Google już samo wie, że nie jesteś robotem

Google już samo wie, że nie jesteś robotem13.03.2017 16:03
Źródło zdjęć: © Fotolia | Mopic

Z internetu (prawie) zniknie jedna z najbardziej irytujących funkcji. Wreszcie nie będziemy musieli udowadniać, że jesteśmy ludźmi, a nie botami.

Cóż, Google nie miało wyjścia, skoro oszukał ich robot i udowodnił, że system nie jest idealny. Maszyna podała się za człowieka, zaznaczając, że nie jest robotem:

Żarty na bok. Z CAPTCHA zetknął się niemal każdy użytkownik internetu. Mówiąc w skrócie, chodziło o to, by potwierdzić, że nie jest się botem. By to zrobić, należało wykonać prosty test - dawniej przepisywaliśmy przedstawiony nam ciąg znaków lub wybieraliśmy odpowiedni obrazek. Od jakiegoś czasu wystarczyło zaznaczyć, że nie jest się robotem. Mniej więcej tak, jak ten robot z filmiku powyżej...

Wyeliminowanie botów w ten sposób z jednej strony było koniecznością (tym bardziej że to one odpowiadają za większość ruchu w internecie…), z drugiej - irytowało wielu użytkowników. W końcu musieliśmy odgadywać często niezbyt widoczne znaki, a nawet jeśli były to proste obrazki, to dodatkowe klikanie i tak było utrudnieniem. Teraz to się zmieni.

Google stworzyło rozwiązanie, które samo sprawdza, czy na stronę wchodzi prawdziwy człowiek, czy może mamy do czynienia z botem. Nowa reCAPTCHA jest więc całkowicie niewidzialna i działa w tle, po cichu analizując ruchy myszką czy IP internauty. Jest jednak pewien haczyk.

System, analizując zachowanie użytkownika w sieci, może jednak mieć wątpliwości. I wtedy sięgnie po stare metody - czyli konieczne będzie wpisywanie lub zaznaczanie. Nie da się jednak ukryć, że takie ramki rzadziej będą się przed nami pojawiać.

Tym samym skończyła się nasza “praca” dla Google'a. Bo CAPTCHA przy okazji pełniła jeszcze jedną funkcję:

"Popularność CAPTCHA sprawiła, że Google postanowił wykorzystać tę metodę przy digitalizacji drukowanych tekstów. Fragmenty, z którymi nie radzi sobie oprogramowanie OCR, są prezentowane użytkownikom w postaci kodów reCAPTCHA. Internauci, odczytując niewyraźny tekst, przyczyniają się zarazem do przenoszenia do sieci treści wielu książek. Niedawno Google wpadł na pomysł wykorzystania reCAPTCHA do jeszcze innego celu. Obok fragmentów książek na obrazkach można od kilku dni zobaczyć coś, co wygląda jak fragmenty zdjęć z tabliczkami adresowymi. Pierwsze wrażenie jest trafne – są to wycinki zdjęć z działającej również w Polsce usługi Street View, a Google postanowił zaprząc użytkowników do odczytywania np. numerów domów" - pisał Łukasz Michalik z Gadżetomanii.

Coś za coś - nie będziemy musieli klikać, za to mamy kolejny dowód na to, ile wie o nas Google.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.