Google News konkuruje z gazetami

Google News konkuruje z gazetami03.09.2007 14:00

Od tego weekendu w serwisie Google News można znaleźć pełne artykuły prasowe pochodzące m.in. od agencji informacyjnych AP i AFP. Tym samym serwis staje się konkurencją dla witryn gazet i innych wydawnictw.

Google News to serwis informacyjny, zawierający fragmenty artykułów i odnośniki do pełnych tekstów znajdujących się poza nim - na stronach gazet, czasopism czy lokalnych stacji telewizyjnych. Jest lubiany przez wydawców, ponieważ generuje na ich stronach znaczący ruch, dzięki czemu rosną przychody reklamowe.

Jednak News nie jest już tak atrakcyjny dla agencji informacyjnych, które czerpią przychody z tytułu licencjonowania treści. Agence France Press ( AFP ), jedna z największych agencji informacyjnych na świecie, wytoczyła proces Google, w którym oskarżyła giganta o naruszenie praw autorskich w serwisie News. Podobny pozew zamierzała złożyć również agencja Associated Press ( AP ).

Agencjom nie podobało się, że Google zamieszcza fragmenty artykułów i miniaturki zdjęć, do których prawa mu się nie należą. Google broniło się twierdząc, że może zamieszczać takie treści w ramach tzw. dozwolonego użytku. Skończyło się na tym, że Google podpisało umowę o licencjonowanie treści z AP i AFP.

Najnowsza decyzja, jest pierwszym konkretnym efektem tych działań, chociaż umowa licencyjna z AFP ma już ponad rok, a ta z AP została podpisana w kwietniu.

Użytkownicy serwisu Google News mogą od piątku znaleźć w serwisie całe artykuły z agencji AP, AFP, UK Press Association i Canadian Press, hostowane na serwerach Google.

Zanim artykuły agencji znalazły się w serwisie Google News, można je było znaleźć przede wszystkim na stronach gazet i innych wydawnictw, które je licencjonowały.

Wraz z umieszczeniem w Google News całych artykułów z agencji, Google uruchomiło nową funkcjonalność, nazwaną "duplicate detection" ( wykrywanie duplikatów ). Jeśli na stronach wydawców jest zamieszczony dokładnie ten sam artykuł agencyjny co w Google, serwis News pokaże tylko treść pochodząca ze swojego serwisu.

Ta sama funkcja, działa nie tylko w przypadku artykułów z agencji. Jeśli np. New York Times dokona syndykacji treści, i ten sam tekst gazety znajdzie się na kilkunastu witrynach, Google odfiltruje wyniki i pokaże tylko odnośnik do oryginału zamieszczonego w serwisie NewYorkTimes.com.

_ -Usunięcie duplikujących się artykułów daje więcej przestrzeni w serwisie, co przekłada się na dużo lepsze doświadczenie użytkownika - _ mówi Josh Cohen, menedżer produktu Google News.

Ten ruch ze strony giganta zupełnie zmienia sytuację wydawców gazet. Oznacza to, że w swoich serwisach muszą więcej własnych treści redakcyjnych, gdyż Google News nie będzie zamieszczało odnośników do treści agencyjnych.

Jak zauważa wielu amerykańskich komentatorów, decyzja by w serwisie Google News znajdowały się pełne artykuły agencji, oznacza początek otwartej konkurencji Google z wydawcami. "Google stał się największa, przeszukiwalną gazetą" - pisze o Google autor bloga WinExtra.

Serwis Google News działa od pięciu lat, w tym do dwóch bez etykietki "beta". Dostępny jest w kilkunastu wersjach językowych, jak na razie nie ma wśród nich edycji polskiej.

Patrz także: Google: Serwis News działa uczciwie - http://www.internetstandard.pl/news/111653/100.html

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.