Gry: umieranie mniej stresujące niż zabijanie

Gry: umieranie mniej stresujące niż zabijanie26.02.2008 11:00
Źródło zdjęć: © Wow

W wydawanym przez Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologiczne periodyku Emotion opublikowano wyniki ciekawych badań na temat gier komputerowych, przeprowadzonych przez fińskich naukowców - donosi serwis ArsTechnica.com. Ich celem było m.in. sprawdzenie, jak gracze reagują na fakt zabicia kogoś w grze komputerowej oraz jak na gracza wpływa to, że właśnie został zabity - okazuje się, że bycie "zabójcą" jest bardziej stresujące niż bycie "ofiarą".

Badania przeprowadzono na grupie 3. studentów, których zadaniem było granie w dwie gry komputerowe - "strzelankę" James Bond 007: NightFire oraz pozbawioną przemocy grę zręcznościową "Super Monkey Ball 2". W czasie rozgrywki dokładnie monitorowano ich reakcje psychiczne ( poziom stresu itp. ) na przebieg gry oraz mimikę, dodatkowo uczestnicy testów musieli wypełnić Kwestionariusz Osobowości Eysencka ( EPQ, Eysenck Personality Questionnaire - jego zadaniem jest zdefiniowanie cech osobowościowych badanego ).

Źródło zdjęć: © (fot. JupiterImages/EAST NEWS)
Źródło zdjęć: © (fot. JupiterImages/EAST NEWS)

Podczas grania w grę z dużą dawką przemocy ( James Bond ) wszyscy gracze wyraźnie reagowali zarówno na fakt zabicia przez nich innej postaci w grze, jak i na to, że ich postać została zabita. Najciekawsze jednak okazały się dane uzyskane przez sensory monitorujące mimikę - okazało się, że ( wbrew oczekiwaniom badaczy ) większość graczy pozytywnie reagowała na fakt zabicia ich postaci, zaś negatywnie - na to, że zabili kogoś innego. To zupełnie odwrotny wynik niż w przypadku Super Monkey Ball 2 - w tej grze u większości graczy każdy sukces w grze powodował pozytywną reakcję.

Zdaniem autorów eksperymentu, jedną z przyczyn takiej sytuacji może być fakt, że w grze komputerowej, w której celem jest zabijanie innych graczy, uśmiercenie kogoś nie powoduje u grającego zniwelowania stresu, ponieważ po wyeliminowaniu przeciwnika, musi on natychmiast skupić się na namierzeniu i zabiciu kolejnego gracza. Inaczej jest, gdy gracz zostanie zabity - to zwalnia go na chwilę z czujności i odpowiedzialności, co pozwala na odprężenie i wywołuje pozytywną reakcję.

Podczas badań okazało się też, że osoby, które na podstawie testu EPQ uznano za impulsywne i agresywne, wykazywały niższy poziom stresu podczas zabijania przeciwników w grze.

Badania przeprowadzone zostały przez naukowców z Akademii Ekonomicznej w Helsinkach.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.