Google wprowadza dwuetapowe uwierzytelnianie

Google wprowadza dwuetapowe uwierzytelnianie11.02.2011 15:26
Źródło zdjęć: © Google

Hasła to jeden z najbardziej newralgicznych punktów usług sieciowych. Wdrażając opcjonalne logowanie dwuetapowe, Google zamierza poprawić poziom bezpieczeństwa własnej platformy. W ciągu najbliższych dni koncern zamierza wyposażyć w nowy mechanizm uwierzytelniania wszystkich użytkowników serwisu Google.

Hasła to jeden z najbardziej newralgicznych punktów usług sieciowych. Wdrażając opcjonalne logowanie dwuetapowe, Google zamierza poprawić poziom bezpieczeństwa własnej platformy. W ciągu najbliższych dni koncern zamierza wyposażyć w nowy mechanizm uwierzytelniania wszystkich użytkowników serwisu Google.

We wpisie w firmowym blogu technicy Google'a zapowiadają nową, opcjonalną metodę logowania, która oprócz hasła wymaga jeszcze podania kodu weryfikacyjnego. Ten ostatni jest generowany przez specjalną aplikację na smartfonie albo przesyłany przez Google'a w wiadomości SMS pod wskazany numer. Tym samym do zalogowania się konieczne jest spełnienie dwóch niezależnych czynników: trzeba nie tylko znać hasło, ale jeszcze mieć dostęp do uprzednio zdefiniowanego telefonu komórkowego.

Źródło zdjęć: © Dodatkowy kod weryfikacyjny jest generowany przez specjalną aplikację na smartfonie lub Google przesyła go SMS-em (fot. Google)
Źródło zdjęć: © Dodatkowy kod weryfikacyjny jest generowany przez specjalną aplikację na smartfonie lub Google przesyła go SMS-em (fot. Google)

Od dawna wiadomo, że same hasła nie zapewniają wystarczającego poziomu bezpieczeństwa. Hasła odporne na złamanie są trudne do zapamiętania –. przynajmniej te o odpowiedniej długości. Nawet długie hasło złożone z niekoniecznie alfanumerycznych znaków nas nie ochroni, gdy w komputerze zagnieździł się trojan, który po prostu odczyta je podczas wprowadzania z klawiatury. Z tego względu konieczna jest dodatkowa, działająca niezależnie metoda weryfikacji.

Już przed czterema laty eBay wraz z podległą sobie spółką PayPal podjął próbę wprowadzenia bezpiecznego uwierzytelniania za pomocą haseł jednorazowych. Przedsięwzięcie to jednak zakończyło się fiaskiem głównie dlatego, że należało zakupić token i cały czas nosić go przy sobie. Wraz z upowszechnianiem się smartfonów generatory kodów przybierają postać aplikacji.

Jednorazowy nakład pracy potrzebny na skonfigurowanie dwuetapowego logowania się Google szacuje na około 15 minut. Z opublikowanych dotychczas zrzutów ekranu można się dowiedzieć, że Google chce pójść na kompromis, pozwalając na uwierzytelnienie komputera w taki sposób, aby kod weryfikacyjny trzeba było wprowadzać jedynie co 30 dni. Nawet jeśli w trakcie realizacji projektu Google będzie musiał dokonać optymalizacji, to podjętymi działaniami daje wyraźny sygnał, że tym razem faktycznie zależy mu na rozwiązaniu problemu z hasłami.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.