Facebook wprowadza system oceniania. Uważaj, co zgłaszasz

Facebook wprowadza system oceniania. Uważaj, co zgłaszasz22.08.2018 12:45
Źródło zdjęć: © GERARD JULIEN | AFP

Kontrowersje Facebooka dopiero co zaczęły ucichać, a tu nagle niespodzianka. Jak wynika ze śledztwa dziennikarki portalu Washington Post, Facebook wprowadza system oceniania wiarygodności użytkowników. Pierwsze informacje brzmią bardzo niepokojąco.

[Aktualizacja 23 sierpnia 8:05] Otrzymaliśmy komentarz Biura Prasowego portalu Facebook i postanowiliśmy je umieścić w artykule:
"Sugestia, że używamy scentralizowanego systemu oceny osób korzystających z Facebooka jest błędna, a nagłówek artykułu Washington Post jest mylący. Co zatem właściwie robimy? Rozwijamy proces chroniący przed nieuzasadnionym oznaczaniem informacji jako fałszywe w celu oszukania systemu weryfikacji. Powodem, dla którego to robimy jest zagwarantowanie skuteczności naszej walki z dezinformacją." – Biuro Prasowe Facebooka

Facebook przypisuje swoim użytkownikom ocenę ich wiarygodności w skali od zera do 1. Został opracowany w ciągu ostatniego roku, w celu walki z "fake news". Chodziło głównie o zmniejszeni ilości fałszywych kont na FB.

Wynik wiarygodności użytkownika nie ma być bezwzględnym wskaźnikiem wiarygodności danej osoby - mówiła w rozmowie z Washington Post Tessa Lyons, Project Manager Facebooka. Ma być jedną spośród tysięcy nowych "wskaźników behawioralnych", które już Facebook bierze pod uwagę.

Facebook stale monitoruje, którzy użytkownicy częściej oznaczają treści publikowane przez innych, jako problematyczne lub nie nadające się jako format dla portalu. Jeśli posty faktycznie uznawane są za niezgodne z zasadami serwisu, użytkownik staje się bardziej wiarygodny. W tym samym momencie, reputacja osoby zgłoszonej spada.

Z tego co mówi Tessa Lyons wynika, że od dawna jesteśmy oceniani przez Facebooka. I nie wiemy praktycznie nic na ten temat. Pracownicy serwisu twierdzą, że pomysł wziął się z powodu nadużywania możliwości Facebooka. Zbyt wiele ideologicznych, propagandowych i często fałszywych informacji przepływa przez sieć społecznościową. Portal zdecydowanie nie chce, aby takie posty były jego zawartością.

Możemy czuć się zaniepokojeni, mamy do tego prawo. "Nie wiedząc, jak nas oceniają, czujemy się niekomfortowo" - mówiła w rozmowie z Washington Post Claire Wardle, dyrektor First Draft, laboratorium badawczego w Harvard Kennedy School, które zajmuje się wpływem dezinformacji na społeczeństwo i jest partnerem, sprawdzającym wiarygodność Facebooka.

Ok, ale skąd potrzeba wprowadzenia systemu oceniania, skoro można by po prostu blokować konta zgłaszanych osób? Potencjalnie może wydawać się, że to najlepsze rozwiązanie, ale to bardziej skomplikowane. Lyons zauważa, że zdecydowana większość zgłaszanych postów nie jest niezgodna z zasadami Facebooka. Użytkownicy zgłaszają to, co im się nie podoba.

W efekcie, gdyby zacząć usuwać wszystko, co zgłaszają użytkownicy, na portalu zniknęłaby spora część treści. Stąd pojawił się pomysł systemu oceniania. Facebook będzie wiedział, czy same osoby zgłaszające posty są wiarygodne. Zgłoszenia mniej wiarygodnych użytkowników zostaną przekazane dalej, tak, aby pracownicy serwisu mogli efektywnie pozbywać się niepasujących do portalu treści.

Źródło: Washington Post

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.