Fan PewDiePie hakuje drukarki sieciowe. Wszystko w walce o 1 miejsce YouTube'a

Fan PewDiePie hakuje drukarki sieciowe. Wszystko w walce o 1 miejsce YouTube'a17.12.2018 15:58
Źródło zdjęć: © Youtube.com | PewDiePie

Drukarki sieciowe to lubiany sprzęt przez hakerów. Łatwo się włamać i skorzystać z wbudowanej bazy adresów. Jeden człowiek dotarł do aż 50 tys. rozrzuconych po świecie drukarek. Po co? Żeby na wszystkich wydrukować swój manifest.

Wyczynu tego dokonano w ramach zbiorowego wysiłku fanów szwedzkiego komika Felixa Kjellberga, znanego lepiej jako PewDiePie. Po co? Aby pomóc mu w utrzymaniu na najwyższej pozycji - pod względem liczby subskrybentów – na YouTubie. Popularności szwedzkiego komedianta zaczęła bowiem zagrażać indyjska firma medialna T-Series, której program zaczął doganiać PewDiePie.

O hakerski wyczyn oskarża się 19-latka, posługującego się na Twitterze kontem @HackerGiraffe. Nie kierowały nim jednak złośliwe intencje. Faktycznie, po wydrukowaniu komunikatu zachwalającego program i proszącego odbiorcę o zasubskrybowanie kanału PewDiePie, haker powiadomił właścicieli drukarek, że ich urządzenia były dostępne z internetu, dając tym samym możliwość usunięcia luki w zabezpieczeniach.

Postępowanie @HackerGiraffe nie było wcale skomplikowane, wymagało jednak pewnej wiedzy technicznej, takiej jak rozumienie procesu zdalnego drukowania. Konieczne było wyszukanie w internecie otwartych portów drukarki i skorzystanie z gotowego narzędzia stworzonego do testowania zabezpieczeń drukarki.

"Sytuacja była przerażająca. Możliwość dostępu do plików, uszkodzeń drukarki, dostępu do wewnętrznej sieci... rzeczy, które naprawdę mogą wyrządzić znaczne szkody. Zatem musiałem to zrobić, aby przynajmniej dać szansę osobom prywatnym i firmom na poprawę ich bezpieczeństwa" - napisał na Twitterze haker, w wątku wyjaśniającym swoje działania.

Haker twierdzi, że lista niezabezpieczonych drukarek liczyła aż 800 tys. pozycji! Jako cel ataku wybranych zostało jedynie pierwszych 50 tys. urządzeń, z których 49 tys. otrzymało i wydrukowało dokument. Przygotowanie wszystkiego zajęło zaledwie 15 minut. Zbiorowy wysiłek fanów PewDiePie zdaje się wygrywać w walce o najpopularniejszy kanał YouTube. W tej chwili przewaga nad T-Series wynosi około 400 tys. subskrybentów. Jednak wojna wciąż trwa.

Poczynania HackerGiraffe zainspirowały innych, którzy wykorzystują ten pomysł do dystrybucji spamu. Pojawiła się usługa printeradvertising.com, wspierająca marketing partyzancki. Ponoć za jej pomocą można wysłać reklamy do każdej, podłączonej do Internetu, drukarki na świecie. Jak dotąd usługa wykorzystywała podatne na atak drukarki jedynie po to, aby się promować.

- Niezależnie od motywacji stojącej za tymi przedsięwzięciami, podnoszą one świadomość faktu, że znaczenie drukarek dla bezpieczeństwa sieci jest często pomijane lub wręcz ignorowane. Zarówno od producentów jak i użytkowników sprzętu zależeć będzie to, jak odporne na próby nieautoryzowanego dostępu będą drukarki sieciowe - komentuje Dariusz Woźniak, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.