IAI-Shop: jest dobrze w polskim e-commerce

IAI-Shop: jest dobrze w polskim e-commerce11.09.2009 10:30
Źródło zdjęć: © internetstandard.pl

Kryzys finansowy jest łagodny dla polskiej branży e-commerce. Sklepy internetowe odnotowały obroty o 32% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - wynika z raportu "E-COMMERCE. Pierwsze półrocze 2008/2009" opracowanego przez IAI-Shop.com.

Firma IAI S.A na podstawie realnych danych, pochodzących z baz danych sklepów internetowych korzystających z IAI-Shop.com opracowała raport podsumowujący pierwsze półrocze 2009 roku w e-commerce - http://www.iai-system.com/pr-press-release.phtml?id=1235323277. Do badania wytypowano te sklepy, które prowadziły aktywną, nieprzerwaną sprzedaż od stycznia 200. do czerwca 2009.
Okazuje się, że dla 70. badanych firm sprzedających w internecie za pośrednictwem platformy IAI-Shop, pierwsze półrocze 2009 roku było lepsze niż analogiczny okres w 2008. Jednak tylko 27% badanych firm odnotowało lepsze wyniki w drugim kwartale 2009 roku niż w pierwszym. Z raportu wynika, że w pierwszym półroczu przychody badanych sklepów internetowych były o 32,11% wyższe niż w 12 miesięcy wcześniej. Wyraźnie widać jednak różnicę pomiędzy kwartałami - pierwszy kwartał w 2009 był o 57,63% lepszy niż 2008, a drugi kwartał 2009 o 11,96%.

Źródło zdjęć: © (fot. internetstandard.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. internetstandard.pl)

Dane uzykane przez IAI mówią o 54% wzroście mediany przychodów w pierwszym półroczu 2009 roku względem 1 półrocza 2008 roku. Wg mediany - połowa sklepów internetowych w pierwszym półroczu 2009 roku wygenerowała przychody na poziomie 163543,61 złotych wobec 106228,25 złotych w 2008 roku. Jeśli chodzi o średnią przychodów - to wzrosła ona o 32%. _ To znaczy, że zmieniła się struktura rynku i więcej jest firm osiągających lepsze wyniki _ - wyjaśniają autorzy raportu. $Mimo to, tak duża różnica pomiędzy średnią i medianą pokazuje, że rozkład przychodów sklepów internetowych jest bardzo asymetryczny. Jest bardzo dużo małych sklepów z małymi przychodami i kilka olbrzymich z bardzo wysokimi przychodami. Kierunek zmian
wyraźnie wskazuje na konsolidację rynku$.

Z raportu wynika także, że wzrosła średnia wartość zamówienia, co tłumaczone jest inflacją i ogólnym podniesieniem poziomu cen, polityką marketingową sklepów oraz wzrostem zaufania klientów. W pierwszym kwartale 200. r. średnia wartość zamówienia wyniosła 228,76 zł ( rok wcześniej 181,37z ł ), a w kwartale drugim - 223,02 zł (rok wcześniej 208,66 zł) - w sumie odnotowano 15,5% wzrost. Niewiele zmieniły się ilości zamawianych towarów, co oznacza że klienci zaczęli kupować droższe produkty. Okazuje się także, że sklepy powiększyły swój asortyment o 64% w porównaniu do roku ubiegłego. Te czynniki wpłynęły na wzrost średniego czasu realizacji zamówienia, który w 1 kwartale 2009 wyniósł 7, a w drugim 6 dni (mediana pokazuje, że połowa zamówień realizowana jest w czasie krótszym niż cztery dni).
Autorzy raportu zwracają uwagę na nierentowność sprzedaży na aukcjach. Wg uzyskanych danych średnia wartość zamówienia z aukcji jest kilkukrotnie niższa niż zamówienia składanego w sklepie. _ Ujmując to krótko, ale dosadnie na aukcjach dobrze sprzedaje się drobnica. Koszt obsługi zamówienia i wysyłki towaru jest taki sam przy drobnych towarach jak i większych zamówieniach. Takie zamówienia są po prostu mniej rentowne. Jeżeli do tego bilansu dołożymy wysokie prowizje, jakie sklep musi odprowadzać za zrealizowane aukcje, będziemy mieli pełny obraz dlaczego sklepy wycofują się z aukcji internetowych _ - piszą analitycy IAI.

Źródło zdjęć: © (fot. internetstandard.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. internetstandard.pl)

_ Należy stwierdzić, że prognozy z początku kryzysu mówiące o dobrych perspektywach dla e-handlu się sprawdziły. Oczywiście widać spowolnienie, jednak nie można mówić o kryzysie lub recesji _ - podsumowują wyniki raportu analitycy IAI. _ Sam fakt gorszego roku może być dla polskiego e-commerce bardzo oczyszczający. Na pewno silniejsze z niego wyjdą sklepy, które inwestowały w ofertę, swoje strony internetowe oraz relacje z klientami. Koncentracja rynku po kryzysie będzie dobra dla wszystkich zainteresowanych tą branżą: sprzedawców i handlujących _. Wg autorów badania polski e-handel stoi teraz przed problemem zdobycia większej liczby lojalnych klientów, a także zwiększenia wydajności i tempa realizowania zamówień.

Źródło: IAI S.A.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.