Gemius: internauta prawie jak prosument

Gemius: internauta prawie jak prosument16.10.2009 14:30

Wzrasta aktywność polskich internautów w zakresie dzielenia się z innymi opiniami o produktach w sieci. W dalszym ciągu jednak to większość słucha mniejszości - wynika z analizy przeprowadzonej przez Gemius S.A.

Dwóch na trzech polskich użytkowników sieci (66%) zadeklarowało, że choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem internetu - wynika z raportu "E-commerce w Polsce" opracowanego przez Gemius w 200. roku. Dla zdecydowanej większości z nich (85%) internet jest głównym źródłem wiedzy o produktach i usługach.
Aktywność z obszaru kupowania i czerpania na ten temat wiedzy z sieci nie przekłada się jednak na równie ożywioną działalność w zakresie dzielenia się z innymi informacjami na temat marek produktów. Tylko co piąty badany internauta przyznaje, że zdarza mu się często albo czasami dzielić z innymi własnymi opiniami, czy komentarzami na temat zakupionego towaru. Okazuje się, że aż 71. użytkowników w ogóle nie zadaje pytań w internecie o interesujące ich marki, a prawie 80 % ogóle nie komentuje i nie opisuje produktów lub zdarza im się to bardzo rzadko.
Wyjątkiem jest grupa internautów - tzw. prosumentów, którymi z reguły są mężczyźni, w przedziale wiekowym 19-3. lata, z wyższym wykształceniem.
Prosumentów wyróżnia widoczna aktywność w opisywaniu i komentowaniu produktów, uczestnictwo w promocjach, podczas których współtworzą produkt oraz poszukiwanie opinii o produktach. Jak wynika z badania Gemius SA - nie jest to liczna grupa. Osoby, które często lub czasami zadają w internecie pytania stanowią 26. populacji internautów, natomiast komentujący i opisujący produkty to 18%. Zdecydowanie silniejszą prosumencką postawę prezentują klienci sklepów internetowych. Oni częściej wzorują się na przeczytanych opiniach i komentarzach innych (78%), chętniej dzielą się swoją wiedzą z innymi (23%), a także pytają o interesujące ich marki, produkty, czy usługi (31%).
Co ciekawe, to właśnie ta grupa osób ma duży wpływ na decyzje zakupowe mniej aktywnych internautów. Prawie 3/4 badanych zadeklarowało wcześniejsze zapoznawanie się z opiniami o markach i produktach przed podjęciem ostatecznej decyzji czy kupić dany produkt.

_ Internauci stosunkowo często ufają opiniom innych konsumentów, gdyż, według nich, są oni w stanie przekazać obiektywną wiedzę i rzetelną ocenę produktów. Użytkownicy sieci skutecznie opierają się działaniu reklam, które według nich nie dostarczają żadnych użytecznych informacji o produktach i po prostu irytują. Inni konsumenci mają doświadczenie w używaniu danego artykułu lub usługi, a internet umożliwia im swobodne, śmiałe wypowiadanie się o jakości i satysfakcji _ - komentuje wyniki badania Wojciech Ciemniewski, Młodszy Badacz Gemius SA. _ Nie znaczy to jednak, że internauci traktują opinie innych jako wyrocznię. Sami aktywnie szukają informacji w wielu źródłach (m.in. wyszukiwarki, fora, porównywarki cen, blogi) i biorą je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Z drugiej strony, większość z nich niechętnie stara się dołożyć choćby kilka słów od siebie, więc wszyscy korzystają z opinii najbardziej aktywnych użytkowników. Warto pamiętać, że coraz więcej internautów potrafi odróżnić fake
marketing od wpisów faktycznych użytkowników produktów _.

Czy internauci ufają informacjom o produktach zamieszczonych przez innych użytkowników w sieci? Z analizy Gemius wynika, że wśród osób, które mają już za sobą zakupy online - 49. ma pozytywny stosunek do tego rodzaju treści (co czwarty internauta korzystający z tej formy zakupu określa opinie innych jako sprawdzone, natomiast 15% jako obiektywne). Jednak aż 33% nie dowierza trafności, czy rzetelności opinii i wykazuje sceptycyzm wobec nich. Dodatkowo co czwarta z negatywnie nastawionych osób uważa, że mogą one być kłamstwem lub celowo stosowaną zagrywką marketingową.

Źródło: Gemius

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.