Hybrydy na start!

Hybrydy na start!19.11.2014 09:58
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Artykuł sponsorowany

Cena zakupu i koszty użytkowania samochodu to jedne z najważniejszych kryteriów - potwierdzone badaniami opinii publicznej przeprowadzonymi przez ARC Rynek i Opinia - polskich przedsiębiorców przy wyborze auta osobowego do firmy. W początkowych latach istnienia gospodarki wolnorynkowej w Polsce zrodziło się przekonanie, iż do zaradnego człowieka biznesu najlepiej pasuje auto wyposażone w silnik Diesla - tanie w zakupie (bo zwykle sprowadzone z Zachodu), trwałe i proste w naprawie (którą można było zlecić zaprzyjaźnionemu mechanikowi nieposiadającemu wyspecjalizowanych narzędzi) i przede wszystkim ekonomiczne, bo zużywające mniej paliwa (na dodatek tańszego w zakupie) niż auta z silnikami zasilanymi benzyną.

Tylko krowa nie zmienia poglądów

Jeszcze niedawno wybór był prosty, ale czasy (i samochody) się zmieniły, a do gry dołączyli nowi zawodnicy –. auta wyposażone w napęd hybrydowy, które wyrobiły sobie opinię pojazdów bardzo ekonomicznych, nowoczesnych i niezawodnych. Mimo to większość przedsiębiorców kurczowo trwa przy swoim zdaniu, kierując się pozytywnymi doświadczeniami z lat ubiegłych. Produkowanym współcześnie autom z silnikami Diesla nie można oczywiście odmówić wielu zalet, ale warto zarazem pamiętać, że ich wcześniejsze walory dziś czasem są już nieaktualne lub budzą poważne wątpliwości.

Ekonomia to rzecz względna

Kluczowa pozycja w biznesplanie każdej firmy, czyli koszty utrzymania środków trwałych, a w tym przypadku auta firmowego, obejmuje nie tylko paliwo, ale również wydatki eksploatacyjne. Pod tym względem współczesne diesle wyposażone zgodnie z unijnymi przepisami w filtry cząstek stałych stały się znacznie mniej ekonomiczne od swych poprzedników. Filtry DPF (suchy) lub FAP (mokry), których zadaniem –. najprościej ujmując – jest wyłapywanie trującej sadzy (w której Światowa Organizacja Zdrowia odkryła substancje jednoznacznie rakotwórcze) emitowanej przez silniki wysokoprężne, wymagają dość kosztownej uwagi, a gdy właścicielowi auta jej zabraknie, mogą prowadzić nawet do uszkodzenia silnika.

Kłopotliwe filtry

Filtry z czasem bowiem zapychają się i wymagają oczyszczenia. Silniki z filtrami FAP korzystają z płynu, który obniża temperaturę spalania cząstek sadzy, ale wymaga również regularnego uzupełniania, co podraża koszty eksploatacji. W silnikach z filtrami DPF komputer samodzielnie uruchamia proces wypalania sadzy poprzez wtryskiwanie zwiększonej dawki paliwa. W tym czasie pojazd powinien przez kilkanaście-kilkadziesiąt minut utrzymywać stałą prędkość, co możliwe jest jedynie na drogach szybkiego ruchu. Gorzej, gdy auto stoi w korku, nieustannie przyspiesza i hamuje na zatłoczonej drodze krajowej, lub gdy jego właściciel zmuszony jest zaparkować, bo spieszy się na pilne spotkanie. W Polsce, gdzie wciąż brakuje autostrad, ten drugi scenariusz jest dużo bardziej prawdopodobny.

Gwałtowne przerwanie procesu spalania może w konsekwencji prowadzić do uszkodzenia filtra, rozrzedzenia oleju silnikowego i konieczności jego częstszej wymiany, wpływa na zużycie jednostki napędowej i podniesione wskaźniki zużycia paliwa. To jeszcze nie wszystko –. filtry należy poddawać okresowej regeneracji, a po pewnym czasie obowiązkowo wymienić. Wszystko to oznacza dodatkowe koszty (czasem bardzo wysokie), o których z reguły sprzedawcy samochodów milczą.

Zakupowe mity

Ekonomiczność diesli jest dziś już tylko mitem, podobnie jak ich wyraźnie niższa cena zakupu –. w porównaniu do „wyrafinowanych” aut z napędem hybrydowym. Różnice te coraz bardziej się zacierają, czego dowodem jest na przykład oferta Toyoty – model Auris 2.0 TDI (124 KM) jest tańszy tylko o 3400 zł od modelu Auris Hybrid (135 KM) wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów. Gdyby diesel również oferowany był z automatem, stałby się droższy od swego hybrydowego odpowiednika o 1600 zł!

Hybrydowa ofensywa

Skoro wszystkie czynniki ekonomiczne wskazują, że hybrydy są tańsze w zakupie i eksploatacji od współczesnych „ropniaków”, dlaczego polscy przedsiębiorcy wzdragają się przed ich kupnem? Bo... wciąż się ich boją, mimo iż nie powinni mieć ku temu powodów. Jak pokazują badania ARC, głównymi argumentami przedsiębiorców, oprócz ceny, są brak zaufania do tej technologii i niewielka wiedza o niej. Jednak biorąc pod uwagę politykę Komisji Europejskiej, prawdopodobnie wszyscy będziemy musieli się do hybryd przyzwyczaić, gdyż niedługo prawdopodobnie tylko one spośród samochodów spalinowych będą spełniać coraz restrykcyjniejsze limity emisji CO2 oraz szkodliwych dla zdrowia substancji.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.