Google będzie przewidywać przyszłość?

Google będzie przewidywać przyszłość?19.07.2010 12:23

Najpopularniejsza przeglądarka internetowa firmy Google cały czas dąży ku natychmiastowemu prezentowaniu wyników wyszukiwania. Teraz dysponuje technologią, która pozwala pójść o krok dalej. Google chce informować użytkowników o tym co chcą wiedzieć, zanim sami stwierdzą czego szukają.

Najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa firmy Google cały czas dąży ku natychmiastowemu prezentowaniu wyników wyszukiwania. Teraz dysponuje technologią, która pozwala pójść o krok dalej. Google chce informować użytkowników o tym co chcą wiedzieć, zanim sami stwierdzą czego szukają.

Jeden z inżynierów tworzących algorytmy wyszukiwania, Amit Singhal, chciałby stworzyć aplikację, która ma przewidywać aktualne potrzeby użytkownika. To "szukanie-bez-szukania" ma wspierać się znaczną ilością jego prywatnych informacji, a także danych osób i firm w jego otoczeniu. Potrzebna jest więc znajomość dat urodzin, rocznic, ulubionych produktów spożywczych czy elektronicznych.

Źródło zdjęć: © (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © (fot. IDG)

Wyszukiwarka zna ciebie i wie czego potrzebujesz

Według Singhala algorytm SWS (ang. searching without seraching –. szukanie bez szukania) ma wiele zalet. Jako przykład podaje sytuację, gdy zbliża się jego rocznica ślubu i dzięki swej aplikacji zostanie o tym poinformowany. SWS przeszuka preferencje jego żony i zaproponuje najbardziej odpowiedni prezent. Sprawdzi też jego dostępność w pobliskich sklepach i kiedy można spodziewać się najbliższej dostawy, w przypadku braku towaru. Biorąc to pod uwagę, algorytm ma zawiadomić Singhala odpowiednio wcześnie - nawet na wiele tygodni przed rocznicą.

Łatwo wyobrazić sobie również takie pozytywne funkcje, jak natychmiastowe udzielanie informacji na temat korków ulicznych czy wczesne ostrzeganie, tuż po pojawieniu się niepokojących informacji np.: na Twitterze. Serwis ten informował o wystąpieniu trzęsienia ziemi w San Francisco w styczniu, na 1. minut przed oficjalnym ogłoszeniem z centrum badań geologicznych.

Prywatność przede wszystkim

Stwierdzono już, że podstawowe dane, takie jak kraj zamieszkania, wiek czy płeć, wpływają silnie na szybkość odnajdywania informacji, o które najprawdopodobniej nam chodzi. Jednak założenia działania algorytmu SWS sięgają głęboko w prywatność internauty i Google zdaje sobie sprawę, że nie można zaprezentować takiej aplikacji, bez odpowiednich praw i regulacji. Każdy musiałby mieć bezpośredni wpływ na to, z czego SWS może korzystać.

Jest to dla firmy tym istotniejszy problem, iż niedawno mogliśmy przeczytać o aferze z uzyskaniem informacji o sieciach Wi-Fi, przez samochody usługi Street View. Wykonywały one zdjęcia ulic miast, w ponad 3. krajach. Okazało się, że dodatkowo pojazdy te zebrały dane takie jak adresy MAC routerów, a także nazwy i lokalizacje sieci bezprzewodowych, w których zasięgu się znalazły.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

To tylko koncepcja

Google kalkuluje, że SWS jest w stanie zaoszczędzić nawet 1. minut, spędzonych na wyszukiwaniu potrzebnych informacji i to każdego dnia. Singhal mówi jednak, że nie trwają obecnie prace nad tym algorytmem. Jest to jedynie pomysł podobny do tych, które miewał przez minione 10 lat. Tyle tylko, że jego pozostałe idee, jak wyszukiwanie wrażliwe na zawartość, lokalizację geograficzną czy algorytmy tłumaczące, zostały wprowadzone w życie.

(źródło: newscientist.com)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.