IFA 2009 - raport z największych targów elektroniki w Europie

IFA 2009 - raport z największych targów elektroniki w Europie07.09.2009 13:25

Tegoroczne, największe targi elektroniki użytkowej w Europie odbywają się u naszych zachodnich sąsiadów - w Berlinie. Zapewne czasy kryzysu gospodarczego są powodem stosunkowo niewielkiej liczby premier nowych produktów, choć kilka ciekawych propozycji zwróciło naszą uwagę. Zapraszamy do lektury raportu z tegorocznych targów, a "na deser" prezentujemy galerię najciekawszych naszym zdaniem produktów, które przyciągały uwagę gości berlińskich targów

Centrum wystawiennicze zajmuje ogromną powierzchnię i żeby obejrzeć ofertę wszystkich producentów potrzeba co najmniej kilkunastu godzin zwiedzania. Naszym zachodnim sąsiadom jak zwykle nie możemy odmówić umiejętności sprawnej organizacji całego wydarzenia. Gospodarze targów zorganizowali kilkadziesiąt punktów, w których odwiedzający mogą otrzymać bilety i zarejestrować się na targach. Dzięki temu uniknięto tłumnych kolejek przy wejściu. Wkroczyliśmy więc na targi szybko i bez problemu kierując nasze kroki w stronę stoisk pierwszych wystawców.

Źródło zdjęć: © Niemiecka organizacja pozwoliła uniknąć kolejek do wejścia (fot. WP - Grzegorz Barnik)
Źródło zdjęć: © Niemiecka organizacja pozwoliła uniknąć kolejek do wejścia (fot. WP - Grzegorz Barnik)

W tym roku króluje obraz 3D

Tegoroczna impreza została zdominowana przez producentów telewizorów, którzy promują nowatorskie technologie wyświetlania obrazu w trójwymiarze. Panasonic już przed targami zapowiadał, że tegorocznym hitem będzie kino domowe Full HD, które umożliwia wyświetlanie trójwymiarowego obrazu. Rzeczywiście prezentacja obiecanego rozwiązania robiła wrażenie. Odwiedzającym pokazano trailer wchodzącego do kin w grudniu filmu science-fiction „Avatar”. Podczas kilkunastominutowego pokazu postacie zdają się wychodzić do nas z ekranu, a doskonała jakość obrazu Full HD potęguje doznanie głębszego uczestniczenia w filmie. Aby, zobaczyć trójwymiarowy obraz musimy założyć specjalne okulary. Niestety wzrok dość szybko się męczy przy dużej ilości informacji, które trafiają do naszych oczu. Najwyraźniej producent jest tego świadomy ponieważ hostessy już na wstępie prosiły o informowanie w razie wystąpienia bólów głowy lub podobnych problemów.

Oczywiście rozwiązanie Panasonica nie pozostało bez odzewu ze strony konkurencji. Podobne telewizory umożliwiające, po założeniu specjalnych okularów, oglądanie obrazu 3. zaprezentowali wszyscy liczący się na rynku producenci, czyli LG, Sony, JVC, a Samsung poszedł o krok dalej i pokazał telewizor, który wyświetla trójwymiarowy obraz bez użycia okularów. Wrażenia z obcowania ze sprzętem koreańskiego giganta nie są jednak aż tak sugestywne jak w przypadku pozostałych producentów.

Źródło zdjęć: © Robot z filmu Avatar, który można było obejrzeć w 3D na sali obok (fot. WP - Grzegorz Barnik)
Źródło zdjęć: © Robot z filmu Avatar, który można było obejrzeć w 3D na sali obok (fot. WP - Grzegorz Barnik)

W innym kierunku postanowił iść japoński Sharp, który postawił na ulepszanie istniejących technologii obrazu i zaprezentował pierwszy na świecie telewizor z pełnym podświetleniem matrycy diodami LED. Konkurencja stosuje zazwyczaj podświetlanie jedynie na krawędziach, przez co obraz na środku matrycy jest mniej ostry. Technologia Full LED pozwala na indywidualne wysterowanie poszczególnych komórek matrycy, co skutkuje polepszeniem jakości obrazu. Inni producenci kładą w tym roku szczególny nacisk na promocję prezentowanej już przed rokiem technologii 200Hz, która sprawdza się przy bardzo dynamicznych scenach.

Obok obrazu 3. i polepszania jakości za pomocą rozwijania znanych technologii, praktycznie wszyscy stawiali na oszczędność i ekologię. Z tego powodu obok wielkich haseł "3D" i "200 Hz" mogliśmy zobaczyć zielone napisy EKO oraz wyścig producentów o jak najmniejsze zużycie energii przez prezentowane urządzenia. Najbardziej ekologicznie prezentował się niepozorny, japoński producent baterii, którego wynalazek - bateria działająca po dodaniu kropli wody cieszył się sporym zainteresowaniem mediów z całego świata.

Źródło zdjęć: © Kolor zielony był na targach IFA 2009 obecny u prawie każdego producenta (fot. WP - Grzegorz Barnik)
Źródło zdjęć: © Kolor zielony był na targach IFA 2009 obecny u prawie każdego producenta (fot. WP - Grzegorz Barnik)

Internet w każdym urządzeniu

Podczas, gdy czymś zupełnie normalnym jest dzisiaj dostęp do Internetu za pomocą telefonu, globalna sieć wkracza również do innych urządzeń, których używamy na co dzień. Praktycznie wszyscy producenci telewizorów prezentowali wbudowane funkcje, które pozwalają przeglądać zasoby Internetu, w szczególności oglądać filmy z serwisu YouTube lub wpisy Twittera. Również producent nawigacji samochodowych, firma Garmin, zaprezentowała nowe modele samochodowych odbiorników GPS z dostępem do usług internetowych.

Na tle innych firm, skromnie wypadali producenci telefonów komórkowych, których stoiska nie epatowały nowościami. Odwiedzający targi mogli pobawić się telefonami HTC Hero i HTC Diamond lub zobaczyć jak współpracuje z laptopem smartfon Omnia II produkowany przez Samsunga. Warto również zauważyć, że zagraniczni producenci telefonów co raz bardziej stawiają na zaspokojenie potrzeb nietypowych odbiorców, jakimi są osoby starsze. Mogliśmy więc obejrzeć stoiska kilku mało znanych w naszym kraju producentów, którzy prezentowali urządzenia proste w obsłudze, z dużymi przyciskami i sporym wyświetlaczem.

Ciekawe rozwiązania przyszłości

Niemałym zainteresowaniem cieszyły się innowacyjne rozwiązania, które nie są jeszcze powszechne, ale z pewności niedługo zobaczymy je na naszych ulicach i w sklepach. Na tym polu ciekawie prezentował się interaktywny przystanek z wyświetlaczem LCD pokazany przez Samsunga. Być może już niedługo będziemy mogli sprawdzić rozkład autobusów na dotykowym ekranie wbudowanym w przystanek lub na nowoczesnym słupie ogłoszeniowym. Innym ciekawym rozwiązaniem jest mały komputer osobisty pokazany przez Sharpa. Urządzenie reklamowane jest przez producenta jako „już nie PDA, jeszcze nie netbook”. Mały komputer ma niewielkie rozmiary i pozwala na pracę z aplikacjami biurowymi, przeglądanie Internetu i inne mało wymagające dla urządzenia zadania. Sharp pochwalił się również swoimi rozwiązaniami w zakresie telefonów komórkowych z wbudowaną baterią słoneczną. Niestety oba urządzenia japońskiego koncernu nie będą dostępne w Europie. Na targach IFA swoją premierę miał zapowiadany wcześniej przez LG 15-calowy telewizor AMOLED.
Koreański produkt oglądany był przez odwiedzających przede wszystkim z boku, gdyż jest tak cienki, że ludzie nie mogli uwierzyć, iż jest to możliwe.

Źródło zdjęć: © Bardzo cienki telewizor LG AMOLED (fot. WP - Grzegorz Barnik)
Źródło zdjęć: © Bardzo cienki telewizor LG AMOLED (fot. WP - Grzegorz Barnik)

Podsumowanie

Podsumowując tegoroczne targi IFA nie można nie zauważyć, że kryzys odcisnął swoje piętno na producentach elektroniki, którzy brak spektakularnych premier starali się maskować futurystycznym i nierzadko przytłaczającym wyglądem swoich stoisk, na których nie brakowało atrakcji dla odwiedzających, pojazdów jak z filmów science-fiction, które jednak wyposażane były w nowoczesne, acz obecne już od jakiegoś czasu na rynku rozwiązania poszczególnych producentów. Miejmy więc nadzieję, że zapaść w światowej gospodarce szybko się skończy i w przyszłym roku zostaniemy mile zaskoczeni całą rzeszą przyszłościowych rozwiązań, o których świat dotąd nie słyszał.

WP - Grzegorz Barnik

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.