Igrzyska na elektronicznym dopingu

Igrzyska na elektronicznym dopingu19.08.2016 12:33
Źródło zdjęć: © PAP/EPA

Igrzyska olimpijskie w Rio przejdą do historii jako pierwsza globalna impreza sportowa, która wykorzystuje na tak dużą skalę obliczenia wykonywane w chmurze. Świat sportu coraz częściej sięga po technologie IT, bo talent i ciężka praca to za mało, by bić nowe rekordy.

Zawodnik pod nadzorem

System Adidasa o nazwie miCoach bazuje na lekkim sensorze dołączanym do wewnętrznej strony koszulek lekkoatletów. Przesyła on na urządzenie odbierające sygnał w czasie rzeczywistym, jak choćby inteligentny zegarek trenera, szczegółowe statystyki związane z kondycją fizyczną zawodnika (tętno, temperatura ciała) i jego efektywnością w rywalizacji (przyspieszenie, aktualna prędkość biegu). Dzięki temu menadżer otrzymuje szereg przydatnych informacji, które może wykorzystać przy okazji następnego treningu. Z kolei lekarze zyskują dostęp do danych kluczowych do oceny przygotowania zdrowotnego.

Implementacja technologii ubieralnych w sporcie to dzisiaj standard, dlatego drużyny sportowe we współpracy z dostawcami narzędzi analitycznych, zaczynają stosować coraz bardziej zaawansowane metody monitorowania i przetwarzania danych. Zebra Technologies przygotowuje nadajniki RFID, w które wyposaża zawodników i sprzęt sportowy (piłki, rakiety) celem śledzenia ich ruchu, wzajemnej odległości i prędkości. Tagi „migają”. w tempie 25 na sekundę, dostarczając w ciągu 120 milisekund kolejną porcję danych.

Kamery, sensory i urządzenia przenośne są w stanie wychwycić i przetworzyć mnóstwo najróżniejszych informacji na temat danego zawodnika. Przykład? Firma Sport VU otacza każdą arenę systemem sześciu kamer gromadzących dane o aktywności ruchowej zawodników i ruchach piłki 2. razy w ciągu sekundy.

Legenda angielskiej ekstraklasy piłkarskiej, Arsenal Londyn, w ubiegłym roku zainwestowała miliony funtów w rozwój swojego działu analitycznego. Wszystko po to, aby robić lepszy użytek z danych. Osiem kamer otaczających stadion śledzi poczynania każdego zawodnika, łącznie z jego interakcjami. System dostarczany przez Prozonę –. producenta narzędzi do analityki sportowej – śledzi dziesięć punktów danych każdego piłkarza na sekundę i 1,4 miliarda punktów danych na każdy mecz. Ten sam system jest używany do monitorowania 12 000 meczów na świecie, które są analizowane przy wykorzystaniu automatycznych algorytmów albo ręcznie wprowadzanych przez trenerów kryteriów. Motyw takiego działania? Dążenie do uzyskania najbardziej wartościowych wniosków.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Wielki Brat zadba o zdrowie zawodników

Menadżerowie, trenerzy i sami sportowcy na podstawie informacji określają kaloryczność diety, układają i synchronizują treningi, a nawet analizują stopień interakcji z fanami. Wszystko po to, by maksymalnie poprawić wyniki na sportowych arenach.

Matt Hasselbeck, rozgrywający drużyny Indianapolis Colts, twierdzi, że urządzenia przenośne mają wymierny wpływ na bezpieczeństwo graczy, choćby dzięki monitorowaniu poziomu nawodnienia czy śledzenia liczby groźnych starć, w których brał udział dany zawodnik. Faktycznie, w futbolu amerykańskim, a dokładniej lidze NFL, sensory noszone przez zawodników zredukowały liczbę kontuzji. Było to możliwe dzięki monitorowaniu siły zderzeń i stopnia „zaangażowania”. sportowców. Konfrontując dane zdrowotne z historią poszczególnych zawodników, można przewidzieć i przekazać trenerowi informację, w którym momencie najlepiej będzie dokonać zmiany, by ograniczyć ryzyko wyeliminowania z gry futbolisty. Przecież może on lada moment przeciążyć dany mięsień albo doprowadzić do uszkodzenia stawu, z którym od kilku lat ma problemy.

Analizuje się jednak nie tylko sportowców i ich wyniki. Jak się okazuje, cennych danych dostarczają także komentarze na temat sportowych rozgrywek. Organizator wyścigów samochodowych NASCAR przyznał, że tylko w trakcie jednego wyścigu w mediach społecznościowych pojawia się około miliona postów. Bynajmniej nie są to jedynie zwykłe komentarze o różnej wartości, ale często trafne wnioski na temat przebiegu wyścigu. Analiza tych informacji zgodnie z określonym kluczem pomaga uzupełnić wiedzę ekspertów przygotowujących kierowców do rywalizacji.

Czy Big Data sprawi, że trenerzy okażą się zbędni? Oczywiście nie, ale z pewnością to technologia, która zrewolucjonizuje sportowe rozgrywki. Możemy tego doświadczyć już w Rio.

Niezależnie od jakości olimpijskiej infrastruktury, na którą skarżą się sportowcy, jedno jest pewne: te igrzyska będą przełomowe pod względem technologicznym. Po pierwsze dlatego, że jeden z partnerów technologicznych igrzysk, spółka Atos, postanowiła oprzeć obsługę techniczną wydarzenia na cloud computingu. Do zastosowania tej technologii przymierzano się już przed igrzyskami w Londynie, jednak wówczas zbyt dużym wyzwaniem było zapewnienie odpowiedniej łączności.

–. Biznes zaczyna dostrzegać potencjał analizy danych, a profesjonalny sport jest jednym z tych obszarów, w którym szczególnie rośnie apetyt na wartościowe informacje. Wynika to nie tylko z ogromnej rywalizacji – np. w lekkiej atletyce liczą się na mecie ułamki sekund – ale też z większej dostępności rozwiązań analitycznych. Przechowywanie i przetwarzanie dużych zbiorów – m.in. dzięki cloud computing – staniało, nie brak też przykładów pokazujących, że firmy czy drużyny „napędzane danymi” radzą sobie zdecydowanie lepiej – tłumaczy Krystian Fydrych z Atmana.

jb

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.