Idealny moment na cyfryzację jest właśnie teraz

Idealny moment na cyfryzację jest właśnie teraz02.09.2020 11:13
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany

Wywiad z Krzysztofem Ducalem, Director of Sales, Dell Technologies

W jakiej sytuacji znajdują się obecnie organizacje?

W bardzo różnych - pandemia nie uderzyła jednakowo we wszystkie przedsiębiorstwa. Niezależnie od branży widać było, że cyfrowi liderzy znacznie lepiej radzili sobie z początkowym szokiem w porównaniu do late adapters, którzy utrzymują tradycyjne modele biznesowe. Ciekawie pokazały to badania przeprowadzone przez McKinsey'a i Harvard School of Business. Sprawdzono 25 przedsiębiorstw z różnych sektorów, które przeszły lub przechodzą obecnie cyfrową transformację, pod kątem zadowolenia klienta, zaangażowania pracowników i wyników operacyjnych. Stwierdzono, że w pierwszym okresie pandemii zespoły, które działały już w modelu cyfrowym wciąż pracowały sprawnie i bez zmian, ponieważ miały przygotowane już wcześniej odpowiednie podstawy i procesy, podczas gdy te niescyfryzowane miały duży problem z szybką adaptacją do nowych warunków.

Kiedy możemy spodziewać się powrotu do sytuacji sprzed pandemii?

Powrót nie nastąpi nigdy, bo w pewnych obszarach zachowań zaszły już fundamentalne zmiany. Dotyczy to pracy zdalnej, handlu, edukacji czy wykorzystania technologii teleinformatycznych. Skutki pandemii z pewnością będą dla biznesu długotrwałe. Przewiduje się, że w przypadku scenariusza, w którym wirus będzie mutował, powrót do sytuacji sprzed pandemii może zająć nawet 5 lat i więcej w sektorach takich jak rozrywka, edukacja, usługi hotelowe i gastronomiczne, transport i magazynowanie czy produkcja.

W takim razie jakie kroki powinny podjąć przedsiębiorstwa, by zadbać o ciągłość biznesową w ciągu najbliższych lat?

Przedsiębiorstwa stoją obecnie przed ogromnym wyzwaniem. W sytuacji kryzysu przyzwyczajeni jesteśmy raczej do ograniczania inwestycji i działania na spokojne „przeczekanie”. Dziś strategia ta może być prostą ścieżką do zablokowania rozwoju przedsiębiorstwa na długie lata. Wygrają odważni, którzy właśnie teraz postawią na cyfryzację, która ostatnich miesiącach “uratowała” wiele miejsc pracy i pomogła minimalizować negatywne skutki izolacji, przyspieszając proces transformacji technologicznej o jakieś dwa lata w kilka miesięcy. Niektóre sektory dostały jeszcze mocniejszego “kopa”: w Stanach udział e-commerce w ogólnej sprzedaży zwiększył się z 16% do aż 27% w 8 tygodni. Podobny zakres wzrostu zajął amerykańskiej gospodarce wcześniej aż 10 lat! Takim przykładem przyspieszonej cyfrowej rewolucji są też np. call centers. Przez długi czas uważano, że jest to taka część biznesu, która bezwzględnie musi znajdować się w jednym miejscu, w siedzibie firmy. Tymczasem pandemia i konieczność zamknięcia biur sprawiły, że w wielu organizacjach trzeba było w kilka dni przenieść załogę do pracy zdalnej i odtworzyć środowiska pracy, co stanowiło ogromne wyzwanie pod kątem logistycznym, zakupu odpowiedniego sprzętu i oprogramowania. Ale okazało się, że to jest możliwe, by tysiące pracowników call center z wielu krajów mogło pracować zdalnie i cyfryzacja umożliwiła budowę obsługi klienta również w takim modelu.

A jak wygląda zaawansowanie jeżeli chodzi o cyfryzację w Polsce w czasie pandemii?

Krótko mówiąc – źle. Niestety nasz kraj wciąż utrzymuje się nisko w rankingach: w tegorocznym indeksie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) wśród wszystkich krajów Unii Polska jest na bardzo niskim, 23 miejscu. Czasy pandemii nie przyniosły póki co rewolucji: badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego, przeprowadzone w kwietniu tego roku wśród 400 przedsiębiorstw wskazały, że pandemia COVID-19 nie przyczyniła się niestety do znaczącego wzrostu wykorzystania nowych technologii. Największe wzrosty odnotowano w przypadku systemów do zarządzania pracą zdalną i monitorowania zadań (5 p.p.) oraz nowoczesnych form komunikowania się z klientami (3 p.p.), które nie są fundamentalnymi obszarami dla rozwoju biznesu organizacji. Dla naszego kraju kluczowe mogą okazać się zachowania szeroko rozumianego sektora publicznego, który dysponuje odpowiednimi zasobami finansowymi do przeprowadzenia takich śmiałych zmian.

Co jest zatem kluczowe w procesie rozwoju opartego o cyfrową transformację?

W ostatnim badaniu przeprowadzonym przez firmę Atman ponad 33% przedsiębiorstw przyznało, że to cloud computing pomógł im szybko przystosować się do funkcjonowania w warunkach lockdownu. Chmura obliczeniowa jest ważnym elementem zwinności w cyfrowej transformacji, ale tak naprawdę chodzi tutaj o szerszy kontekst - o rozwój napędzany przez dane, który nie polega tylko na ich gromadzeniu, ale efektywnym i szybkim przetwarzaniu i analizowaniu, by podejmować trafne i aktualne decyzje biznesowe. Firmy muszą rozumieć czym dysponują i skąd mogą pozyskać ważne dla siebie informacje. Należy zadbać też o odpowiednie zabezpieczenie cennych informacji przed atakami takimi jak np. ransomware, które niestety z roku na rok są coraz większym problemem dla działów IT i potrzeby w tym zakresie znacząco rosną.

Jaka przyszłość czeka zatem organizacje?

Po etapie szoku przyszedł czas na adaptację do nowej normalności, która wymusi trwałe zmiany w działaniach organizacji, zmianę modelów biznesowych lub też poszukiwanie nowych. Pandemia to jeden z przykładów nieprzewidzianej sytuacji, które organizacje muszą uwzględniać w swoich planach B. W ubiegłym roku, podczas premiery raportu Dell Future Thinkers, wraz ze 150 CEO największych organizacji rozmawialiśmy o przyszłości biznesu, w tym także o zdarzeniach, które mogą wpływać na business continuity, takich jak np. intensywne, kilkudniowe opady gradu. Miałyby one katastrofalny wpływ nie tylko na łańcuchy dostaw, ale też na przemieszczanie się ludzi. Żyjemy w czasach klimatycznego kryzysu, więc negatywne skutki powodzi czy susz będziemy odczuwać coraz intensywniej. Technologia może nam pomóc poradzić sobie z nimi, zminimalizować negatywny wpływ zjawiska na nasze życie, a po trzecie utrzymać same firmy, miejsca pracy i budowaną latami organizację.

Pandemia pokazała, że sukces osiągną tylko te organizacje, które potrafią szybko modyfikować swój model biznesowy we wszystkich obszarach: od logistyki, produkcji, przez obsługę klienta, do sposobu zatrudniania pracowników. Niezbędne będą inwestycję i rozwój w obszarze IT - dotyczy to nie tylko organizacji, ale również nas jako indywidualnych pracowników.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.