Fotoradary przyczyną wypadków?!

Fotoradary przyczyną wypadków?!16.03.2008 12:30
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Do dość zaskakujących wniosków doszli naukowcy z uniwersytetu na Florydzie. Podczas badań okazało się, że policyjne kamery na skrzyżowaniach nie tylko nie zmniejszają liczby wypadków, ale wręcz ją podnoszą!

Firmy i rządy na różne sposoby próbują przeciwdziałać wypadkom drogowym. Producenci samochodów wybierają sposób aktywny, np. japońska Toyota chce wprowadzić w swych autach system, który będzie pomagał kierowcy w hamowaniu przed znakami STOP i niebezpiecznymi skrzyżowaniami - http://www.pcworld.pl/news/139636.html.

Źródło zdjęć: © (fot. JupiterImages/EAST NEWS)
Źródło zdjęć: © (fot. JupiterImages/EAST NEWS)

Nieco inaczej postępują organy rządowe, które decydują się na ustawianie tzw. radarów i kamer monitoringu. To ostatnie rozwiązanie dość często stosuje się na skrzyżowaniach w Stanach Zjednoczonych.

Zamontowane na wysokich słupach kamery rejestrują kierowców, którzy prowokują niebezpieczne sytuacje przejeżdżając na czerwonym świetle ( ang. red light camera ).

Kamery powodują wypadki

Naukowcy z Uniwersytetu Zdrowia Publicznego Południowej Florydy przeprowadzili badanie, z którego wynika, że stosowanie kamer nie przynosi zamierzonego efektu. Zamiast zapobiegać kolizjom, wywołują je "zmuszając" kierowców do gwałtownego hamowania przed światłami.

Oto, jakie rezultaty uzyskano:
-- przypadki śmiertelne spowodowane przez kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle stanowią na Florydzie mniej niż 4 procent wszystkich zgonów spowodowanych wypadkami;
-- liczba uszkodzeń ciała spowodowana wypadkami na czerwonym świetle spadła o 1/3 w ciągu ok. 10 lat, co pozwoliło badaczom wysnuć wniosek, że liczba ta spadała jeszcze przed zamontowaniem kamer;
-- stosowanie kamer na skrzyżowaniach zwiększa liczbę stłuczek i wypadków oraz przyczynia się do zwiększenia kosztów napraw samochodów ( co jest szczególnie istotne dla firm ubezpieczeniowych, gdy w kolizji nikt nie ucierpiał ). Potwierdzają to badania przeprowadzone w Północnej Karolinie, Wirginii i Ontario;
-- badania, w których stwierdzano przydatność kamer na skrzyżowaniach, zawierały niekompletne dane, były niewłaściwie przeprowadzone i zawsze wiązały się z firmą Insurance Institute for Highway Safety. Przedsiębiorstwo to utrzymywane jest z funduszy firm ubezpieczeniowych.

"Włącz kamerę, potrzebujemy kasy na nową siedzibę!"

Podobne wyniki badań uzyskiwano już w 2001 roku, niektórzy nazywali monitoring "ukrytym podatkiem pobieranym od kierowców". W jednym z raportów sporządzonych dla amerykańskiej Izby Reprezentantów pojawił się nawet wniosek, że światła żółte świecą zbyt krótko, a kamery pozwalają na obciążanie kierowców kolejnymi mandatami zwiększającymi wpływy do budżetu.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.