chodzi o połączenia głosowe: realizowane są one dla każdego operatora z prawdopodobieństwem rzędu 9. proc. i wyższym, zestawiane są w bardzo krótkim czasie (3-4 sekund) i rzadko zrywane (poniżej 1 proc. ogólnej liczby połączeń zrealizowanych na potrzeby badania).
Inaczej wyglądała sytuacja w testach dotyczących usługi transmisji danych. Szczegółowe wyniki prezentujemy w tabeli „Internet przez komórkę - wyniki badania zleconego przez UKE”. Istotną przewagę w zakresie wydajności usług transmisji danych ma w Polsce Plus (co przekłada się też na lepsze działanie operatorów korzystających z infrastruktury Plusa, np. Cyfrowego Polsatu)
. Różnice są spore, np. wskaźnik prędkości transmisji danych w kierunku z sieci do klienta (download) w przypadku Plusa wynosił 25,1. Mb/s - to rezultat ponad dwukrotnie lepszy od analogicznego wyniku uzyskanego przez firmę Play (zaledwie 12,43 Mb/s). Wnioski są jednoznaczne: jeżeli chodzi o transmisję danych w sieciach komórkowych, zdecydowanym zwycięzcą w większości pomiarów okazał się Plus. Właśnie on jest aktualnym liderem w zakresie wydajności mobilnego Internetu w Polsce.

Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)

Miasta i drogi

Sytuacje, kiedy wyjazd poza granice dużych aglomeracji miejskich wiązał się z faktyczną utratą lub znacznym spadkiem jakości połączeń transmisji danych przez sieć komórkową, należą już do przeszłości. Co prawda badanie zlecone przez UKE wykazało zauważalne różnice w wydajności łączy mobilnych przy pomiarach przeprowadzanych w miastach i na drogach te miasta łączących, ale białych plam na komórkowej mapie naszego kraju nie stwierdzono.

Prędkości pobierania danych z sieci (download) wahały się od 9,8. Mb/s (Play) do 16,33 Mb/s (Plus) na drogach i od 13,48 Mb/s (Play) do 31,31 Mb/s (Plus) w przypadku aglomeracji. Szybkość uploadu danych w aglomeracjach wynosiła od 14,63 Mb/s (Play) do 21,26 Mb/s (T-Mobile), a ten sam wskaźnik mierzony na drogach poza aglomeracjami i miastami wynosił od 6,84 Mb/s (Play) do 9,57 Mb/s (Plus).

Zasięg LTE

Również w tym przypadku zdecydowanym liderem innowacji jest Plus. Wskaźnik użycia technologii LTE w usługach transmisji danych w miastach wynosił dla tej firmy aż 97,7. proc., choć trzeba przyznać, że w lokalizacjach o dużej gęstości zaludnienia pozostali operatorzy nie zostają w tyle (najsłabiej w miastach wypada T-Mobile - 90,55 proc.). Znacznie większe różnice w użyciu technologii LTE zaobserwowano na drogach pozamiejskich. W tym przypadku Plus też odznaczał się wysokim wskaźnikiem wynoszącym 83,10 proc., ale już zarówno Orange, jak i T-Mobile nieznacznie przekraczały 38 proc. (odpowiednio: 38,48 proc. i 38,27 proc.), a ostatni z badanych - Play - odnotował wskaźnik użycia LTE na drogach na poziomie 52,21 proc.

Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. chip.pl)

Wnioski

Niezależnie od zauważalnych różnic w szybkości transmisji danych w różnych rejonach kraju, pozytywnym wnioskiem płynącym z przeprowadzonego badania jest przede wszystkim to, że internet mobilny w Polsce działa i to naprawdę sprawnie. Wydajność jest na poziomie porównywalnym z najlepszymi światowymi instalacjami tej klasy. Paradoksalnie opóźnienia cywilizacyjne związane z ubogą (w zestawieniu z bogatym Zachodem) kablową infrastrukturą spowodowały przyspieszenie wdrażania wydajnych technologii bezprzewodowych.

ag

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Internet mobilny w Polsce

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.