Inteligentne ubrania: przyszłość czy ciekawostka?

Inteligentne ubrania: przyszłość czy ciekawostka?29.05.2019 16:06
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jeszcze niedawno wydawało się, że inteligentne ubrania to raczej odległe marzenie, fantazja rodem z filmów science fiction. Tymczasem trendy pokazują, że w niedalekiej przyszłości technologię nosić będziemy na sobie, dosłownie.

Na tegorocznej MET Gali, której tematem przewodnim był kamp, furorę zrobiła aktorka i piosenkarka Zendaya i jej sukienka od Tommy'ego Hilfigera, która nie tylko błyszczała na czerwonym dywanie, ale dosłownie zaświeciła. Przypominająca suknię Kopciuszka kreacja była kolejną już po stroju Claire Danes od Zaca Posena z 2016 roku świetlistą propozycją łącząca modę i technologię. Coraz częściej producenci odzieży i dodatków we współpracy z naukowcami i przedsiębiorcami stawiają na nowatorskie rozwiązania, zmieniając ubranie w coś więcej. Chcą, żeby bluza przy okazji mierzyła puls, legginsy poprawiały ustawienie ciała w danej pozycji jogi, a torebka była wyposażona w ekran smartfona. Niektóre z tych pomysłów już dziś wciela się w życie, inne wciąż są w fazie badań i produkcji. Czy więc inteligentne ubrania w naszych szafach to już tylko kwestia czasu?

Co powie o tobie inteligentne ubranie?

Inteligentne ubranie zmierzy ci puls, ciśnienie, temperaturę, sprawdzi inne parametry i oceni ogólny stan twojego organizmu. Moda musi być przecież nie tylko piękna, ale też praktyczna. Tego rodzaju rozwiązania zapowiadają już teraz firmy technologiczne. Tego rodzaju inicjatywę rozwijać chce m.in. start-up Prevayl z Manchesteru, którego twórcy za pomocą ubrań planują analizować różnego rodzaju biologiczne parametry. Zwracają uwagę, że dzięki wprowadzonym przez siebie rozwiązaniom będą mogli sprawdzać akcję serca czy zbierać dane istotne dla diabetyków lub alergików. Podkreślają też, że ogromne znaczenie ma dla nich ciekawy design. Chcą jednak współpracować nie tylko z branżą modową, ale też medyczną, farmaceutyczną, ubezpieczeniową czy IT.

Aktywność i zdrowie pod kontrolą… bluzy lub skarpetek

Już teraz istnieją rozwiązania tego rodzaju dla sportowców, ale też diabetyków. To już nie tylko smartwatche dostępne powszechnie w ofercie wielu sklepów, np. w Domodi.pl, ale też koszulka polo marki Ralph Lauren, która łączy się z aplikacją w smartfonie. W ten sposób rejestruje aktywność sportową i rekomenduje użytkownikowi kolejne ćwiczenia. Dostępne są także skarpetki dla cukrzyków SIREN, które poprzez specjalne czujniki monitorują m.in. temperaturę stóp czy różnego rodzaju uszkodzenia tej partii ciała i na bieżąco tworzą raport dzięki powiązanej z nimi aplikacji, który może być np. od razu wysyłany do lekarza. Skarpetki mają pomóc uniknąć niebezpiecznych szczególnie dla diabetyków owrzodzeń, które często prowadzą do amputacji. Podobne elementy garderoby monitorujące zdrowie wprowadzane są także dla niemowląt. Innym, także już sprzedawanym gadżetem, są mniej związane ze zdrowiem, a bardziej z wygodą samosznurujące się buty Nike. Obuwie dostosowuje się do stopy i wyręcza użytkownika w tej drobnej czynności.

Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Moda i technologia łączą siły

Branża modowa uwielbia przekraczać rozmaite granicę i dlatego coraz częściej tworzy nie tylko szalone awangardowe stroje, ale też inteligentne ubrania oraz akcesoria. Przykładem może być współpraca hinduskiego projektanta z firmą IBM, w której efekcie powstała suknia inspirowana hinduskim sari zmieniająca kolor zależnie od nastroju noszącej ją osoby. Gaurav Gupta stworzył swój projekt z pomocą oprogramowania IBM Watson, które potrafi oceniać ton głosu i ludzkie emocje. Z kolei torebka ze słynnym logo Louis Vuitton pojawiła się na wybiegu w klasycznym kształcie, ale wyposażona w dwa ekrany smartfonów, które mogą być nie tylko przydatne, kiedy chcemy sprawdzić wiadomości lub pocztę, ale też pozwolą zmienić nam styl i dopasować tło na ekranie do każdej stylizacji. Samsung stworzył natomiast specjalny garnitur wykorzystujący technologię NFC, który pozwala np. na cyfrową wymianę wizytówek i jest gratką dla nowoczesnych biznesmenów.

Kiedy inteligentne ubrania zapełnią nasze szafy?

Na pewno inteligentne ubrania to już nie tylko ciekawostka, ale część niedalekiej przyszłości. Technologia wkroczyła w nasze życia w tak dużym stopniu, że jest paradoksalnie coraz mniej widoczna. Właśnie w tym kierunku zmierza moda na posiadanie jej blisko ciała, w tzw. inteligentnych tkaninach, które będą miały w ogólnym ujęciu interaktywne właściwości. Jednocześnie coraz częściej pojawiają się trendy na naturalność i chęć odcięcia się od cyfrowego świata. To na pewno kolejny kierunek, który będzie obecny w naszym życiu, zwłaszcza w połączeniu z rosnącą świadomością ekologiczną. Naukowcy na szczęście często mają na uwadze również tę kwestię. Inteligentna moda ma być np. zasilana energią pochodzącą ze słońca. Poza tym, jako starzejące się społeczeństwo, które jak najdłużej będzie chciało zachować sprawność i samodzielność, na pewno wszyscy chętnie skorzystamy z takiego „modowego monitoringu” naszego zdrowia. Pytanie, jak wyglądać będzie inteligentna moda i co jeszcze zaoferuje nam poza funkcjonalnością – tak, często przekraczające najśmielsze wyobrażenia – także w kwestii stylu? To na pewno nowe ciekawe wyzwanie dla jej twórców.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.