Google już "zna wyniki" II tury wyborów prezydenckich

Google już "zna wyniki" II tury wyborów prezydenckich21.05.2015 11:25
Źródło zdjęć: © PAP | Maciej Kulczyński/ Tomasz Gzell

Najprawdopodobniej już wiemy, kto przez najbliższe pięć lat będzie piastował najważniejszy urząd w kraju. W czwartek odbędzie się druga i ostatnia debata między kandydatami na prezydenta RP. Prawdopodobnie pomoże ona niezdecydowanym Polakom dokonać wyboru, jednak Google wyprzedza Państwową Komisję Wyborczą i już "zna wyniki".

Serwis Google Trends prezentuje informacje o zapytaniach wpisywanych do najpopularniejszej wyszukiwarki. Bierze pod uwagę między innymi ilości zapytań, lokalizację komputerów czy urządzeń mobilnych, zależności od czasu i głównych regionów związane z wpisywanymi wyrażeniami. Usługa pozwala przede wszystkim na porównanie częstości różnych zapytań na wykresie. Ranking można sortować także według języka i państwa, z którego zapytania pochodzą.

Warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do sondaży wyborczych to właśnie Google Trends nie mylił się przed pierwszą turą wyborów. W sobotę 9 maja internauci niemal dwukrotnie intensywniej wypytywali wyszukiwarkę o kandydata Prawa i Sprawiedliwości. Następnego dnia różnica się zwiększyła, zainteresowanie Andrzejem Dudą było już ponad trzykrotnie większe niż kandydatem Platformy Obywatelskiej.

Sprawdziliśmy więc, co Google Trends ma do "powiedzenia" na temat trwających wyborów prezydenckich.

Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)
Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)

10 maja, a więc w dniu I tury zainteresowanie internautów na całym świecie było największe. Andrzej Duda ponad trzykrotnie bardziej interesował Polaków, niż starający się o reelekcję prezydent.

Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)
Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)

Następnego dnia różnica między kandydatami zmalała, jednak wyraźnie wciąż prowadził kandydat na prezydenta z ramienia PiS.

Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)
Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)

17 maja to kolejny dzień, kiedy aktywność internautów w związku z wyborami była największa –. w dniu debaty liczba wyszukiwani dotycząca Bronisława Komorowskiego gwałtownie wzrosła.

Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)
Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)

18 maja ponownie różnica między kandydatami nieco zmalała. W ujęciu ogólnoświatowym internauci jednak są najbardziej zainteresowani sylwetką Andrzeja Dudy, co może wyraźnie sugerować jego zwycięstwo w II turze wyborów.

Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)
Źródło zdjęć: © (fot. Google Trends)

Wykresy kształtują się nieco inaczej, jeśli ograniczymy liczbę wyszukiwani do samej Polski. Między 13 a 16 maja to Bronisław Komorowski prowadził w Google Trends.

Patrząc na zestawienie poszczególnych województw, Andrzej Duda najczęściej figurował w wyszukiwarkach mieszkańców małopolskiego, a najrzadziej –. w Dolnośląskiem i Śląskiem. Obecnym prezydentem najbardziej interesowali się internauci z województwa lubelskiego, zaś na Warmi i Mazurach – najmniej.

Oprócz samych nazwisk kandydatów, najczęściej pojawiające się w wyszukiwarce Google frazy to odpowiednio:

_ - komorowski duda / duda komorowski - debata - debata duda - debata duda Komorowski / Komorowski duda debata - kinga duda - duda 2015 - duda program _

Wśród najczęstszych wyszukiwani nazwisko Andrzeja Dudy pada pięć razy (sześć, jeśli brać pod uwagę jego córkę, Kingę) a Bronisława Komorowskiego - dwa. Czy te dane wystarczą, aby być pewnym zwycięstwa kandydata Prawa i Sprawiedliwości? W niedzielę, 24 maja, wyborcy ostatecznie zdecydują, kto na przez następnych pięciu lat przeniesie się do Pałacu Prezydenckiego. Lokale wyborcze w całej Polsce otwarte będą od godziny 7:00 do 21:00. Aby oddany głos był ważny, należy postawić znak "X" przy nazwisku jednego kandydata.

_ Sebastian Kupski / Wirtualna Polska / Google Trends _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.