IFPI: branża muzyczna przyćmiona piractwem

IFPI: branża muzyczna przyćmiona piractwem19.01.2009 10:00
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego opublikowała kolejne wydanie raportu analizującego stan branży fonograficznej. W zestawieniu "Digital Music Report 2009" znalazły się m.in. informacje dotyczące ewolucji rynku cyfrowej muzyki, jak również dane statystyczne dotyczące skali piractwa fonograficznego. Wg ekspertów IFPI w 2008 r. z Internetu pobrano ponad 40 miliardów nielicencjonowanych kopii plików muzycznych.

W raporcie czytamy m.in., że w ubiegłym roku wzrosła liczba legalnie nabytych za pośrednictwem Sieci utworów - plików takich pobrano z muzycznych e-sklepów ok. 1,4 mld. co stanowi 24-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2007. Liczba kompletnych albumów sprzedanych online wzrosła w jeszcze większym stopniu, bo o 36 procent. Odnotowano również podobną dynamikę wzrostu wpływów ze sprzedaży muzyki cyfrowej - były one w ubiegłym roku o 25 procent wyższe niż w 2007 r. i wyniosły łącznie ok. 3,7 mld. dolarów. Warto zauważyć, że trend wzrostowy utrzymał się już szósty rok z rzędu.

Federacja zwraca uwagę na fakt ukształtowania się nowego modelu sprzedaży, opartego na muzycznych serwisach subskrypcyjnych bądź serwisach społecznościowych. W 2008 r. pojawiły się takie usługi jak Nokia Comes With Music, Sony Ericsson PlayNow czy też MySpace Music. Branża fonograficzna zmienia siebie i swój model biznesowy. Wytwórnie płytowe zmieniły całościowe podejście do prowadzenia działalności, zmodyfikowały działania i odpowiedziały na dramatyczną transformację sposobu, w jaki muzyka jest dystrybuowana i rozpowszechniana" - przekonuje John Kennedy, prezes IFPI, na łamach raportu.

Piractwo trzyma się mocno

Zdaniem autorów raportu powyższe dane nie zmieniają faktu, że przemysł fonograficzny jest przytłoczony skalą piractwa - autoryzowane kopie utworów stanowiły w ubiegłym roku jedynie 5 % wszystkich nagrań pobranych z Internetu. Pozostała część, czyli jak szacuje IFPI - 40 mld. plików - pochodziła z nielicencjonowanych źródeł. Jak twierdzi IFPI, w niektórych krajach przełożyło się to na mniejszą liczbę premierowych wydawnictw płytowych oraz na osłabienie promocji młodych artystów, rozpoczynających karierę w show-biznesie. Federacja utrzymuje, że kluczem do rozwiązania problemu piractwa pozostaje współpraca dostawców usług internetowych z branżą fonograficzną, np. proponowane przez władze Francji wprowadzenie zasady "trzech ostrzeżeń", zgodnie z którą piraci byliby odcinani od Internetu (przypomnijmy, że metody te zostały skrytykowane i odrzucone przez Parlament Europejski).

Zdaniem organizacji może to jednak być sposób bardzo skuteczny - autorzy raportu przytaczają szacunki, z których wynika, że groźba odcięcia od Sieci przyniosłaby oczekiwany rezultat, tj. zaprzestanie pobierania plików, w wypadku 72 procent internautów brytyjskich.

Za jedną z najbardziej dotkliwych form piractwa IFPI uznaje udostępnianie kopii utworów i albumów przed ich oficjalną rynkową premierą. Kopie takie "wyciekają" na kilka lub kilkanaście dni (a czasem jeszcze wcześniej) przed pojawieniem się oryginalnych nośników na sklepowych półkach, osłabiając tym samym ich sprzedaż w "szczytowym momencie zainteresowania klientów", czyli w chwili premiery.

Więcej informacji: IFPI - http://www.ifpi.org.
Pełna wersja raportu - http://www.ifpi.org/content/library/dmr2009.pdf dostępna jest w formacie PDF na stronie Federacji ( dokument w j. angielskim ).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.