IFA 2011: Toshiba i jej działające 3D bez okularów, tablet i genialny ultrabook

IFA 2011: Toshiba i jej działające 3D bez okularów, tablet i genialny ultrabook05.09.2011 12:09
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Doroczne targi IFA to święto dla każdego fana elektroniki. To właśnie na tej imprezie pokazuje się rzeczy, które pod koniec roku pokażą się w sklepach. IFA to także targi, na których wyraźnie widać rynkowe trendy, zmiany w technologiach, czy też próby wybadania jak przyjmą się niektóre prototypy.

Doroczne targi IFA to święto dla każdego fana elektroniki. To właśnie na tej imprezie pokazuje się rzeczy, które pod koniec roku pokażą się w sklepach. IFA to także targi, na których wyraźnie widać rynkowe trendy, zmiany w technologiach, czy też próby wybadania jak przyjmą się niektóre prototypy.

W tym roku producenci nie rozpieścili nas przełomowymi premierami na miarę 3D. Spotkaliśmy się raczej z ewolucją i rozwojem technologii, zamiast spektakularnych nowości. Najciekawiej, jeśli idzie o technologię 3. było na stoisku Toshiby. Hostessy witały wszystkich gości okularami polaryzacyjnymi z nadrukowanym napisem „Bye Bye” - według Toshiby nadszedł kres okularów w telewizorach 3D. Wszystko to za sprawą najnowszego dziecka japońskiego koncernu, telewizora 55ZL2. Telewizor wyposażono w ekran o przekątnej 139 cm (55"), który do uzyskania efektu 3D nie wymaga użycia okularów – ani pasywnych, ani migawkowych. Ponadto 55ZL2 to pierwszy na świecie telewizor do użytku domowego wyposażony w ekran o poczwórnej rozdzielczości Full HD (tzw. Quad Full HD), dzięki czemu wyświetlacz prezentuje obrazy 2D w rozdzielczości czterokrotnie wyższej niż Full HD. Czy to działa?

Źródło zdjęć: © (fot. wp.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. wp.pl)

W porównaniu z tym, co widzieliśmy na CES Toshiba wykonała ogromny skok. Jeszcze w styczniu 3. bez okularów dało się oglądać tylko i wyłącznie z jednej, ściśle określonej pozycji, a i jego jakość pozostawiała wiele do życzenia. Teraz 3D widać z wielu miejsc i rzeczywiście, wrażeniem głębi można delektować się w gronie kilku osób, które nie muszą już siedzieć na wprost telewizora. Sam proces ustawiania parametrów 3D jest wspomagany wbudowaną w telewizor kamerą, która sprawdza gdzie znajduje się użytkownik. Obraz generowany jest w bardzo ciekawy sposób, ponieważ telewizor generuje 9 widoków pojedynczej stereoskopowej klatki, a każdy widok skierowany jest pod innym kątem, tak aby objąć różne kąty widzenia. Niestety, telewizor nie jest pozbawiony też wad. Pierwsza z nich to fakt wyświetlania obrazu 3D w rozdzielczości 720p – to trochę mało w porównaniu z konstrukcjami okularowymi. Po drugie, telewizor jest koszmarnie drogi – jego cena w Polsce wyniesie około 35.000zł. Co innego obraz 2D. Quad HD wygląda
niesamowicie, urzeka bogactwem detali, piękną, wiernie odwzorowaną kolorystyką i śmiało można powiedzieć, że to jeden z lepszych paneli 2D dostępnych dziś na rynku. Oprócz tego Toshiba bardzo mocno rozwinęła swoją usługę Toshiba Places, tworząc w swoich telewizorach wiele ciekawych usług Smart TV. Nowe Places pozwalają integrować cyfrowy świat w domu, nie tylko na telewizorze, ale także komputerze, czy tablecie. Szkoda tylko, że wiele z tych usług nie występuje w Polsce.

Źródło zdjęć: © (fot. wp.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. wp.pl)

Drugą nowością Toshiby był smukły i elegancko zaprojektowany tablet. Do tej pory Toshiba niezbyt dobrze radziła sobie z tabletami i ich wcześniejsze konstrukcje były raczej nieudane. Tym razem jednak projekt zapowiada się bardzo ciekawie. Ten wyjątkowo cienki, 10-calowy (25.7cm) tablet AT20. mierzy zaledwie 7,7mm grubości. Pracuje on pod kontrolą Androida 3.2 Honeycomb, a jego sercem jest proceosr TI OMAP 4430 1.2GHz wspomagany 1GB pamięci RAM. Trzeba przyznać, że tablet Toshiby bardzo dobrze leży w dłoniach i do tego jest lekki – waży 558 gramów. Według deklaracji producenta ma działać do 8h na jednym ładowaniu baterii. Mieliśmy go rękach i trzeba przyznać, że urządzenie pracuje płynnie i szybko, ekran jest bardzo czuły na dotyk, a strony internetowe ładują się błyskawicznie. Nie ma problemów z wyświetlaniem elementów napisanych we flash.

Źródło zdjęć: © (fot. wp.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. wp.pl)

Trzecią ciekawą premierą Toshiby był niesamowity ultrabook Portege Z830. Obok telewizora ZL2, to właśnie on zrobił na nas największe wrażenie. Komputer waży zaledwie około kilograma i trzymając go w ręku, praktycznie go nie czuć. Do tego jest bardzo cienki, bo mierzy zaledwie 1,6 cm w najgrubszym miejscu, a w najcieńszym 8,3 mm! Do tego wyposażono go w matrycę 13,3 cala wyświetlającą obraz w rozdzielczości HD. Komputery będą wyposażane w procesory Core i3, i5 oraz i7. Do dyspozycji będą także dyski SDD, a pamięć RAM to maksymalnie 6GB. Komputer był prezentowany za szybą, jednak udało się nam przekonać Toshibę, że chcemy go dotknąć. Robi wrażenie! Co więcej, jego cena jest umiarkowana - powinien kosztować około 800 Euro za podstawową wersję.

Jarosław Babraj

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.