Internauci są bardziej towarzyscy i lepiej wykształceni od pozostałych ludzi

Internauci są bardziej towarzyscy i lepiej wykształceni od pozostałych ludzi21.07.2009 10:15
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Z Internetu korzysta już ponad połowa Polaków w wieku 16 i więcej lat. Różnice między użytkownikami komputera i internetu, a tymi, którzy z tych narzędzi nie korzystają są olbrzymie: internauci łatwiej znajdują pracę, częściej awansują, bardziej ufają innym - wynika z Diagnozy Społecznej 2009, badania, które co dwa lata prowadzi wśród Polaków zespół pod kierunkiem prof. Janusza Czapińskiego

"Można właściwie powiedzieć, że mamy w tej chwili dwie Polski: jedną nowoczesną, młodą, dobrze wykształconą i drugą tradycyjną, słabo wykształconą i słabo radzącą sobie w obecnych czasach" - głoszą wnioski z Diagnozy.

Badanie pokazuje, że wśród internautów jest znacznie mniej bezrobotnych, a jeśli porównać wyłącznie osoby pracujące to okaże się, że użytkownicy internetu częściej podejmują lepiej płatną lub dodatkową pracę. W ostatnim roku taką pracę znalazło 15,7 proc. internautów, podczas gdy wśród pozostałych osób było to zaledwie 6,1 proc.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Internautów częściej spotyka też awans zawodowy - w 200. r. awansowało trzy razy więcej pracujących użytkowników sieci niż osób z niej niekorzystających. Internauci znacznie częściej zaczynają też własną działalność gospodarczą, częściej podnoszą swoje kwalifikacje (w 2008 r. nowe umiejętności zdobyło 24 proc. internautów, a spośród pozostałych 3,5 proc.).

Użytkownicy internetu znacznie aktywniej uczestniczą w kulturze, niż osoby niekorzystające z sieci. W okresie miesiąca 3. proc. internautów było w kinie, teatrze lub na koncercie, wśród pozostałych zaledwie 7 proc. W restauracji, kawiarni lub pubie było 58 proc. internautów i tylko 13 proc. pozostałych osób. Na spotkaniu towarzyskim było odpowiednio 73 proc. użytkowników internetu i 34 proc. innych osób. Internauci znacznie częściej uprawiają sporty (38 proc. internautów w porównaniu do 10 proc. pozostałych).

Internauci wyraźnie mniej czasu poświęcają natomiast na oglądanie telewizji, cechują się też mniejszą religijnością - więcej jest wśród nich osób, które w ogóle nie chodzą do kościoła (35,5 proc. w stosunku do 25,8 proc.).

Diagnoza pokazuje, że użytkownicy internetu mają więcej przyjaciół niż ci, co z sieci nie korzystają. Dodatkowo wśród tych drugich więcej jest osób, które czują się osamotnione (25,8 proc. w porównaniu do 1. proc. internautów). W przypadku kłopotów internauci częściej zwracają się o radę i pomoc do innych ludzi, rzadziej sięgają po alkohol czy środki uspokajające.

Internauci wykazują także większe zaufanie do innych ludzi - 1. proc. deklaruje, że większości ludzi można ufać, podczas gdy wśród osób, które z sieci nie korzystają jest to 11 proc.

Osoby korzystające z internetu znacznie częściej angażują się na rzecz społeczności lokalnej (19,1 proc. w porównaniu do 11,8 proc. wśród osób, które z sieci nie korzystają), częściej są członkami organizacji i stowarzyszeń.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

"Ogólnie rzecz biorąc wśród internautów jest wyraźnie więcej osób aktywnych społecznie. Tylko pod jednym względem brak jest praktycznie różnic. Osoby korzystające z Internetu deklarują udział w wyborach parlamentarnych w 200. r. równie często jak te, które z internetu nie korzystają - głoszą wnioski z Diagnozy.

Na przestrzeni ostatnich lat liczba użytkowników internetu systematycznie wzrasta (ok. 8,5 - 9 punktów procentowych w okresie dwóch lat). Od marca 200. do marca 2009 r. nieco wolniejszy był przyrost osób korzystających z komputerów, a także telefonów komórkowych.

Coraz większy odsetek internautów ma dostęp do sieci w domu (obecnie 9. proc. w porównaniu z 80 proc. dwa lata wcześniej). Z drugiej strony coraz więcej jest osób, które nie korzystają z internetu mimo, iż posiadają komputer z dostępem do sieci we własnym domu. Obecnie aż 22 proc. osób, które posiadają w domu dostęp do sieci nie korzysta z Internetu. Jest to ponad 13 proc. dorosłych Polaków (o dwa punkty procentowe więcej niż w 2007 r.).

Z internetu korzysta zdecydowana większość młodych (8. proc. w wieku 16-24 lat) i bardzo niewiele starszych osób (6 proc. w wieku 65 i więcej). W konsekwencji internauci to przede wszystkim ludzie młodzi - 56 proc. stanowią osoby w wieku 16-34 lata. Natomiast wśród niekorzystających aż 73 proc. to osoby powyżej 45 roku życia.

Z internetu korzystają przede wszystkim osoby uczące się (9. proc. uczniów i studentów) i lepiej wykształcone (83 proc. osób z wyższym wykształceniem). Wśród osób z wykształceniem podstawowym z sieci korzysta zaledwie 7 proc. Dlatego ponad połowa internautów to osoby uczące się lub już posiadające wyższe wykształcenie, natomiast ponad dwie trzecie niekorzystających to osoby z wykształceniem podstawowym lub zawodowym.

Internauci są bardziej zadowoleni praktycznie ze wszystkich sfer życia niż osoby, które z sieci nie korzystają (z wyjątkiem miejsca zamieszkania) - wskazuje Diagnoza.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.