IFA - 200Hz, kto pierwszy?

IFA - 200Hz, kto pierwszy?01.09.2008 10:38
Źródło zdjęć: © Sony

Na targach IFA pod hasłem "World's first 200Hz LCD TV" (pierwszy na świecie telewizor 200Hz) wystartowało dwie firmy - Sony i Samsung. Zapowiada się ostra walka o pierwsze miejsce na podium i w domach klientów.

IFA to targi elektronicznego sprzętu powszechnego użytku, w najszerszym tego słowa znaczeniu. Prócz najnowocześniejszych rozwiązań z dziedziny wideo czy komputerów prezentowane są również ekspresy do kawy, lodówki czy... budziki. Po targach CeBit i Photokina jest to jedna z najbardziej prestiżowych imprez w tego typu w Europie.

Źródło zdjęć: © 200, cóż to znaczy?
Źródło zdjęć: © 200, cóż to znaczy?

Z tego powodu targi IFA są miejscem spektakularnych premier. Atmosferę podgrzewały rozwieszone w całym Berlinie reklamy. Jedną z bardziej intrygujących były billboardy Sony - "All becomes clear 28.08.2008". Zgodnie z zapowiedzią z reklam, wszystko stało się jasne na konferencji prasowej. Dosłownie i w przenośni. Firma Sony zaprezentowała pierwszy na świecie telewizor LCD pracujący z odświeżaniem 200Hz. Określenie częstotliwość odświeżania ekranu w technologii LCD jest dość problematyczne. Nie działają tu schematy znane z technologii kineskopowej. Obraz nie jest tworzony linia po linii.

Źródło zdjęć: © Reklamy po konferencji
Źródło zdjęć: © Reklamy po konferencji

Obraz telewizyjny w Europie przesyłany jest w 5. półobrazach na sekundę (w USA, Japonii i niektórych krajach arabskich 60Hz) . Dzięki bezwładności ludzkiego oka patrząc na tak wyświetlany obraz mamy złudzenie ruchu. Gdy kineskopy zaczęły osiągać coraz to większe rozmiary problemem zaczęło być wyraźne i uciążliwe migotanie wyświetlanego obrazu. Szczególnie gdy występowały w nim duże powierzchnie o podobnym kolorze. Na przykład zielona murawa boiska piłkarskiego. Bardzo denerwujące. Remedium na tą wadę CRT miało być sztuczne podniesienie częstotliwości wyświetlania poszczególnych półobrazów do 100Hz.

Jednak w przypadku ekranów LCD nie ma tego problemu. Obraz na ekranie powstaje praktycznie jednocześnie na całej powierzchni, nie jest "rysowany" linia po linii. Po co więc te 200Hz, czy to tylko chwyt marketingowy?

Nie. Telewizory Sony uzbrojone w technologię Motionflow 200Hz dokonują innej sztuczki. Obraz telewizyjny to seria szybko wyświetlanych nieruchomych obrazków. Wrażenie ruchu powstaje w momencie gdy na kolejno pojawiających się obrazach jakiś obiekt zmienia swoje położenie. 2. klatek (czyli 50 półobrazów wyświetlanych w TV) sprawdza się większości typowych sytuacji. Oglądamy płynny ruch i wszystko jest OK. Jednak w przypadku bardzo szybko poruszających się obiektów zdarza się tak, że wiele rzeczy dzieje się w czasie wyświetlania jednej klatki. W 1/25 części sekundy może wydarzyć się bardzo wiele. Większość z nas nie zauważa tego wprost, akcja dzieje się zbyt szybko. Mimo to odczuwamy jakąś "nienaturalność" w dziejącej się akcji.

Źródło zdjęć: © MotionFlow 200
Źródło zdjęć: © MotionFlow 200

Na czym polega więc sztuczka jaką robi Sony z obrazem telewizyjnym? Specjalny procesor na podstawie dwóch kolejnych klatek wylicza dodatkowe trzy. Efekt jest rewelacyjny. Nawet w najszybszych scenach w filmach akcji obraz wydaje się naturalny, płynny, można by rzec "analogowy". Można to przyrównać do gry np. w Quake'a. Gdy mamy odświeżanie w okolicach 50Hz da się grać, ale nie tak komfortowo jak przy 16. czy 200Hz. Podobnie jest gdy patrzymy na zwykły telewizor LCD i porównujemy go do Bravi 200Hz. Sztuczka Sony nie polega na zwiększeniu częstotliwości odświeżania ekranu, a na czterokrotnym zwiększeniu ilości wyświetlanych klatek obrazu. Z tym, że telewizor nie wyświetla tych samych klatek po kilka razy. Dzięki zaawansowanym algorytmom procesor jest w stanie "wyliczyć" brakujące klatki.

Źródło zdjęć: © Próba prezentacji Samsunga
Źródło zdjęć: © Próba prezentacji Samsunga

Na targach IFA pod hasłem "World's first 200Hz LCD TV" (pierwszy na świecie telewizor LCD 200Hz) wystartował także Samsung. Tak więc zapowiada się ostra walka o tytuł. Sony pokazało swój produkt na targach wcześniej. Kilka godzin po skończonej konferencji Sony, na stoisku Samsunga trwały ostatnie próby do premiery. Samsung prócz telewizorów 200Hz zaprezentował również odbiorniki pracujące w formacie UltarHD - 384. na 2160 pikseli.

Wydaje się, że pierwsze miejsce na podium zajmie Sony. Nie tylko dlatego, że ich konferencja była kilka godzin prędzej. Linia telewizorów Bravia z Motionflow 200Hz będzie dostępna w sklepach, według zapowiedzi Sony, w okresie świątecznego szału zakupów na przełomie roku 2008/2009. Samsung na targach zaprezentował prototypy, które zostaną skierowane do produkcji pod koniec przyszłego roku.

Źródło zdjęć: © Sprzedaż w Polsce
Źródło zdjęć: © Sprzedaż w Polsce

Nowe telewizory Bravia będą dostępne także w Polsce. I to bez opóźnień. Pojawią się w sklepach w tym samym terminie co w Londynie, Paryżu czy Berlinie. Sony nie chce zaniedbywać najbardziej dynamicznie rozwijającego się rynku w Europie. Dzięki dużej rozpoznawalności marki, nowym urządzeniom i coraz przyjaźniejszej polityce cenowej Sony powiększyło sprzedaż w Polsce o 65%. Wynik na tyle znaczący, że nasz kraj znalazł swoje miejsce w wystąpieniu sir Howarda Stringera, szefa i członka zarządu Sony Corporation.

[k-o]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.